Columbus Navigatie doet het ineens niet meer.

Fswart

Actief lid
Octavia 3 uit Dec 2013 met Columbus MiB1. ineens sinds vandaag werkt de navi niet meer...
Geeft error op het scherm, zie foto.
weet iemand wat hier aan de hand is?

Bijlagen

• navi error.jpg
    navi error.jpg
    965,5 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Even voor de check: staan de kaarten bij deze op een SD-kaart? Zo ja, dan lijkt het me waarschijnlijk dat die SD-kaart corrupt is geworden waardoor de boel niet meer gelezen kan worden. Als het nog de originele SD-kaart is, is dat ook niet zo gek, 13 jaar is lang voor een SD-kaart.

Fswart

Actief lid
nee, die staan niet op een SD kaart. zijn intern geladen. en de auto is van dec 2013... dus eigenlijk iets meer dan 12 jaar oud.

Tees

Donateur
In dat geval acht ik het het meest waarschijnlijk dat de kaartgegevens op de interne HD (waarschijnlijk een SSD, wat niet heel anders is dan een SD-kaart) corrupt zijn geworden. Ik zou eens kijken of je de meest recente kaarten (opnieuw) kan installeren.

EdK

Forumguru
Zou eerst eens de spanning van de unit afhalen ( zekering trekken ) en na enkele minuten er weer opzetten en boel weer opstarten !
Kleine kans dat hij daarna toch weer doet .....

Fswart

Actief lid
In dat geval acht ik het het meest waarschijnlijk dat de kaartgegevens op de interne HD (waarschijnlijk een SSD, wat niet heel anders is dan een SD-kaart) corrupt zijn geworden. Ik zou eens kijken of je de meest recente kaarten (opnieuw) kan installeren.
als de navigatie niet opstart kan ik ook geen kaart update installeren. daarvoor moet de navigatie het wel doen. zie dit filmpje:

Fswart

Actief lid
Zou eerst eens de spanning van de unit afhalen ( zekering trekken ) en na enkele minuten er weer opzetten en boel weer opstarten !
Kleine kans dat hij daarna toch weer doet .....
Welke zekering moet ik hebben? in het boekje zie ik twee mogelijkheden.
10 - touchscreen
12 - Radio

Ik denk 12?

Bijlagen

• zekering.png
    zekering.png
    28,2 KB · Weergaven: 4

Tees

Donateur
De unit start toch wel gewoon op? Alleen vindt ie geen correcte navigatie database. Dus m.i. zou ie gewoon moeten kunnen updaten.

Fswart

Actief lid
De unit start toch wel gewoon op? Alleen vindt ie geen correcte navigatie database. Dus m.i. zou ie gewoon moeten kunnen updaten.
nee dus want zie jij knoppen dan waar ik op kan tikken om in de update modus te komen? nee, de navi start niet eens op, krijg direct dit scherm....

Fswart

Actief lid
Anders wellicht contact opnemen met https://kms-apeldoorn.nl/ Geen ervaring mee, maar deze club komt hier vaker langs.

Is een MIB1 Columbus nog een investering waard? Zijn daar nog nieuwe kaarten voor? Anders eventueel naar after market?
ik zou niet weten waarom niet. laatste update van de kaarten is 2020/2021 voor zover ik heb kunnen nagaan. de kaarten die er nu nog in zitten zijn nog vanaf nieuw, dus van 2013 en die gebruik ik nog gewoon en ben nog overal gekomen zonder problemen met die kaarten. Ik hoop dat het alleen die software is die is vast gelopen wat wellicht op te lossen is met een totale restart (zekering trekken) en anders is het wellicht een probleem met het opslag medium (SSD/HD).

Tees

Donateur
In mijn ervaring (met een Amundsen, geen Columbus) hoef je niet naar updatemodus, maar detecteert de unit vanzelf een SD-kaart met een update, en komt dan de popup met de vraag of je die wil installeren. Mij leek het de poging waard...

Eltjo

Forumguru
Voor reparatie van het systeem is er ook nog oemrepair.nl in Breda en een bedrijf in Zoetermeer.
Maar wellicht is een ander systeem met Android of gebruikt ook te overwegen.

Zekeringen al getrokken?

Fswart

Actief lid
ik kan het proberen, maar alle filmpjes over dit systeem werken niet zo en gebeurd er niets als je de sd kaart erin steekt... in alle filmpjes over columbus moet je op de van knop drukken, dan op instellingen en dan op software versie om de knop update te zien...

Bovenaan Onderaan