Tangarineman
Lid
Hallo Skodaliefhebbers,
Ik ben nieuw op dit forum. Voor de keuze van mijn 3e Octavia Combi-met-ervaring heb ik hier al veel informatie gezocht en gevonden. En het lijkt me wel aardig om elkaars ervaringen uit te wisselen. Laat ik ter introductie eerst mijn Skoda-geschiedenis vertellen.
Hoe het begon
Mijn eerste Skoda was een Combi 1.9 TDI 110 pk SLX uit 2000, die ik kocht in 2004. Daarvoor had ik Toyota (Corolla), Opel (Ascona, Vectra), Volkswagen (2x Jetta en Passat) en Ford (3x Mondeo) gereden. Die VW-diesels bevielen me wel, ook omdat ze economisch (kosten per km) aantrekkelijk zijn. Maar omdat ik in 2004 net voor mezelf was begonnen, wilde ik niet extra betalen voor de naam en het imago van VW. Zo kwam ik, toevallig, bij Skoda. Ik kocht mijn Combi met 165.000 km op de teller. Helaas zonder roofrails (er zijn maar weinig stationwagens die ik zonder roofrails toch mooi vind), maar ja, je kunt niet teveel eisen op de 2e hands markt. Veel plezier van gehad, ook op vakanties door de Alpen met 1250 kg caravan+belading erachter. Alleen mijn laatste Mondeo (2.0 TDdi met 115 pk) deed het net iets beter, maar had met 280 Nm dan ook een hoger koppel.
Het vervolg
Toen ik twee jaar later bij de dealer was voor een beurt, stond daar het jongere broertje van mijn O1. De mijne had inmiddels 245.000 km gereden; die andere was 2 jaar jonger en kwam met 111.000 km net in de fase van volwassenheid. Welnu, ik kon een leuke deal maken en mijn eigen O1 voor een mooie prijs kwijt aan een exporteur. (Ben benieuwd of t'ie nog ergens in Oost-Europa rondrijdt).
Goed, juni 2006 dus aan mijn 2e O1 begonnen: een Combi 1.9 TDI 90 pk Comfort. Weliswaar met lager vermogen en koppel, maar de caravan was verkocht en deze auto gebruikte ik vooral voor zakelijk verkeer. Bij verkoop had ik vervanging van de distributieriem bedongen, dus voorlopig kon ik vooruit. Vooral omdat ik had gekozen voor variabele (of verlengde) onderhoudsintervallen: om de 50.000 km! Overigens heeft Skoda dat nu teruggedraaid naar 30.000 en eventueel "op verzoek" 40.000 km.
Een maand of twee terug moest de auto op voor de APK. Ik heb meteen maar gevraagd welk onderhoud binnenkort was te verwachten. Dat betrof: distributieriem, remblokken en –schijven en speling op de linker spoorstang + uitlijnen. Niets bijzonders, normaal onderhoud. Maar met alweer 219.000 km op de teller moet je je afvragen hoe lang je er nog mee wilt rijden. Tot dan toe had ik heel economisch gereden: een gemiddeld verbruik van 1:21 en twee onderhoudsbeurtjes van samen 850 euro en 4 nieuwe banden voor 350 euro in drie jaar voor in totaal 108.000 km.:xyxthumbs:
Kiezen van mijn derde Octavia Combi
De dealer wees me op de voorraad actiemodellen (zonder de facelift). Vooral de Ambition was aantrekkelijk geprijsd. Maar ik wilde electrische ramen achter, en dan moet je naar de Elegance. Die was weer een stuk duurder, vooral als ik voor de 2.0 TDI zou kiezen. Heb overwogen om dan de 1.9 TDI te kopen en te laten tunen. Dat kost een kleine 1000 euro en is dus goedkoper dan de meerprijs voor de 2.0 TDI. Dus nog eens nagedacht en rondgekeken. Wilde ik nieuw kopen, ondanks zoveel goede O2's-met-ervaring op de markt?
In de ex-lease kwam ik een Combi Business Edition tegen uit 2007. Die uitrusting vond ik rijker dan de Elegance. 't Liefst zou ik kiezen voor een combi in satin grey ("lichtblauw"). Ik wilde wat anders dan het grijs, zwart of donkerblauw dat onze wegen bevolkt. (Mijn eerste twee combi's waren ook donkerblauw). Mijn dealer had een O2 staan in die lichtblauwe kleur, maar helaas een HB en ik wilde een Combi. Tja, op de 2e hands markt kun je niet te veeleisend zijn.
Uiteindelijk ben ik toch geslaagd. Afgelopen week heb ik mijn 3e Octavia gekocht bij een andere dealer. Geen nieuwe, maar één met ervaring: een Combi 2.0 TDI 103 kW Elegance met 94.000 km op de teller en een aantal extra's: 17" LM velgen, half leren bekleding, stoelverwarming, leren stuurwiel, audio, stuurwielbediening, schuif/kanteldak, coming/leaving home, PDC.:worshippy: En in een bijzondere kleur, die op de O2 niet standaard leverbaar is: tangarine orange. Rijden er nog meer O2 Combi's in deze kleur??
Kijk, voor deze uitrusting koop ik geen nieuwe Octavia. Wat kan een nieuwe meer/beter dan dit exemplaar? Motorisch rijden we onze auto's toch bijna nooit "op", dus dat kan het punt niet zijn. En: mijn nieuwe O2 staat nieuw in de lak. Het is namelijk een volgauto uit de Rabo-ploeg van de Tour de France van 2005. Die is opnieuw gespoten om hem van zijn Rabo-kleuren te ontdoen. Welnu, het is dus een uniek exemplaar, waar ik best blij mee ben.
Via dit forum wil ik nog een antwoord vinden hoe ik mijn wensen voor navigatie en blue tooth ga invullen. Mijn O2 is voorzien van een Stream. Zo'n fabrieksaudio past mooi in het dashboard, zonde om hem eruit te slopen. Maar ik wil geen rommel rondom mijn dashboard: dus geen zuignap-navi's of beeldschermen op beugels. En ik hoef geen 2-DIN's DVD-navi: het staat (soms) mooi, maar als ik de treurige verhalen lees en hoor uit mijn omgeving, heb je zelf meestal maar kort plezier van zo'n apparaat: teveel anderen zijn bereid om hem eruit te halen. Bovendien: voor die 1 – 2.000 euro kun je heel veel leuke andere dingen doen.
In mijn 2e Octavia heb ik drie jaar met plezier gehad van een (2e hands) VDO Dayton 4150 RS, die recent helaas de geest gaf. Nu denk ik weer aan een 1-DIN's radio/CD/navi; die zijn heel functioneel en voor het dievengilde nauwelijks aantrekkelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een Becker, Indianapolis of Cascade, met BT en groene verlichting. Wat zijn jullie ervaringen met Becker?
Dan blijft nog wel één vraag over: wat doe ik met het 2e DIN-gat dat dan overblijft? Doet dat geen afbreuk aan het dashboard? Tsja, het leven is moeilijk als het om luxeproblemen gaat. Suggesties uit dit forum??
Ik ben nieuw op dit forum. Voor de keuze van mijn 3e Octavia Combi-met-ervaring heb ik hier al veel informatie gezocht en gevonden. En het lijkt me wel aardig om elkaars ervaringen uit te wisselen. Laat ik ter introductie eerst mijn Skoda-geschiedenis vertellen.
Hoe het begon
Mijn eerste Skoda was een Combi 1.9 TDI 110 pk SLX uit 2000, die ik kocht in 2004. Daarvoor had ik Toyota (Corolla), Opel (Ascona, Vectra), Volkswagen (2x Jetta en Passat) en Ford (3x Mondeo) gereden. Die VW-diesels bevielen me wel, ook omdat ze economisch (kosten per km) aantrekkelijk zijn. Maar omdat ik in 2004 net voor mezelf was begonnen, wilde ik niet extra betalen voor de naam en het imago van VW. Zo kwam ik, toevallig, bij Skoda. Ik kocht mijn Combi met 165.000 km op de teller. Helaas zonder roofrails (er zijn maar weinig stationwagens die ik zonder roofrails toch mooi vind), maar ja, je kunt niet teveel eisen op de 2e hands markt. Veel plezier van gehad, ook op vakanties door de Alpen met 1250 kg caravan+belading erachter. Alleen mijn laatste Mondeo (2.0 TDdi met 115 pk) deed het net iets beter, maar had met 280 Nm dan ook een hoger koppel.
Het vervolg
Toen ik twee jaar later bij de dealer was voor een beurt, stond daar het jongere broertje van mijn O1. De mijne had inmiddels 245.000 km gereden; die andere was 2 jaar jonger en kwam met 111.000 km net in de fase van volwassenheid. Welnu, ik kon een leuke deal maken en mijn eigen O1 voor een mooie prijs kwijt aan een exporteur. (Ben benieuwd of t'ie nog ergens in Oost-Europa rondrijdt).
Goed, juni 2006 dus aan mijn 2e O1 begonnen: een Combi 1.9 TDI 90 pk Comfort. Weliswaar met lager vermogen en koppel, maar de caravan was verkocht en deze auto gebruikte ik vooral voor zakelijk verkeer. Bij verkoop had ik vervanging van de distributieriem bedongen, dus voorlopig kon ik vooruit. Vooral omdat ik had gekozen voor variabele (of verlengde) onderhoudsintervallen: om de 50.000 km! Overigens heeft Skoda dat nu teruggedraaid naar 30.000 en eventueel "op verzoek" 40.000 km.
Een maand of twee terug moest de auto op voor de APK. Ik heb meteen maar gevraagd welk onderhoud binnenkort was te verwachten. Dat betrof: distributieriem, remblokken en –schijven en speling op de linker spoorstang + uitlijnen. Niets bijzonders, normaal onderhoud. Maar met alweer 219.000 km op de teller moet je je afvragen hoe lang je er nog mee wilt rijden. Tot dan toe had ik heel economisch gereden: een gemiddeld verbruik van 1:21 en twee onderhoudsbeurtjes van samen 850 euro en 4 nieuwe banden voor 350 euro in drie jaar voor in totaal 108.000 km.:xyxthumbs:
Kiezen van mijn derde Octavia Combi
De dealer wees me op de voorraad actiemodellen (zonder de facelift). Vooral de Ambition was aantrekkelijk geprijsd. Maar ik wilde electrische ramen achter, en dan moet je naar de Elegance. Die was weer een stuk duurder, vooral als ik voor de 2.0 TDI zou kiezen. Heb overwogen om dan de 1.9 TDI te kopen en te laten tunen. Dat kost een kleine 1000 euro en is dus goedkoper dan de meerprijs voor de 2.0 TDI. Dus nog eens nagedacht en rondgekeken. Wilde ik nieuw kopen, ondanks zoveel goede O2's-met-ervaring op de markt?
In de ex-lease kwam ik een Combi Business Edition tegen uit 2007. Die uitrusting vond ik rijker dan de Elegance. 't Liefst zou ik kiezen voor een combi in satin grey ("lichtblauw"). Ik wilde wat anders dan het grijs, zwart of donkerblauw dat onze wegen bevolkt. (Mijn eerste twee combi's waren ook donkerblauw). Mijn dealer had een O2 staan in die lichtblauwe kleur, maar helaas een HB en ik wilde een Combi. Tja, op de 2e hands markt kun je niet te veeleisend zijn.
Uiteindelijk ben ik toch geslaagd. Afgelopen week heb ik mijn 3e Octavia gekocht bij een andere dealer. Geen nieuwe, maar één met ervaring: een Combi 2.0 TDI 103 kW Elegance met 94.000 km op de teller en een aantal extra's: 17" LM velgen, half leren bekleding, stoelverwarming, leren stuurwiel, audio, stuurwielbediening, schuif/kanteldak, coming/leaving home, PDC.:worshippy: En in een bijzondere kleur, die op de O2 niet standaard leverbaar is: tangarine orange. Rijden er nog meer O2 Combi's in deze kleur??
Kijk, voor deze uitrusting koop ik geen nieuwe Octavia. Wat kan een nieuwe meer/beter dan dit exemplaar? Motorisch rijden we onze auto's toch bijna nooit "op", dus dat kan het punt niet zijn. En: mijn nieuwe O2 staat nieuw in de lak. Het is namelijk een volgauto uit de Rabo-ploeg van de Tour de France van 2005. Die is opnieuw gespoten om hem van zijn Rabo-kleuren te ontdoen. Welnu, het is dus een uniek exemplaar, waar ik best blij mee ben.
Via dit forum wil ik nog een antwoord vinden hoe ik mijn wensen voor navigatie en blue tooth ga invullen. Mijn O2 is voorzien van een Stream. Zo'n fabrieksaudio past mooi in het dashboard, zonde om hem eruit te slopen. Maar ik wil geen rommel rondom mijn dashboard: dus geen zuignap-navi's of beeldschermen op beugels. En ik hoef geen 2-DIN's DVD-navi: het staat (soms) mooi, maar als ik de treurige verhalen lees en hoor uit mijn omgeving, heb je zelf meestal maar kort plezier van zo'n apparaat: teveel anderen zijn bereid om hem eruit te halen. Bovendien: voor die 1 – 2.000 euro kun je heel veel leuke andere dingen doen.
In mijn 2e Octavia heb ik drie jaar met plezier gehad van een (2e hands) VDO Dayton 4150 RS, die recent helaas de geest gaf. Nu denk ik weer aan een 1-DIN's radio/CD/navi; die zijn heel functioneel en voor het dievengilde nauwelijks aantrekkelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een Becker, Indianapolis of Cascade, met BT en groene verlichting. Wat zijn jullie ervaringen met Becker?
Dan blijft nog wel één vraag over: wat doe ik met het 2e DIN-gat dat dan overblijft? Doet dat geen afbreuk aan het dashboard? Tsja, het leven is moeilijk als het om luxeproblemen gaat. Suggesties uit dit forum??