Na jaren goed rijden op 95 nu aan het pingelen,

Jerrie

Lid
Ik hoor wel vaker dat een auto pingelt op 95 en niet op 98. Veel sport-auto's hebben 98 nodig. Waarom: hogere compressie.

Hoe hoger de compressie hoe sneller je lucht/brandstof mengsel ontsteekt (zo functioneert een diesel ook). Om deze te vroege detonatie te voorkomen, kan je een hoger oktaan benzine tanken. Hoe hoger oktaan, hoe minder makkelijk deze spontaan zal ontbranden.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn: mogelijk is je motor intern vervuild. Hierdoor wordt de ruimte voor lucht / benzine minder, waardoor deze een hogere compressie krijgt bij het omhoog komen van de zuiger. Hogere compressie - makkelijkere spontane detonatie.

Indien er voldoende interne vervuiling is, wordt de compressie verhoogd maar de koolafzettingen worden ook warm (heet). Hierdoor wordt de lucht/benzine mengsel ook nog eens extra verwarmt. Hierdoor krijg je ook weer snellere spontane detonatie.

Dus hogere interne motor temperatuur + hogere compressie is snellere spontane detonatie (pingelen).

Als je auto altijd goed heeft gereden op 95, maar nu niet meer zou er dus teveel interne vervuiling in de motor aanwezig kunnen zijn.

Gebruikt je auto toevallig olie? Bougies al eruit gehad om te kijken hoe deze eruit zien?
De bougies heb ik samen met andere onderdelen tijdens een grote beurdt laten vervangen. Geen terug koppeling gehad dat ze er vet uitzagen.
De motor verbruikt bijna geen olie.

Ik dacht misschien er een instelling in het management aanwezig is waar een stooring is opgetreden

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 

milanseegers

Forumguru
@Jerrie weet je zeker dat het pingelen is? Hoor je de motor tikken?

Heb de Ecu al uitgelezen op fouten? Je kan dan ook kijken wat de timing van de ontsteking doet.. als de ecu druk is met van alles kan het miss liggen aan afwijkende sensor data die deze binnen krijgt. Dit kan veroorzaakt worden door een van de sensoren op leeftijd. Schoonmaken helpt soms al.

Bijvoorbeeld de klopsensor is als het ware een klein microfoontje op je blok wat trillingen oppakt. Het kan misschien, ik weet het niet zeker, dat deze een onjuist signaal maar de ecu stuurt waardoor deze onnodig bijregelt...
 

Jerrie

Lid
@Jerrie weet je zeker dat het pingelen is? Hoor je de motor tikken?

Heb de Ecu al uitgelezen op fouten? Je kan dan ook kijken wat de timing van de ontsteking doet.. als de ecu druk is met van alles kan het miss liggen aan afwijkende sensor data die deze binnen krijgt. Dit kan veroorzaakt worden door een van de sensoren op leeftijd. Schoonmaken helpt soms al.

Bijvoorbeeld de klopsensor is als het ware een klein microfoontje op je blok wat trillingen oppakt. Het kan misschien, ik weet het niet zeker, dat deze een onjuist signaal maar de ecu stuurt waardoor deze onnodig bijregelt...
Dat kan best, ik vermoed dat de comfort module niet is uitlezen, neem aan dat dit staat voor ECU?
Ik weet ook niet in hoeverre dit bij een 2000 uit te lezen valt. Bij mijn octacia TDI uit 2003 is dat bijzonder weinig gedetailleerd..

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 

milanseegers

Forumguru
ECU is de computer die de motor aanstuurt. Iedere moderne auto met injectie (vanaf de jaren 90 bijna allemaal) heeft zon computer en deze kan interessante info verschaffen in het doen, en laten, van de motor.

Laten uitlezen geeft vaak een antwoord!
 
Bovenaan Onderaan