Amundsen Navigatie Amundsen+

Tankie

Nieuw lid
in mijn octavia van januari 2012 zit een amundsen+ rns315 met vast geinstalleerd geheugen. het systeem noemt deze Western Europe 038. vanwege mijn werk rijd ik overal en nergens in het land en kom fouten tegen in woonwijken van al zeker 2 jaar oud. de dealer doet een beetje lacherig en schermt met een update van eu 290. maar weet niet of het de juiste is. wie weet hier iets over?
 

evgerven

Nieuw lid
Mijn O2 is ook van januari (al stond hij al in november bij de dealert te wachten) Hoe zie je dat versienummer? Dan zal ik eens kijken wat er bij mij in zit. Mijn eerste rit stuurde me ook eens een woonwijk in achter de straat waar ik moest zijn.
Kan je vertellen bij welke straat/straten je zo'n fout van 2 jaar oud hebt?

Mijn (niet nader te noemen) dealer bood nog eens compleet europa aan (benelux was toen standaard) voor de oudere Amundsen maar dan zonder de CD's...Boefje gaat gewoon een uurtje zitten disc-jockeyen en strijkt dan 300 euro op.

Als er echt fouten instaan dan moeten die hersteld worden , lijkt mij (dus niet recent gewijzigde situaties maar echte fouten)
 

RDE

Lid
In mijn Yeti (2012) nog geen last van gehad. Ik ben nog niet in (relatief) nieuwe wijken geweest. Ik ga toch eens rondtoeren....
 

Tankie

Nieuw lid
Mijn O2 is ook van januari (al stond hij al in november bij de dealert te wachten) Hoe zie je dat versienummer? Dan zal ik eens kijken wat er bij mij in zit. Mijn eerste rit stuurde me ook eens een woonwijk in achter de straat waar ik moest zijn.
Kan je vertellen bij welke straat/straten je zo'n fout van 2 jaar oud hebt?

Mijn (niet nader te noemen) dealer bood nog eens compleet europa aan (benelux was toen standaard) voor de oudere Amundsen maar dan zonder de CD's...Boefje gaat gewoon een uurtje zitten disc-jockeyen en strijkt dan 300 euro op.

Als er echt fouten instaan dan moeten die hersteld worden , lijkt mij (dus niet recent gewijzigde situaties maar echte fouten)

als je navigatie aan staat druk je op setup dan helemaal onderaan navigatiedatabase en dan systeem dan zie je iets verschijnen. het is waarschijnlijk van teleatlas dit is weer van Tom Tom. een navigatieman wist mij te vertellen dat deze database waarschijnlijk op verzoek van Skoda is gebouwd vandaar het geheime gedoe.ik kom fouten tegen in Breda, Nieuwegein , Schoonhoven en nieuwe wijken in Purmerend die ik voorheen op een tom tom Go wel had.
 

Canon-Eye

Forumguru
een update van eu 290
Dat is nou precies de voornaamste reden dat ik geen vast ingebouwde navigatie wil, maar gewoon bij een (simpele) tomtom hou. Af en toe een aanbieding van een paar tientjes mee pakken levert me dan 4x achter elkaar met 3 maanden tussenruimte een verse kaart op.

Zodoende rij ik inmiddels al een jaar of 5 soms redelijk en soms zeer up to date en daar heb ik in totaal (inclusief het apparaat zelf!) nog niet eens de kosten van één zo'n "vastsysteem-update" aan uitgegeven.

Zo'n Swing radio is blijkbaar niet al te diefstalgevoelig - althans, zolang er Columbussen/Amundsens e.d. voorhanden zijn...
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon eye: Dat advies kreeg ik zelfs van de dealer. Die adviseerde mij om in plaats het geld uit te geven aan een update een losse TomTom oid te kopen, ben je veel voordeliger uit zeiden ze daar. Hoe dan ook, ik ga er geen geld aan uitgeven..

Als ik me niet vergis zit in mijn Amundsen een 0031 versie en die is van vorig jaar. 0038 zou dan al nieuwer zijn lijkt me. Van de andere kant is 290 euro voor heel europa een koopje vergeleken met de 160 euro per land voor de "oude" Amundsen.
 

TL@

Forumguru
Exact hetzelfde probleem bij de Columbus hoor. Ik heb ook gewoon mijn oude Becker terug een mooi plaatsje gegeven en gebruik de Columbus nooit (gelukkig was de Columbus nauwelijks duurder dan de RCD510 door een promotie)
Volgende keer (indien terug een VAG wagen) geen vast navigatie systeem meer. Het is jammer want het kan wel om een deftig ingebouwd systeem te leveren (de voorloop V50 zijn systeem was wel goed, ook al ontbrak een touchscreen)
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn Octavia van juli 2011. Heb meteen een officiële klacht ingediend bij Klantenservice Pon, ondersteund door mijn dealer. Pon verwees in eerste instantie naar de dealer en het aanschaffen van nieuwe kaarten a 229,= (die toen nog niet eens beschikbaar waren). Ik heb aangegeven daar zeker niet akkoord mee te zijn, zal je de details besparen :). Mijn dealer is daarna steeds "blijven pushen" bij de regiomanagers van Pon/Skoda die regelmatig bij de dealers op bezoek komen. Wat was het geval: ik was de allereerste die klaagde (en daarom werd er niet meteen op gereageerd). Afgelopen februari waren er in totaal minder dan 20 klachten binnen over het kaartmateriaal verdeeld over VW, Skoda en Seat (alleraal hetzelfde verhaal), dus veel mensen hadden toen nog niet geklaagd.

Het kaartmateriaal is nu ongeveer 3 weken uit, als het goed is krijg ik komende week een officieel SD-kaartje met de nieuwste kaarten voor de Amundsen+, en dit zonder kosten.

Kortom: als je deze problemen hebt: aankloppen bij je dealer en Pon, daar moet de actie vandaan komen.

NB. vroeger kon een dealer gewoon een kopie maken van kaarten en deze "om niet" mee leveren met een auto. Met de huidige versie wil dat niet meer. Installatie gaat vanaf een SD kaart, die tijdens de installatie beschreven wordt (waarschijnlijk een of andere "hidden partitie"), waardoor het kaartje onbruikbaar wordt voor andere auto's (lees Amundsen's + dan die van jou).
 

mOTiVe

Lid
Die beveiliging is vast een wassen neus en kun je dat kaartje VOOR installatie ongetwijfeld goed kopieren. Het wachten is op de eerste die dat doet.

Ik heb bij bestelling ook aangegeven dat ik up to date materiaal wil. Oude kaarten in een dergelijk dure unit is gewoon niet acceptabel!
 

andrehj

Forumguru
Helaas is de beveiliging bij de RNS315 / Amundsen+ geen wassen neus en is tot dusver nog niemand er in geslaagd zo'n SD-kaartje te kopieren. Google er maar eens op.
 

evgerven

Nieuw lid
Ik heb dus versie 031 (Amundsen+)
Toch eens met de dealer en de Athlon gaan praoten. Er zat ook al de verkeerde stekker op de trekhaak (Zit vast aan de kabelboom, zeiden ze... :( )
 

Bakkertje

Forumguru
Lol, de kaartbeveiliging werkt beter dan de antidiefstalbeveiliging van de VAG toestellen..
Overigens zou ik het wel bezwaarlijk vinden dat een update slechts 1x te installeren is. Als je toestel gestolen wordt, kun je de update niet meer gebruiken in een nieuw toestel.
Voor de Columbus geldt dit overigens niet, die update zichzelf vanaf een DVD en dat kun je meerdere keren doen met 1 dvd
 
Ik heb gisteren nog met de dealer gesproken, hij wist nog niets van een update die beschikbaar zou moeten zijn. De laatste versie is een 2011 versie en die zou in mij Admunsen+ (S2) geïnstalleerd zijn. Mijn auto is van juli 2011 en ik heb dit al telefonisch en via de mail bij de dealer aanhangig gemaakt. Deze heeft heeft toen aangegeven een service update te geven.
Echter als het ook nog handig is om die "ook" nog via Pon te spelen hoor ik graag wie ik het beste kan benaderen. (@MyFirst Skoda)
Ik merk veel fouten in Zoetermeer (hoofd)wegen die begin/medio en eind 2007 zijn op geleverd. (Maar ook het off-road rijden naast de A2)
Voor de navigatie heb ik zelfs meer bij moeten betalen om europa te krijgen (bij bestellen was er nog sprake van enkel de Admunsen).

Het is typisch geen gevalletje van "Volg de Skoda-rijder", je rijd om of kan het niet vinden.
 

roncat

Nieuw lid
Ook in mijn O2 van eind Jan 2012 zit "database versie 0038 western Euproa"
Kaarten welke hierbij horen zijn meer dan 2 jaar oud kom dit veel tegen met aangepaste wegen waar situatie is aangepast van verkeerslichten naar rotonde en nieuwe woowijken welke +/- 2,5 jaar geleden zijn opgeleverd.
Aangegeven bij de dealer en deze gaat met PON in overleg. (gezien het feit dan de kaartleverancier de kaaren eens in de 2a3 jaar voorzien van een nieuwe update kan dit nog wel ff duren.)
:regels: Update kopen van € 290,- ?
Wil wel eens weten welke versie dit zou moeten zijn.
Kan PON deze als service naar de klant wel uitleveren bij nieuwe auto's van minder als 3 maanden oud.:winkie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik snap werkelijk niet dat importeurs het überhaupt durven om apparatuur met zúlke verouderde kaarten uit te leveren, en dan nog voor zulke idiote prijzen ook...

Dan ben je toch beter af met een tomtom, waar je direct na aankoop de nieuwste kaart kunt ophalen. En ook nadien is het mogelijk om frequent - desnoods elk kwartaal - een verse kaart op te halen voor een beschaafd prijsje. Als je de aanbiedingen in de gaten houdt, komt het zo'n beetje neer op ca. €12 tot €15 per kaart. Af en toe doe ik zo'n abonnement voor een jaar, dan kan ik er weer een tijdje tegen.

Bij zo'n inbouw-ding met (verouderde) kaarten van 150 tot 290 euri voel ik me al opgelicht als ik alleen al die prijzen léés...
 
Deze maand (maart) is de nieuwe update beschikbaar gekomen. Ik heb deze na een klacht over de kaarten in mijn Octavia van juli 2011 gratis gekregen, maar moet hem nog even bij de dealer afhalen.
 
Ben ook zeer benieuwd naar het nieuwste versie-nr !!! Binnenkort wordt mijn nieuwe auto geleverd en wil graag zeker weten of ik daadwerkelijk de afgesproken nieuwe kaarten erin krijg...
 

macbofh

Nieuw lid
Ik heb afgelopen maandag (24-9) mijn Fabia Greenline ontvangen (hij rijdt heeeeeerlijk) en het versie nummer op mijn navigatie is 0038.
 
Bovenaan Onderaan