Nieuw op jullie forum

EDET

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Mijn naam is Ernst uit Soest, ik ben nieuw op dit forum en ben blij dat het bestaat! Ik heb een Roomster aangeschaft en mijn heerlijke rode T5 VW camper de deur uitgedaan. De RR is een benzine 1.6 automaat uit 2010 met 269.000 km op de teller. Wat een fantastisch karretje is dit, geweldig! Hij rijdt super soepel en heeft nog behoorlijk wat power in de pootjes. Wil er van de zomer mee naar het buitenland op vakantie. Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft ie een distributieketting dus hoef ik mij daarover geen zorgen te maken? Enige minpuntjes zijn de cruisecontrol die het helaas niet doet, de achterruiten die niet meer dicht wilden en het ontbreken van dakrailtjes. Suggesties altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Welkom op nu ook jouw forum ;)! Als ik me niet vergis is de 1.6 in de Roomster een MPI motor, dezelfde als in de Octavia 2 (motorcode BGU). Ik dacht dat de MPIs allemaal een distributieriem hebben. Niet dat dat aan het eind van de rit heel veel uitmaakt, de ketting en de riem uit die generatie gaan in de praktijk ongeveer even lang mee, zo'n 120k km. Alleen is een riem een stukje goedkoper te vervangen omdat die beter toegankelijk is (aan de buitenkant van de motor ipv in de olie).
 

EDET

Nieuw lid
@Tees, iemand reageerde destijds op de vraag distributieketting of riem zo: "Een 1.6 16v heeft een distributie ketting. En een multiriem voor dynamo, airco en waterpomp". Blijft dus nog een vraag...
 

Tees

Donateur
De BTS 1.6 MPI heeft idd een ketting, even nagezocht in ETKA (want met Googlen vind je ook geregeld onzin). De meeste MPIs hebben een riem, zoals de 1.4 MPI die ook in de RR ligt. Blijkbaar is de 1.6 een uitzondering.

Maar zoals gezegd: ook de kettingen van die generatie hadden verre van het oneindige leven. Voordeel van een ketting is dat je m vanzelf hoort rammelen bij een koude start als t tijd begint te worden voor vervanging. De stelregel is meer dan 5 sec rammelen bij koude start betekent vervangingstijd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EDET

Arjan1985

Senior Member
Slapen ik de auto doet met denken aan dat ik weleens in een VW T6 Transporter 3 zits bus geslapen heb vóór de bestuurdersstoelen, bij het gaspedaal zeg maar. Bus zat vol spullen helaas. Ver van comfortabel.
 
Bovenaan Onderaan