Net gekocht en gelijk veel vragen want ik ben leergierig lees nieuwsgierig

Mijn eerste luxe wagen wat een genot, maar wat een hoop functies en een paar irritaties. tz-644-r uit nov 2018.
Ik heb een skoda paraplu en een lamp die zich snachts als zaklamp voordoet, hij remt zelf, blijft binnen de lijntjes en parkeert in en uit. hij kan allerlei kleurtjes verzinnen dimt verblindend licht en heeft een bijzonder diepe basstem achter een kastje in de achterbak.
dsg 1.0 led koplampen

Ik ben dus de koning te rijk maar weet niet of ik automatisch grootlicht koplampen heb.
Ik weet niet wat skoda connect is en of ik dat wil?
kan ik de navi updaten of zit dat achter een paywall?
Wat moet ik met die bandenspanning?
wat is het verschil tussen eco en comfort als rijmodus in verbruik?
Wat verhoogd het verbruik en hoe rij ik zo zuinig mogelijk.
Moet ik wel start stop aanzetten of vervuild mijn motor dan te snel?
Wat betekend laatst gekozen afstand en media handgebaar?
Gebruikt hij extra stroom als ik tijdsweergave in standy modus aanzet?

Als er eerder hierover geschreven is zou ik graag de link ontvangen naar het desbetreffende topic. En advies is altijd welkom, soms ben ik te lui om het hele forum af te spitten.

Hier een hele specifieke vraag waar zijn deze uitsparingen voor en wat doet dit kapje die er overheen zit? zie foto 1 en 2.

Irritaties de gasveren van de achterklep (het is een station) doen het niet slecht maar hij gaat ook niet open als je hem minder dan 25cm opendoet, is dat normaal, slijtage, vervangen, leer er mee leven.
De knopjes in de deur aan de bestuurderskant voor elec ramen enz rammelen, mijn monteur (apk keurmeester) dacht dat ze allicht vervangen zijn door imitatie knopjes. Waar kan ik de originele vinden en gaat dat de rammel oplossen?
Gisteren toen ik mijn i phone in de usb poort klikte herkende hij hem niet als carplay en de ganse terugweg van 300km herhaaldelijk connect reconnect ook na pizza stop en helemaal niets, vanochtend hup gelijk zoals je verwacht connected.
Is er een mogelijke manier om de navi aanduidingen voor de app waze in het kleine info schermpje te krijgen bij mn km teller?

Zo ik ben heel benieuwt naar alle plezier die deze wagen mij gaat brengen.

Weet iemand waar de groene sticker op de ruit voor is?

Voor nu alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

pUch

Bijlagen

• onlineresizeimage-1280x720(8).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(8).jpg
    427,5 KB · Weergaven: 23
  • onlineresizeimage-1280x720(7).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(7).jpg
    412,2 KB · Weergaven: 23
  • onlineresizeimage-1280x720(20).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(20).jpg
    98,2 KB · Weergaven: 4
  • onlineresizeimage-1280x720(19).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(19).jpg
    121 KB · Weergaven: 3
  • onlineresizeimage-1280x720(18).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(18).jpg
    303,3 KB · Weergaven: 3
  • onlineresizeimage-1280x720(17).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(17).jpg
    328,8 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(16).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(16).jpg
    348 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(15).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(15).jpg
    367 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(14).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(14).jpg
    350,7 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(13).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(13).jpg
    343,2 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(12).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(12).jpg
    368,4 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(11).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(11).jpg
    432 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(10).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(10).jpg
    525,2 KB · Weergaven: 2
  • onlineresizeimage-1280x720(9).jpg
    onlineresizeimage-1280x720(9).jpg
    434,7 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Volgens Finnik heb je inderdaad een Octavia 3.

weet niet of ik automatisch grootlicht koplampen heb
Je opmerking “dimt verblindend licht” ziet dus op je spiegels? Gebeurt er iets als je je grote licht aanzet als je stilstaat? Als het grote licht dan aangaat heb je geen automatisch groot licht - dat gaat dan pas aan als je harder dan 50 rijdt.

Skoda Connect zorgt voor een verbinding tussen je auto en internet. Afhankelijk van de leeftijd van de auto en het abonnement waar je voor kiest krijg je dan betere verkeersinformatie, kun je de standkachel bedienen, zien of je auto op slot staat en hem evt. openen. Hoe ouder de auto, hoe minder mogelijkheden. Eventueel kun je ook het verbruik per rit en de gemiddelde snelheid zien en over een langere periode.

Die kun je gratis downloaden via https://www.skoda.nl/service/navigatie-update

Ik begrijp de vraag niet.

Eco maakt de gaspedaalmapping minder fel en zorgt dat je airco minder werkt. Dat zou een beetje verbruik kunnen schelen, maar weegt voor mij niet op tegen de nadelen.

Zie https://hetnieuwerijden.nl/. Geldt niet in de bergen.

Moet ik wel start stop aanzetten of vervuild mijn motor dan te snel?
Waarom zou je motor vervuilen van start/stop? En het staat altijd aan, dus je moet het hoogstens uitzetten tenzij iemand iets aan de auto gewijzigd heeft). Ook dit kan iets verbruik schelen, maar als je een automaat hebt vind ik het irritant. Bij een handgeschakelde bak werkt s/s alleen als je de auto uit de versnelling haalt en de koppeling op laat komen. Haast niet dus.

Zonder toelichting is dit wat moeilijk, een fotootje van het scherm zou duidelijkheid kunnen brengen. Laatst gekozen afstand zou op de ACC (de Adaptive Cruise Control) kunnen slaan, media handgebaar op de mogelijkheid te swipen (eventueel zelfs zonder het scherm te raken, maar dat hangt weer van de leeftijd van je auto af).

In deze stand laat het scherm de klok zien als het infotainment in stand-by modus staat. Het scherm is dan aan, dus wel wat extra stroomgebruik, maar ik vraag me af of dat waarneembaar is. Waarom maak je je daar druk over?

Mogelijk zit er bij je reservewiel een sticker met codes die de in je auto gemonteerde uitrusting laten zien. Anders kan forumlid @Antera je daarmee helpen.

edit: “niet” verwijderd.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
als je de auto niet uit de versnelling haalt en de koppeling op laat komen.
Dán rij je weg...
Om StartStop de motor automatisch te laten uitschakelen moet je een handbak juist in z'n vrij zetten en de koppeling op laten komen. Intrappen laat de motor weer starten, dus dat maakt het mogelijk om te anticiperen op aankomend groen licht c.q. een opdoemend gaatje om een rotonde op te rijden.
De dsg anticipeert niet - dat maakt het juist zo irritant: de motor slaat pas aan als je het gas intrapt en dan pas komt de koppeling in. Dat geeft net die fractie vertraging die je vooral bij een drukke rotonde echt niet wilt.

Laatst bewerkt:
Je opmerking “dimt verblindend licht” ziet dus op je spiegels? Gebeurt er iets als je je grote licht aanzet als je stilstaat? Als het grote licht dan aangaat heb je geen automatisch groot licht - dat gaat dan pas aan als je harder dan 50 rijdt. achteruitkijkspiegel dimt automatisch. Inmiddels adaptief groot licht gevonden.

Skoda Connect zorgt voor een verbinding tussen je auto en internet. Afhankelijk van de leeftijd van de auto en het abonnement waar je voor kiest krijg je dan betere verkeersinformatie, dus daar moet je voor dokken, jammer.

Die kun je gratis downloaden via https://www.skoda.nl/service/navigatie-update

Ik begrijp de vraag niet. Ik kan de bandenspanning instellen dan merkt hij als er teveel druk uit is en gaat er wat branden vermoed ik. Alleen kan ik hem altijd resetten, hij geeft niet aan hoeveel druk er in de banden zit dus die kan ik ook "verkeerd" instellen.

Eco maakt de gaspedaalmapping minder fel en zorgt dat je airco minder werkt. Dat zou een beetje verbruik kunnen schelen, maar weegt voor mij niet op tegen de nadelen. wat zijn de nadelen voor jou?

Zie https://hetnieuwerijden.nl/. Geldt niet in de bergen.

Moet ik wel start stop aanzetten of vervuild mijn motor dan te snel? als hij nog niet op temperatuur is verbrand niet alle benzine mooi en gaat hij wel steeds aan en uit, dan blijft de turbo ook nog even doordraaien, de reden waarom sommige mensen na het rijden de auto nog een minuut laten draaien las ik ergens hier opt forum.
Waarom zou je motor vervuilen van start/stop? En het staat altijd aan, dus je moet het hoogstens uitzetten tenzij iemand iets aan de auto gewijzigd heeft). Ook dit kan iets verbruik schelen, maar als je een automaat hebt vind ik het irritant. Bij een handgeschakelde bak werkt s/s alleen als je de auto niet uit de versnelling haalt en de koppeling op laat komen. Haast niet dus.

Zonder toelichting is dit wat moeilijk, een fotootje van het scherm zou duidelijkheid kunnen brengen. Laatst gekozen afstand zou op de ACC (de Adaptive Cruise Control) kunnen slaan, media handgebaar op de mogelijkheid te swipen (eventueel zelfs zonder het scherm te raken, maar dat hangt weer van de leeftijd van je auto af). eerste regel van mijn post, nov 2018

In deze stand laat het scherm de klok zien als het infotainment in stand-by modus staat. Het scherm is dan aan, dus wel wat extra stroomgebruik, maar ik vraag me af of dat waarneembaar is. Waarom maak je je daar druk over? ik maak me nergens druk om maar ben leergierig dus vol met vragen, als ik die modus aanzet loopt mn accu dan leeg?

Mogelijk zit er bij je reservewiel een sticker met codes die de in je auto gemonteerde uitrusting laten zien. Anders kan forumlid @Antera je daarmee helpen.

Bovenaan Onderaan