Nieuw roetfilter nodig voor 2.0TDI CFFB

Eltjo

Forumguru
De garage belde net vanwege de APK; roetfilter doet niet veel.... waarschijnlijk kapot.
Ik heb ook in 150 dkm niet gemerkt dat er geregenereerd werd.
Mijn Superb 2 heeft een 2.0TDI CFFB motor en is van 4-2010.

Diesel Büchli B.V. in Harderwijk levert ruilfilters en is "uitverkocht". Kosten voor een ruilfilter zouden € 795 zijn, excl. (de)montage.

Heeft iemand een goed(koop) merk en adres? Kosten?
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
als het goed is merk je ook niet dat je filter aan het regeneren is.
Ik weet niet hoe het bij de VAG zit, maar wij kunnen een regeneratie activeren met de computer,
dan staat deze gewoon even een half uur buiten te brullen

ik vind 150,000 wel erg snel
 

Tees

Donateur
Hij hoeft niet perse verzadigd te zijn, kan ook fysieke schade (breuk oid) van het keramiek aan de binnenkant. Dat is de meest voorkomende reden voor afkeur (zeker nu met de deeltjestellertest).
 
In mijn geval ging het roetfilter lampje even aan en na stukje snelweg weer uit. Daarna niet meer gezien. Begin van het einde?
ik merkte wel 1 rot wat snotterig bij schakelen/optrekken.
ik heb geloof ik 3 keuze,s: zo een goedje in de uitlaat, lambda eraf (van horen zeggen), reinigen bij diesel klein of buchli of een nieuwe.


Iemand ervaring met de goedkoopste optie ?
 

Eltjo

Forumguru
ik vind 150,000 wel erg snel
Ik heb de auto van 147 gekocht de teller staat nu op 329 dkm, in die tijd geen regenereren heb 1x de DPF led zien branden, toen we heel veel 2 km stukjes hadden gereden. In een ander topic, waar ze schreven over het regenereren van een 1.6TDI, schreef men dat ze dat merkten, dat de auto inhield etc.

Bij Skoda was de DPF en wat er zou bij hoort €1500 en nu in de aanbieding ...€2100 !
Die €800 voor een ruilfilter gaat dus niet omdat ze de vraag niet aan kunnen. Ook het filter materiaal wat er in moet hebben ze niet.

Het zijn bij mij misschien de gassen die gewoon langs het filtermateriaal gaan. De norm voor APK zijn; max. 1000 x 1000 deeltjes/cm3 (neem ik aan), als het filter goed werkt tussen de 2000 en 6000. Bij mij dus op de 3600 x 1000. De garagehouder vroeg ook of het DPF verwijderd was. Dat is niet het geval. De uitlaat is ook zwart zei hij.

@Mavando bij jou kan 15 min. rijden boven de 2000 tpm wel eens helpen. En wat je beschrijft lijkt normaal gedrag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
1 miljoen deeltje per cm3 inderdaad voor Euro 5, en 250.000 voor Euro 6 dacht ik. 3.6 miljoen is heel hoog, dan is ie idd wel echt fysiek kapot.
 

Eltjo

Forumguru
Dat was ook het vermoeden.
De garagehouder had het ook over het bij de RDW afmelden van de DPF, waarmee je toeslag op de houderschapsbelasting zou moeten betalen. Het fijne wist hij er niet van. Morgen eens informeren bij RDW.
Het idee was met de auto naar de 400 dkm te rijden, nog zo’n 3-4 jaar...
Prijzen op winparts en autodoc zie ik rond €500 voor een DPF.... maar ik weet er te weinig van. De garagehouder zei dat hij een auto had met een goedkoop filter en dat het toch niet werkte, origineel wel.

Het is al met al nog al prijzig voor een 13 jaar oude auto met 329 dkm op de teller.
De rest van de auto is o.k.; remmen, aircocondensor, EGR en voorschokbrekers+veren minder dan 3 jaar oud.
Tja, wat doe je dan?
 

Tees

Donateur
Idd, je kan vrij simpel bij de RDW de auto laten registreren als zijnde zonder roetfilter. Dan val je wel terug naar Euro 3 of 4 (denk aan milieuzones in NL en buitenland), en je gaat een fijnstoftoeslag betalen. Dacht dat het iets €200 per jaar extra kost.
 

Eltjo

Forumguru
Een test of het idd het roetfilter is, is een filter met een slang op de uitlaat aansluiten. Als je dan onder de norm komt, heeft het vervangen dus zin.
Zie ook https://problemcar.nl/columns/zet-d...oplossingen-deeltjestest?utm_content=cmp-true

Net voor de deeltjesmeting had ik 280 km gereden en was de motor goed warm. Ook had ik hem voor aankomst even in de toeren gejaagd door fors te accelereren en flink op de motor af te remmen. Dat was wellicht dan niet handig.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Net ff anders @Eltjo (staat ook in die link): als je wilt weten of het aan het filter ligt en niet komt door een sterk verhoogde uitstoot vanuit het verbrandingstraject, moet je meten voor en na het filter. Dan kan je logischerwijs de effectiviteit van het filter bepalen.

Overigens zijn getallen van enkele miljoenen wel echt duidend op een defect filter. Als je de test net niet haalt, zouden dit soort dingen nog wel nut kunnen hebben. Maar van 3.6 naar 1 miljoen gaat wel een uitdaging worden.
 

eriktv

Forumguru
Los van de hogere kosten voor de fijnstoftoeslag moet je ook de mogelijke waardedaling nog meerekenen. Alhoewel hij sowieso hierna het land uitgaat waarschijnlijk. Geen idee wat een lagere euroklasse bij export doet… :thumbsdown:

Ik merk bij m’n 2012 CFGB 2.0TDI trouwens wel duidelijk de regeneratie: hoger toerental stationair, DSG schakelt later op en de koelvin loopt een tijd na. En alles tikt wat meer omdat ‘t heet is.
 

Agent327

Forumguru
Het is al met al nog al prijzig voor een 13 jaar oude auto met 329 dkm op de teller.
De rest van de auto is o.k.; remmen, aircocondensor, EGR en voorschokbrekers+veren minder dan 3 jaar oud.
Tja, wat doe je dan?
Een nieuw roetfilter (misschien op termijn de injectoren, en misschien de achterwielophanging vervangen. Daarnaast het onderhoud wat je altijd hebt) is nog altijd vele malen goedkoper dan de aanschaf van een vervangende auto. Als je van plan bent de komende 5 - 6 jaar nog in deze auto te blijven rondrijden dan is het m.i. een no-brainer, gewoon het nieuwe roetfilter erin en je kunt er weer 13 jaar mee doorrijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik herken het dilemma, doorrijden of weg doen. In Frankrijk afgelopen zomer 1 nieuwe Verstuiver bij de merkdealer Skoda lyon. Afgelopen week nieuwe turbo, repareren kabelbreuk, oliepeil en oliedruksensor vervangen (ivm zoektocht displaymeldingen) , grote beurt, 2 nieuwe banden. Anderzijds heb ik er geen nieuw auto voor. Met mijn vorige Octavia de 430.000 aangetikt in 10jr. Nu 290.000 in 8 jr. ik denk toch dat u door ga. Al zal het bij de vrouw wel wat zenuwen geven van de zomer naar Frankrijk
 
Overigens bij mijn 1.6 TDI merk ik wel als hij regenereert. Hoger toerental, ventilator (of wat het ook is draait na).
 

Eltjo

Forumguru
@Agent327 Het is buiten dat ik zo'n 25dkm/jaar reed dat minder wordt, ook vooral de overheid die niet bepaald een consistent beleid voert en daarbij nog de dieselprijs die indirect afhankelijk lijkt te zijn van Putin.

Inmiddels het een en ander uitgevonden;
Het administratief roetfilter verwijderen bij de RDW kost € 65.
Voor het geval dat je het filter weer laat monteren zijn moet je via de RDW site een mailtje sturen en zijn daar waarschijnlijk dezelfde kosten mee gemoeid. Het moet dan een type goedgekeurd filter zijn en het kan zijn dat er een zichtkeuring à € 27 bij een RDW station nodig is.

Voor mijn auto in ledig gewichtsklasse 1451 t/m 1550 is het verschil met - zonder fijnstoftoeslag 536-466 = € 70 per kwartaal extra, ofwel € 280/jaar. Als je tijdens een periode je roetfilter afmeldt, ga je vanaf de volgende periode de fijnstoftoeslag pas betalen.

Voor de deeltjesmeting heb ik nu € 50 betaald (kan ook voor € 30) en die kan je er dan weer vanaf trekken als die als geen DPF geregistreerd staat.

Goedkope imitatie roetfilters zie ik rond de € 500, net als 1 aanbieder via de onderdelenlijn.nl.
Montagekosten hiervan nog onbekend.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou denken dat montage niet enorm veel werk is, volgens mij is de DPF gewoon direct van onderen bereikbaar. Dus €100 of zo?

De overheid is best consistent hoor, gewoon steeds strenger voor diesels ;). De steden die nu een milieuzone hebben, hebben volgens mij grotendeels al aangegeven wanneer ze de volgende stap nemen (Utrecht bijvoorbeeld in 2025, dan wordt Euro 4 verboden).
En de dieselprijs is (of iig tot recent) niet indirect, maar direct verbonden aan Rusland, omdat het grootste deel van de diesel afkomstig is uit Rusland ofwel uit olie uit Rusland.
 

Eltjo

Forumguru
Montage van boven en onder; ik heb een youtube filmpjes gezien, maar nog niet helemaal uit gekeken. Leek me langer dan een uur.
 

Tees

Donateur
Mmm, ja, als t niet zo simpel is als van onderen, dan gaat t wel meer dan een uur werk worden idd. Had gedacht dat t zoiets is als een uitlaat vervangen. Dat kan ik als hobbyist zelfs wel binnen een uur.
 
Bovenaan Onderaan