Amundsen Navigatie is in de war

Dank allen voor de uiteenzetting.

Ook ik was mijn satellieten kwijt en reed op een heel ander lokatie dan dat ik werkelijk was. Ook mijn antennevoet op het dat van mijn Yeti zat enigszins los en beweeglijk.
Heb bij de Navishop.nl deze passende gps antenne besteld:
http://www.navishop.nl/gps-antenne-rns-audi-skoda-seat-fakra-p-12079.html
Was inderdaad een kwestie van de omlijsting van de RNS 315 voorzichtig loshalen, unit met 4 torx-en losmaken, oude aansluiting gps weghalen, nieuwe aansluiten en de gps ontvanger met dubbelzijdige tape onder de ventilatie unit geplakt.
10 minuten werk!
Werkt voor totaal €25,- weer perfect!
 

EGorseling

Senior Member
Waarom eigenlijk hemelbekleding moeten verwijderen? Hebben ze nog bedacht om de antenne los te laten koppelen bij de antenne?
Moeten we dan al het denkwerk doen hier ?:sterretjes:

Ik bedoel hier dus antenne met stekker dan de bedrading met stekker onder de bekleding die vervolgens in je nav unit gaat.

Ik zou zeggen gat in de markt :yeehaa:

Of denk ik dan te simpel?:arghh:
 

AndreM

Forumguru
Misschien een gat in de markt bij VAG? :pieker:

Opel had dit al bij de eerste Astra (model 1991/1992) een dakantenne met connector!
Ik heb namelijk wel eens een defecte antenne gehad en was compleet met antennevoet in 10 minuten vervangen. :jaja:
 

vxvk

Lid
Ik kom net op het forum in verband met problemen met onze navigatie Amundsen+ in een Roomster van 12 jaar oud. Bij de dealer kan ik niet terecht. Die beweert dat een nieuwe navigatie 3000.- euro kost. Maar ik ben aan het zoeken gegaan en kwam op dit forum. Ik heb intussen een antenne besteld, geschikt voor Skoda Roomster Amundsen+. Maar ik kan niet vinden hoe ik het frontje eraf moet halen zonder het te beschadigen. Op de link naar Michelv kon ik niets vinden. Kan iemand mij helpen? Vast bedankt. Gerda
 

Tees

Donateur
Welkom Gerda! Allereerst vinden velen hier het fijn als je je even voorstelt in de Meet en Greet.
Bedoel je het frontje dat rondom de Amundsen zit (en meestal ook rond de airco knoppen e.d.)? Die zou je los moeten kunnen klikken rondom. Er zijn hier speciale plastic gereedschappen voor, maar je kan ook een schroevendraaier (evt met wat stof of tape eromheen gedraaid) ervoor kunnen gebruiken. Rustig rondom ertussen steken en omhoog wippen, dan zou t goed moeten gaan.
 

vxvk

Lid
Ik heb de navigatie even bekeken. Er is de navigatie zelf met aan de bovenkant de cd speler en daarbuiten zit nog een rand. Welke rand moet ik losmaken? Gerda
 

Tees

Donateur
Misschien kan je even een foto maken van hoe het er bij jou uitziet, dat helpt een hoop...
 

Tees

Donateur
Deze is iets anders dan in m'n Octavia, maar 98% kans dat je op de naad die ik met de pijlen heb aangegeven iets tussen moet steken. Ik zou links of rechts beginnen, de nokjes zitten vrijwel altijd op een recht stuk en dan langzaam en voorzichtig rondom loswippen.

tapatalk_-875681828_533x400.jpeg
 

guidoscm

Senior Member
Het inderdaad die rand.
Die zit vast geklikt.
Met een plastic tool kan je hem makkelijk los maken.

De radio zit met 4 schroeven vast.
671533ec0057db13277931f0f29a339d.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

vxvk

Lid
Gisteren heeft onze zwager de Roomster meegenomen voor de APK. In één keer goedgekeurd. Hij vertelde dat de navigatie het prima deed en dat ik dus niets los moest maken. Vandaag heb ik de navigatie ook weer gebruikt. Die stuurde me alle kanten op en hij had geen idee waar ik zat. Dus ik ga toch maar demonteren. Kan ik ook iets resetten. Bijvoorbeeld door de accu los te maken? Gerda
 

Tees

Donateur
Er zit een optie in het menu 'Fabrieksinstellingen terugzetten', dat zou ik dan als eerste proberen. Ik denk dat de accu een tijdje los niet enorm veel effect zal hebben voor een multimedia unit, maar je kan het proberen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wellicht was de auto toen droog of droger dan toen je het zelf weer probeerde, dan zou het aan de gps antenne kunnen liggen.
Daarover zijn hier al meer topics langsgekomen....ff zoeken.
 

EdK

Forumguru
Die stuurde me alle kanten op en hij had geen idee waar ik zat.
Ga er maar van uit dat de GPS muis de geest heeft gegeven.
Maar een reset en dan kijken of die wel weer weet waar hij zit kun je altijd proberen.
En anders nieuwe GPS muis aansluiten en die onder dashboard ( achter de unit) plaatsen , prima plek en doet hij het net zo goed.
 

vxvk

Lid
Ik heb eerst nu de navigatie teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dat heeft niet geholpen. Maar ik durfde zelf het frontje van de unit niet los te maken dus heb ik dat aan de skodagarage gevraagd. Die hebben dat zonder problemen gedaan. Zelfs de hele unit was eruit gehaald en ik hoefde daar niets voor te betalen. Eerst maar even gezocht naar de goede tork. Daarna alles weer aangesloten en de nieuwe gps kabel eraan gezet. Maar ik kon geen opening vinden naar de handschoenenkastjes. Toen ik verder keer, zag ik achterin een soort van rechthoekig busje zitten. Het bleek dat de gps daar precies in paste en omdat hij ook magnetisch is, bleef hij daar prima zitten. Ik heb een paar foto's erbij gedaan, want misschien heeft iemand hier nog iets aan. Vooral die plek achterin leek gemaakt voor het vernieuwen van de gps aansluiting. We hebben met de nieuw aangesloten navigatie gereden en hij was niet meer in de war. De kabel kostte plm. 20.- euro inclusief verzendkosten. Onze Skoda Roomster is van maart 2012 Ik ben wel trots op mezelf dat ik dat met jullie hulp voor elkaar heb gekregen. Ik ben 83 jaar! Dus als ik het kan, kan iedereen het. Nogmaals bedankt iedereen. Gerda navigatie1.jpg navigatie2.jpg navigatie3.jpg navigatie4.jpg navigatie5.jpg
 

TheoTigerSkoda

Nieuw lid
Ook bij mijn auto een navigatie die de weg kwijt is. Denkt dat ik in woonwijk rij met 30 km/ h, terwijl ik op de snelweg of provinciale weg rij. Gevolg is dat de crusecontrole niet goed werkt en de auto afremt. Uit het bovenstaande maak ik op dat dit vooral het geval is als de auto door de wasstraat is geweest of na een fikse plensbui. De navigatie vi CarPlay en apjes van Flitsmeister en Google kaarten geven de locatie wel correct aan.
Auto is ca 5000km oud. Maar eens naar Dealer.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Mijn af fabrieknavigatie is óók van slag.
Staat op snelweg ingesteld.
Maar gaat één afslag eerder dwars door de bebouwde kom! Terugweg wel direct naar de snelweg. Ra ra ra, vreemd.
Dat was niet zo, is dat mss door een update OTA?

Enig idee? Tips zijn welkom.
grts
 

vxvk

Lid
Meestal alleen de gps kabel die niet meer functioneert. Ik heb bij mij alleen de gps kabel vervangen. Een kabel gekocht op internet, de kabel achterin gemonteerd en alles weer teruggezet. Kijk even een paar items hiervoor van vxvk. Dan zie je ook wat je los moet maken. Het is echt heel eenvoudig. Je moet wel even goed kijken welke kabel je voor jouw auto nodig hebt. Maar ze zijn niet duur. Gerda
 

TheoTigerSkoda

Nieuw lid
Als je een nieuwe auto koopt is zelf sleutelen niet mijn eerste optie. Zo te horen is dit een veel / vaker voorkomend probleem dat Skoda moet oplossen.
 
Bovenaan Onderaan