Navigatie de weg kwijt.

Joskra

Nieuw lid
Goedemorgen mede forum leden.

Allereerst zal ik mij even voorstellen, aangezien ik hier nieuw ben.
Ik ben Jos, woonachtig in Ede en sinds augustus vorig jaar in het bezit van een Skoda Octavia IV PHEV van eind 2021.
De auto bevalt bijzonder goed en wat kleine dingetjes na waar meer mensen op dit forum last van hebben geen andere problemen.

Tot vorige week...

Sinds de aanschaf van de auto heeft de navigatie het altijd goed gedaan.
Vorige week tijdens de sneeuw viel het me op dat halverwege de route de navigatie opeens de weg kwijt was. Hij dacht dat ik naar het zuiden reed, terwijl ik naar het noorden reed. Daarnaast zat hij ook vele kilometers naast de plek waar ik daadwerkelijk reed.
Als ik naar Utrecht reed, leek het op de kaart alsof ik bijna in Arnhem zat. Ik dacht misschien heeft het te maken met de sneeuw op het dak, minder goed ontvangst oid.
Na een dag of 2 deed de navigatie het weer als vanouds. Is het ook een aantal dagen goed blijven doen.
Gisteren was hij opeens weer van de leg en reed ik weer kilometers naast de weg waar ik eigenlijk rijd. Dwars door sloten en weilanden is volgende navigatie ook geen probleem.
Op internet gezocht en mogelijk dat dit te maken zou kunnen hebben met dat de auto geen verbinding heeft. Dit gecontroleerd, maar de auto heeft gewoon verbinding.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe het opgelost kan worden.
Alvast bedankt!! 20260121_083137.jpg 20260120_172246.jpg 20260120_172302.jpg

Tees

Donateur
Lijkt mij dat de verbinding met de GPS antenne of de antenne zelf slecht is. Volgens mij zit die ook bij nieuwe modellen nog steeds in de haaienvin op t dak, en dat is een kwetsbaar puntje voor waterintreding. Dus ik vermoed dat het corrosie ergens rond de aansluiting is.

Slechte nieuws is dat t een rotklus is om die te vervangen, want de hele hemel moet er daarvoor uit...

Tees

Donateur
Hebben ze daar tegenwoordig nog een aparte module tussen gezet? Ze maken t ook wel steeds ingewikkelder :pieker:

Als de antenne nu kaduuk is, dan kan je dus niet zomaar meer een nieuwe antenne onder t dashboard plaatsen, lijkt me. En die dingen gaan nog wel eens kapot...

@Joskra

Heb hetzelfde probleem sinds 1.5 maand. Hoe heb jij de verbinding gecontroleerd? Lees bij oudere modellen dat je kunt zien met hoeveel satelieten hij is verbonden, maar ik kan het niet vinden.

Heeft iemand een instructie hoe je de antenne kan vervangen.

@Antera Waarvan wil je precies weten welke software erop zit en waar is die te vinden.

Groeten

Zou je niet eerst eens het infotainment systeem opnieuw opstarten? Aan toets net zolang ingedrukt houden tot hij reboot. Het gaat om de software versie van je infotainmentsysteem. 1989 is de actuele firmware.

Meurtz

Lid
Ik heb een gelijksoortig probleem.
Onderweg was Waze via Carplay ineens de weg kwijt. Een paar kilometer ernaast. Ook de Skoda navigatie maar die zat nog in Den Haag (vertrekpunt) terwijl ik al bij Amsterdam reed. Ik heb de telefoon ontkoppeld. Skoda navigatie bleef een foute positie aangeven. Na herstart van de telefoon ging Waze, Anwb en google maps weer prima maar de Skoda nav nog steeds niet.
Herstart (uit/aan en harde reset) gaven geen verbetering. Ook na uit/aan van de auto bleef het probleem. Bizar zowel telefoon als skoda nav dezelfde problemen gaven. Hopelijk is de skoda nav morgen weer goed.

Joskra

Nieuw lid
Welke software staat erop? Kan ook een software issue zijn namelijk. Zit onder de dakantenne een module die kan soms ook de klacht veroorzaken
Dank voor jullie antwoorden. Software versie is 1989. Dat is al een tijdje zo, dus hij heeft gewoon goed gewerkt onder deze versie.

De auto moet volgende week naar de garage voor een laag niveau koelvloeistof van het hybride systeem. Dan kijken ze er gelijk naar, dus hopelijk weet ik dan meer.

Zou je niet eerst eens het infotainment systeem opnieuw opstarten? Aan toets net zolang ingedrukt houden tot hij reboot. Het gaat om de software versie van je infotainmentsysteem. 1989 is de actuele firmware.
Dat al geprobeerd, maar maakt geen verschil. Ook als ik de auto een dag niet gebruikt had en de volgende dag pakte was het probleem nog steeds.

EdK

Forumguru
Uit een erfenis gekregen of ben je werkelijk zo op leeftijd ??
Indien laatste, misschien kun je de jeugd hier wel een cursus aanbieden " hoe om te gaan met de papieren GPS "

:cool:

Okki

Forumguru
Tsja @hemi24 dat is tegenwoordig een probleem. Men heeft geen enkel richtingsgevoel meer of topografische kennis. Dus ja, zonder navigatie zijn de meeste dan de weg kwijt. Gelukkig hebben ze bijna allemaal een smart feun. Kan je ook op navigeren.

En ja @EdK zo oud ben ik al. Heb het vanaf het begin meegemaakt. Ook de blauwe Citoplan stadskaarten met ringband. En natuurlijk de Michelin gidsen van heel Frankrijk.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zo oud hoef je ook weer niet te zijn om dat mooie stratenboek meegemaakt te hebben, mijn ouders hadden die ook in de auto liggen hoor. Heb ik nog veelvuldig in gebladerd als kind :jaja:. En ik ben 41...

Desalniettemin heb ik zoiets niet in m'n eigen auto liggen, alles gaat idd op de navigatie via welk apparaat dan ook (hebben genoeg opties met ingebouwd, 2x smartphone en nog een oude Garmin als backup). Alleen op vakantie wil ik nog wel eens zo'n gratis overzichtskaart bij de ANWB halen.

Meurtz

Lid
Raar als zowel je smartfone als de auto hun gps signaal niet goed zien. Van de iphone 14 weet ik dat de gps chip beroerd is en met een herstart weer goed te krijgen is, maar de skoda uit en aan zetten hielp niet, reset infotainment ook niet. Vanochtend na een hele dag was ie wel weer ok.
En die Shell atlas: leuk maar geen stad is meer hetzelfde en de atlas geeft ook niet werkzaamheden of wegafsluitingen aan

Berpie74

Actief lid
....Sinds de aanschaf van de auto heeft de navigatie het altijd goed gedaan.
Vorige week tijdens de sneeuw viel het me op dat halverwege de route de navigatie opeens de weg kwijt was. .....
Na een dag of 2 deed de navigatie het weer als vanouds. Is het ook een aantal dagen goed blijven doen.
Gisteren was hij opeens weer van de leg en reed ik weer kilometers naast de weg waar ik eigenlijk rijd....
Mogelijk dat dit te maken zou kunnen hebben met dat de auto geen verbinding heeft. Dit gecontroleerd, maar de auto heeft gewoon verbinding...
Mijn Octavia had dit ook af en toe. Naar de dealer geweest voor een update die ik zelf niet kon doen. Tot nu toe niet weer voorgekomen

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan