New Beetle stinkt en lekt olie

Bakkertje

Forumguru
Zojuist even naar de Beetle gekeken.

Het huis waar de oliedop opzit was zelf niet helemaal schoon. Daaronder was het behoorlijk smerig. Toen de boel maar even losgehaald om te kijken.
Onderstaande kwam onder de afdekplaat tevoorschijn:
upload_2017-11-3_10-59-11.png

Van voren:
upload_2017-11-3_11-0-32.png

Toen kwam de verassing in de ontluchtingsslang:
upload_2017-11-3_11-2-8.png

Dezelfde gele smudge kwam ik ook tegen in de oliedop en het huis waar de dop en slang inzitten.
Deze heb ik grondig schoongemaakt en de de rubbers van het huis en de dop (na het schoonmaken) andersom terug geplaatst. Hier moet ik even nieuwe voor bestellen.

Onder het ontluchtingshuis:
upload_2017-11-3_11-4-31.png

De andere kant van het kleppendeksel was overigens ook erg vochtig, dus ik weet niet of de schoonmaakbeurt de uiteindelijke oplossing zal zijn (wat lastig te zien):
upload_2017-11-3_11-5-49.png

Na alles schoongemaakt te hebben, heb ik de boel weer in elkaar gezet en ben ik naar de lokale wasserette gereden, daar hebben ze een programma voor het reinigen van je motor. Dat heb ik dus gedaan in de hoop dat ik dan straks kan zien waar het lekt.
Het voorlopige eindresultaat:
upload_2017-11-3_11-7-24.png

Wat overigens wel opviel is dat de auto veel rustiger loopt. Voorheen liep ie stationair niet mooi/schokkerig. Het tweede wat opviel is dat de secundaire luchtpomp niet meer aanslaat nadat de auto warm is. Dat deed ie voorheen nog wel eens.

Nu hopen dat de stank wegblijft, maar ik ben er een beetje bang voor. Het oliepeil was overigens nog prima, die staat op 3/4.. ? Zou er wellicht teveel olie in hebben gezeten?

Ik zit nog te twijfelen om het hele huis met oliedop te vervangen of zou het na het reinigen niet meer nodig zijn? Het ding zat redelijk verstopt met de gele derrie..
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Het is nu in ieder geval mooi schoon, dan kun je in ieder geval zien waar het evt. nog lekt. Kan het ook nog zijn dat er met het (bij)vullen van olie een beetje naast de pot gepiest is? Dat zou het een stuk makkelijker maken.
 

Bakkertje

Forumguru
Bijvullen is lang geleden gedaan @eriktv dat zal het niet zijn.

Straks onze jongste ophalen van school en als ik dan thuiskom nog maar eens kijken (en ruiken).
 

Bakkertje

Forumguru
De jongste is gevonden hoor ;)

Even een update, het lijkt inderdaad minder te zijn geworden. Onder de oliedop is nieuwe sludge ontstaan in de afgelopen periode, maar dat komt volgens mij vooral door het rijden van alleen maar kleine stukjes met de auto.
Verder verdenk ik vooral de pakking van het kleppendeksel, maar dat is een klus waar ik zelf liever niet aan begin. De auto staat sowieso al geruime tijd op de nominatie om een distributieriem te gaan krijgen, dus ik denk dat ik voor die riem en de pakking eens na ga vragen wat me dat gaat kosten..
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bakkertje

Forumguru
Over wolven in schaapskleren gesproken, met zo'n 1.8 T kun je ook leuke dingen bereiken..
Ik zal mevrouw Bakkertje tippen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet ;)

Vraagprijs is maar een vraagprijs. De 1.8T is niet veel verkocht en is daarmee redelijk zeldzaam, maar als we 3000 euro terugkrijgen voor onze Beetle is er niets aan de hand .. :troost:
 

Bakkertje

Forumguru
Even een update over onze Beetle, gisteren was het tijd voor de jaarlijkse apk. Ondanks de leeftijd van bijna 20 is de beetle er weer glansrijk doorheen gekomen (met 2 nieuwe banden en 2 nieuwe ruitenwissers), behalve ......
De olielekkage, dit was voor de apk afkeur vanwege het milieu. De garage heeft er naar gekeken en de kleppendekselpakking was kapot. Deze is vervangen en ik ga ervan uit dat ie nu ook niet meer zal lekken.
Kosten waren een pakking a 25 euro en voor alle werkzaamheden moest ik een uurtje a 60 euro afrekenen. Erg schappelijk (banden vervangen, ruitenwissers, uitlaatsteun gelast en kleppendeksel pakking vervangen en dat is geen pretje bij deze auto) en als de lekkage opgelost is ben ik ook helemaal blij.
 

turboturbo

Forumguru
Ah kijk aan hopelijk is het hiermee opgelost.

Ik had vorig jaar (dit jaar weer niet) er ook bij staan dat er olie lekkage was. Maar geen afkeur...?
 

Arjann

Forumguru
Ah kijk aan hopelijk is het hiermee opgelost.

Ik had vorig jaar (dit jaar weer niet) er ook bij staan dat er olie lekkage was. Maar geen afkeur...?

Is goed mogelijk, er zijn onlangs een aantal wijzigiging in de apk regels doorgevoerd. Overmatige olie lekkage is nu ook afkeur
 
Bovenaan Onderaan