New Beetle stinkt en lekt olie

Bakkertje

Forumguru
Sinds deze week hebben mevrouw bakkertje en ik gewisseld van auto. Voor mijn werk moet ik naar Utrecht centraal en dat is vanuit Nijmegen niet te doen met de auto en mijn wederhelft rijd verder en die neemt dande Passat mee.

Dus ik mag nu met onze 98'er New Beetle op en neer naar het station (en nee dat is niet te fietsen!)
Nu valt het me op dat de auto als je even stilstaat stinkt naar verbrande olie. En dat ruik je vooral buiten de auto. Ik kwam laatst thuis en moest wat kliko's aan de kant zetten om te kunnen parkeren en toen rook ik het extra goed. De auto had ik even stationair laten draaien.

De auto lekt ook wat olie en dat wil ik nu wel eens op gaan lossen. Hebben jullie enig idee waar de stank vandaan kan komen? Een speurtocht leert dat het de carterontlunchting zou kunnen zijn. Hoe kan ik deze controleren?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

eriktv

Forumguru
Werd hij in ‘98 al met de 1.8T geleverd? Ik had met m’n O1RS met gelijke motor een scheur in de carterontluchtingsslang, wat ik vooral merkte aan een plotseling oplopend olieverbruik. Of is dit een 2.0?
 

Roedie76

Senior Member
Kijk ook de klepdekselpakking even goed na.
Als hij daar lekt en het komt op de uitlaat ruik je het inderdaad vrij goed.
 

Bakkertje

Forumguru
@eriktv het is een 2.0 inderdaad. Was het maar een 1.8T (die is er ook namelijk) dan was het helemaal lol geweest met die auto.

Door de leeftijd is de vacuümslang al stuk gegaan (en ook alweer vervangen). Het olieverbruik is inderdaad ook aardig toegenomen, maar deze 2.0 is sowieso niet het toonbeeld van laag olieverbruik
Kleppendekselpakking zou het inderdaad ook nog best kunnen zijn, volgend weekend maar eens bekijken.
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 het is inderdaad absoluut geen fijne auto om aan te werken. Vorm boven functie zeg maar.
In het verleden het gaskleppenhuis al eens gedemonteerd om te reinigen.. je kunt echt nergens bij.
 

Bakkertje

Forumguru
a.s. vrijdag wil ik de Beetle onder handen gaan nemen en nu zit ik te dubben of ik niet gewoon op voorhand een nieuwe carterontluchtingslang (zie hieronder) moet bestellen.
https://www.mijnautoonderdelen.nl/a...44-carterontluchtingsslang.htm?typeCode=15085

Kan iemand mij vertellen waar dat ding ongeveer zit?
Het viel me ook op dat de auto onrustig stationair loopt en de secundaire luchtpomp af en toe aanspringt. Dat doet me vermoeden dat ik ergens een vacuüm lek heb. Samen met de olielekkage verdenk ik dan ook de carterontluchting..
Maar waar zit die slang ongeveer?
 

rudolfi

Forumguru
@eriktv het is een 2.0 inderdaad. Was het maar een 1.8T (die is er ook namelijk) dan was het helemaal lol geweest met die auto.

Door de leeftijd is de vacuümslang al stuk gegaan (en ook alweer vervangen). Het olieverbruik is inderdaad ook aardig toegenomen, maar deze 2.0 is sowieso niet het toonbeeld van laag olieverbruik
Kleppendekselpakking zou het inderdaad ook nog best kunnen zijn, volgend weekend maar eens bekijken.

Wij hebben zelf een 2.3 V5 gehad heerlijk motorgeluid. Ff bellen of mailen met New beetle shop die kunnen je vast verder helpen
 

B.Stuurder

Forumguru
Het overgrote deel is best te doen, maar die aansluiting achterin tegen het brandschot ga je nooit los krijgen zonder die tool.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb even gekeken toen ik thuis kwam en ik heb het idee dat ie op de zwarte ronde schijf onder de vuldop lekt. Een foto maken lukte helaas niet (wel geprobeerd..)
zeg maar:
upload_2017-10-31_19-54-0.png

(foto is niet van onze beetle)
 

B.Stuurder

Forumguru
Daar zit ook een afdichting, dus dat kan heel goed. Van daaruit kan olie ook op de uitlaat terecht komen (downpipe) en dat ruik je. Dat zou wel héél wat makkelijker zijn dan de dichting onder het kleppendeksel vervangen!
 
Bovenaan Onderaan