Navigatie

Polvo

Actief lid
Ik denk het niet, je krijgt een paar codes die alleen via de dealer geactiveerd kunnen worden.
Het is ook alleen voor die auto, je kunt ze nergens anders gebruiken.
kosten rond de 250 euro

Rallye

Forumguru
Je zegt “Ik kon dus wel bij Skoda de 2025 versie downloaden, maar daar bleek de 2024 versie nog ingepakt te zitten.”. Je bedoelt dat de kaartgegevens uit 2024 zijn? Want dat is normaal, zo’n kaart ijlt altijd een beetje (veel) na.

Polvo

Actief lid
Dat het na ijlt weet ik, maar dit was nog gewoon dezelfde versie als de 24 versie die ik had.
De benaming van de losse ingepakte files en de datums waren ook van 2024, alleen de zip file naam was van 2025.

Roli56

Nieuw lid
CHATGPT gaf het volgende antwoord:

Kort antwoord: een Skoda Fabia uit 2018 kan Android Auto ondersteunen, maar het hangt sterk af van welke infotainment-unit in jouw auto zit.

Wat is belangrijk bij een 2018 Fabia?​

✔️ Fabia’s met SmartLink/Android Auto-ondersteuning

• Veel Skoda-Fabia modellen vanaf ongeveer 2016/2017/2018 hebben Android Auto-ondersteuning via SmartLink, als de juiste radio erin zit.
  • Je moet meestal de telefoon via USB-data kabel verbinden om Android Auto te kunnen gebruiken (niet alleen opladen).
  • In sommige exemplaren verschijnt er in het menu een optie zoals “Android Auto” of “App/SmartLink” — dan werkt het standaard.
❗ Niet elke 2018 Fabia heeft het standaard

• Sommige Fabia’s uit die periode hebben simpelere head-units (zoals Swing of Bolero zonder SmartLink) die geen Android Auto ondersteunen.
  • Gebruikers op fora geven aan dat als je geen SmartLink-optie ziet, de unit waarschijnlijk geen Android Auto ondersteunt zonder upgrade of vervanging.

Hoe check je of jouw auto het heeft?​

1. Sluit je Android-telefoon via USB aan en kijk of op het scherm de Android Auto-optie verschijnt.
  2. Kijk in het infotainment-menu of er een SmartLink/Android Auto-instelling staat.
  3. Raadpleeg je VIN-nummer op de Skoda-compatibiliteitspagina of bij de dealer om te zien of jouw radio Android Auto ondersteunt.

️ Opties als het niet werkt​

• Dealer/software-update: soms kan SmartLink geactiveerd worden via een dealer (tegen kosten) als je hardware het wel ondersteunt.
  • Aftermarket-headunit: je kunt ook een Android Auto-compatibele radio vervangen (bijvoorbeeld unit met CarPlay/Android Auto). Er zijn veel 2-DIN systemen die passen in Fabia (2015-2019) en Android Auto bieden.
  • Retrofit interfaces: er bestaan adapters die Android Auto toevoegen aan bestaande MIB1/MIB2 systemen (voor modellen uit deze periode).

Samengevat​

Infotainment-unitAndroid Auto mogelijk?
SmartLink / MIB-radio met SmartLink✔️ ✔️ (USB nodig)
Base-unit zonder SmartLink❌ niet standaard
Aftermarket unit✔️ ✔️ (als je vervangt)

Rallye

Forumguru
Hmm. Volgens mij hadden we al geconstateerd dat Smartlink aanwezig was - en het is inmiddels ook al geactiveerd. Wat voegt zo’n notoir onbetrouwbaar AI-overzicht dan toe?

Polvo

Actief lid
Wat ik mis in dit AI overzicht is Mirrorlink, na activatie kon ik kiezen tussen Android Auto of Mirrorlink.

Bovenaan Onderaan