Nieuw forumlid: wie rijdt in een O2 tangarine orange?

Ik ben blij met de wat bijzondere kleur tangarine, maar er zijn wel grenzen. Precies wat TAD77 zegt: díe auto is echt over de top. En die velgen, griezelig gewoon... Nee, geef mij dan maar de Pegasus (of andere mooie LM-velgen)
 

Herbie

Lid
Proficiat met je O2. Mooie auto in een mooie, bijzondere kleur. Samen met de Pegasus velgen echt prachtig.

I.v.m. je vraag over radio/navi: er zijn genoeg 1-DIN systemen op de markt, waarbij, met een onderdeel beschikbaar bij de dealer, onder de radio een bakje zit. Is een mogelijke oplossing, maar dit vind ik persoonlijk een heel stuk minder mooi dan een 2-DIN systeem. Zijn er tegenwoordig geen 2-DIN systemen met afneembaar front? Zou je probleem i.v.m. diefstal oplossen.

Edit: Heb er ondertussen al een heleboel gevonden. Er zijn er blijkbaar toch al genoeg op de markt :)

http://www.eclipse-web.com/eu/en/avn/AVN4429_overviews.html
http://www.gadgetzone.be/nieuws.php?id=5787
http://www.navaudio.nl/products/2DIN-Navigatie-autoradio-volledig-afneembaar-front.html#
http://www.navaudio.nl/products/6.2-inch-2DIN-Autoradio-Met-Navigatie-en-afneembaar-paneel-!.html
http://www.sigros.nl/shops/gcar/index.php?_a=viewProd&productId=309
http://xtrons.biedmeer.nl/Webwinkel...-DOUBLE-DIN-FACE-OFF-+-NAVIGATIE-SPECIAL.html
http://www.shopperstop.biz/prod_view.asp?id=14
http://www.rondevries.nl/index.php?...hp&product_nr=7972&hoofdgroep=19&subgroep=153
http://www.rondevries.nl/index.php?...p&product_nr=16801&hoofdgroep=19&subgroep=153
http://www.rondevries.nl/index.php?...s.php&pakket_id=38&hoofdgroep=19&subgroep=153
http://www.carshopfortuin.nl/shop/PIONEER-AVICF310BT-p-1043.html
http://www.eonon.nl/products/7-inch-2-DIN-Navigatie-autoradio-met-DVD-SD-Bluetooth.html
http://www.navishop.nl/product_info.php/products_id/6701
 
2-DIN navigatie met afneembaar front

Bedankt, Herbie! Da's een mooie lijst. :xyxthumbs: Ik was al verbaasd dat er (bijna) geen fabrikanten in het gat in de markt springen: € 1.500 - € 2.500 voor een compleet systeem zonder effectieve diefstalbeveiliging! Is dat de arrogantie van de fabrikanten-met-grote-naam?

Behalve afneembaar front zijn deze systemen ook veel goedkoper. Zal voor een deel wel "namaak" zijn, maar dat hoeft niet per se minder te zijn. (Hoeveel mensen denken nog steeds dat Skoda een inferieur VW-merk is? Gelukkig weten wij beter!):471: Met dit huiswerk ga ik aan de slag. Kijken of ik erachter kan komen of zulke apparaten ook goed functioneren / navigeren etc.

Goed idee, om het ook onder het topic "Niet skoda Dubbeldin radio ervaringen hier graag" te plaatsen.
 

joergarms

Senior Member
IK heb totaal geen moeite met naar buiten kijken.
Al moet ik zeggen, ik kijk ook niet door de achter-zijruiten. Ik rij alles op m'n spiegels, waarschijnlijk een beroepskwaaltje:crazy:
Ik heb bewust voor permanent folie gekozen, ik hou niet zo van dingen die je "erin" moet klikken ofzo, plus dat ik dit gewoon strakker vind ogen.
Maar er zijn ook zat mensen die heel bewust voor sunny boys kiezen, ieder z'n ding toch.
Denk er gewoon rustig over na.
b.t.w., ik heb onze kleine nog nooit horen klagen over weinig zicht, dus dan zal t zeker wel goedzijn.
 
Keuze van navigatiesysteem

Ik heb mijn keuze voor een navigatiesysteem gemaakt. Geen 2-DIN systeem, want te aantrekkelijk voor lange vingers. Bijna had ik een de 1-DIN Becker Cascade gekocht: goede radio/CD, bewezen goede navigatie, afneembaar front, kortom: kwaliteit. Maar jammer dat dan de stream eruit moet; zo'n af-fabriek apparaat past mooier in het dashboard dan een 1-DIN met leeg bakje eronder, ook al de Cascade met groene verlichting. Nee, ik heb een ander oplossing gekozen. Welke? Zie foto's in mijn album. Verdere tekst en uitleg onder dit draadje: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?p=130062&posted=1#post130062
 
Het oudje doet het nog
We zijn zo'n 12,5 jaar verder sinds mijn vorige bericht. En nog steeds rij ik met deze auto, en met veel plezier. Deze maand wordt 'ie 17 jaar. Motorisch 100%, steeds dealer onderhouden met longlife olie en -intervallen. Geen olielekkage, en nauwelijks olieverbruik: 1 litertje op pakweg 15 - 20k. Motorvermogen nog steeds hetzelfde. Brandstofverbruik: 1:19,5 (getankte liters/jaarkilometrage, boordcomputer wijst zuiniger aan). Ik ga er dan ook beschaafd mee om. Des te meer jammer dat de Belastingdienst mijn auto aanmerkt als extra milieuvervuilend: ik moet elk kwartaal € 55 extra fijnstoftoeslag aftikken boven op de € 354 mrb (duurste provincie). Ja, logisch, geen euro 6 motor, want bouwjaar 2005.

Maar.... wat nu??

De km-teller staat nu op 360.000. Tijd voor vervanging van de distributieriem en waterpomp. En langzamerhand komen er meer onderhoudzaken. 1 draagarm is al vervangen (uitlijnen niet meer mogelijk doordat bout niet los te krijgen was), rubbers gaan slijten, nu hapert het slot van 1 portier, startmotor draait (altijd al) zwaar, waardoor hij bij koud weer moeizaam start, hier en daar wat lakschade (steenslag, blanke lak, harsvlekken). Allemaal normaal bij deze leeftijd en km. Maar ik denk toch aan een andere auto; zeker nu de distributieriem aan de beurt is.

En dan... ?
Eigenlijk wil ik geen afscheid nemen van mijn 2.0 TDI. Fijne motor, loopt heerlijk rustig i.c.m. 6-bak. Zuinig, veel (reserve)vermogen. Niet dat ik dat steeds aanspreek, maar het rijdt wel lekker... Maar beter zelf kiezen wanneer je gaat vervangen dan wachten tot er grotere problemen ontstaan.

Keuze maken
100% elektrisch vind ik te duur in aanschaf. Bovendien: ik overweeg weer aanschaf van een caravan, niet voor 1x/jaar maar vaker weg. Dan is 100% elektrisch niet mogelijk, of in elk geval niet handig. Plug-in hybride is voor mij wellicht economisch het beste. Korte ritten elektrisch en mijn langere ritten (bijna uitsluitend snelweg) op brandstof. Tja, plug-in hybride of plug-in diesel?

Kijk, ik ben erg tevreden met deze (en eerdere) octavia's. Daarom zoek ik er weer een. 2e hands niet beschikbaar als hybride. Daarom weer een 2.0 tdi, bouwjaar 2014-2017, met euro 6 motor. Diesel? We moeten toch elektrisch?
Ja. Maar: als ik 12,5 jaar netjes met m'n diesel reed, weer een (schonere!) diesel koop en er nog eens 10 jaar mee rij, stoot ik dan meer CO2 uit dan wanneer ik elke 2 à 3 jaar een andere/nieuwe, (elektrische) auto koop? Transport van grondstoffen, fabricage, assemblage leiden ook tot CO2 uitstoot. Bovendien, de benzine/diesel auto die je inruilt, gaat elders op de aardbol verder rijden en CO2 uitstoten. Wie rekent mij voor of zo lang mogelijk doorrijden met je auto (ook) CO2-technisch niet net zo goed is?

Gezocht: O3 combi, 6-bak, 2.0 tdi greentech style business
Kortom: zeer waarschijnlijk weer een diesel. En ja, dan betaal ik maar wat meer belasting dan met een benzine, maar het grote koppel bij lage toeren maakt mij diesel fan. Ik zou er 10 jaar mee willen rijden. Moet dus wel een leuke auto met opties zijn. En tenminste met 1.400 kg trekgewicht. Ik denk aan een Greentech style business.

Mag het een 1.6 tdi zijn? Die zijn er in overvloed, vooral uit de lease met 14% bijtelling van destijds. Zal ongetwijfeld prima rijden. Maar er is wellicht flink bezuinigd op gewicht en uitstoot om die 14% te halen. Heb ik met een 2.0 tdi dan meer kans om probleemloos nog 10 jaar toe te voegen aan een occasion van pakweg 6 jaar oud, dan wanneer ik een 1.6 tdi koop? Op een 2.0 tdi is in elk geval niet bespaard op ontwerp en uitvoering uit milieu-overwegingen.

Hoe zien jullie dat? Brandstofkeuze? 1.6 tdi vs 2.0 tdi?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Netjes hoor, van 94k naar 360k! Ik mag maar hopen dat mijn O2c die km-stand haalt (al wordt dat lastig met maar zo'n 10k per jaar), maar als ie de komende 12 jaar trouw blijf werken zou ik ook héél tevreden zijn.
Leuk dat je dit ook even terugmeldt!
 

brepus13

Forumguru
Respectabel hoor!
Ik zou een 1.6 TDI toch ook in overweging nemen. Zeker getuned gaat dit prima vooruit en die ene keer caravan erachter kan prima. Trekgewicht kan dan wel een ding zijn. Er is een serie greenline die maar 1000kg mogen trekken. Goed controleren dus.

de 1.6 TDI heeft nog wel eens waterpomp kuren waardoor de distributie los moet. Verder erg prettig blok vind ik.
 

Tees

Donateur
Nu is t nou ook weer niet zo dat 3/4 van de diesels rondrijdt met een verwijderd roetfilter...ze zijn er wel, maar ik denk dat je wel 'geluk' moet hebben om er net eentje te treffen. EGR uitgeschakeld komt denk ik iets vaker voor, maar ook niet bepaald in de bulk, en dat zou niet direct een invloed moeten hebben op de deeltjesuitstoot (maar mogelijk wel een negatief effect op t roetfilter). Ik zou me er dus niet meteen zorgen over maken. En als je er eentje kan krijgen met een nieuwe APK, dan heb je iig de garantie dat het op dat moment goed zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
als je er eentje kan krijgen met een nieuwe APK
Mits gekeurd na 1 juli, want dan moet het ingaan.
Ik zeg ook niet dat iemand zich er zorgen over moet maken (buiten degenen die al met gedemonteerd roetfilter rondtoeren), maar het is wel een aandachtspuntje voor wie nu een gebruikte diesel wil uitzoeken. "Better safe than sorry" is ook hier van toepassing.
 

Tees

Donateur
Oh, sorry, had 1 januari gelezen :bloos:
Maar tis idd goed om er even op te letten danwel naar te vragen.
 
Bedankt voor jullie aandachtspunte bij keuze voor aan andere O3 met diesel motor. Ik ga toch ook die 1.6 tdi bekijken. Daarvan is het aanbod ook veel groter. De meeste 1.6 tdi van rond 2015-2016 hebben een 5-bak, sommige een 6-bak. Zit er veel merkbaar verschil in? Brandstofverbruik, geluid etc.?
 

brepus13

Forumguru
Als ik het me goed herinner heeft dat met de uitvoering te maken of je 5 of 6 bak hebt. Let in ieder goed op bij het trekgewicht!

verdere fijne opties (vind ik tenminste):

- grote navigatie (Columbus)
- xenon
- elektrische stoelen met geheugen (zie je niet veel)
- elektrische achterklep
- camera
 
Bovenaan Onderaan