Na jaren goed rijden op 95 nu aan het pingelen,

Jerrie

Lid
De fab rijdt jaren prima op 95, sinds een half jaar houdt ie sterk in tijdens rijden.
Ik dacht niet gelijk aan het octaan gehalte, heb eerst alle filters vervangen, nieuwe bougies etc erin.
inhouden bleef.
Toen eens 98 getankt, en rijd weer vlot.
Blijf het vreemd vinden, daarom afgelopen week niet 123 een pomp te vinden waar je 98 kan tanken en dacht probeer gewoon weer 95.
Fout, trekt gelijk niet meer vlot.

Kan het te maken hebben met een instelling die verkeerd is gaan staan?
 

CDK

Forumguru
Kan het te maken hebben met een instelling die verkeerd is gaan staan?

Nee dat kan niet. Er wordt steeds meer bioethanol bijgemengd en dat is niet heel lekker voor je motor. Zeker niet voor de oudere types. Tankte je echt Euro 95 of was het E10? Dat wordt ook wel verkocht onder handelsnaam Blue One 95 en is voordeliger als Euro 95. Veel stations verkopen dit tegenwoordig, sommige zelfs in plaats van 95. In België is naar het schijnt vrijwel geen pure 95 meer te krijgen. 98 is sowieso beter voor je blok, dus als ik jou was zou ik dat maar blijven tanken. Andere optie is ECU laten remappen op E10 als jouw motor op die brandstof mag lopen.
 

Jerrie

Lid
Geen E10, dat kom je in Duitsland veel tegen, bij ons gelukkig nog niet.

PS
Bij tanken in Duitsland zag ik de diesel met 10% ethanol gemengd is (was er met mijn diesel) uit voorzorg het bij 10 Liter gehouden, terug in Nederland gelijk V power getankt.
Ook daar klachten mee, zie mijn ander topic ;)
 

Cordoba

Forumguru
Wat voor motorblok heeft de Fabia? MPI of al een echt Vag-blok? Mijn BBY (1.4 16V) reed ook op 95 goed, maar de laatste jaren merkte ik wel dat ie op super zuiniger reed. Net over de grens bij Hazeldonk tankte ik vroeger (als ik daar kwam) Euro95, toen Belgie bij de Euro95 10% bio-ethanol ging bijmengen, werd de inhoud van de enige benzinepomp (de andere pomp waren diesel) van dat tankstation vervangen door Euro98. Onder het motto dat de auto van een halve tank 98 (tank zat nog half vol met 95) nooit veel schade kon oplopen, en dat de 98 gewoon 15 ct/ltr goedkoper was dan 95 in Nederland, gewoon getankt. Mijn ervaring (na een tiental keren proberen) was dat de auto er net iets beter en wat zuiniger reed op 98. (denk aan ruim 5% zuiniger)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
Ik hoor wel vaker dat een auto pingelt op 95 en niet op 98. Veel sport-auto's hebben 98 nodig. Waarom: hogere compressie.

Hoe hoger de compressie hoe sneller je lucht/brandstof mengsel ontsteekt (zo functioneert een diesel ook). Om deze te vroege detonatie te voorkomen, kan je een hoger oktaan benzine tanken. Hoe hoger oktaan, hoe minder makkelijk deze spontaan zal ontbranden.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn: mogelijk is je motor intern vervuild. Hierdoor wordt de ruimte voor lucht / benzine minder, waardoor deze een hogere compressie krijgt bij het omhoog komen van de zuiger. Hogere compressie - makkelijkere spontane detonatie.

Indien er voldoende interne vervuiling is, wordt de compressie verhoogd maar de koolafzettingen worden ook warm (heet). Hierdoor wordt de lucht/benzine mengsel ook nog eens extra verwarmt. Hierdoor krijg je ook weer snellere spontane detonatie.

Dus hogere interne motor temperatuur + hogere compressie is snellere spontane detonatie (pingelen).

Als je auto altijd goed heeft gereden op 95, maar nu niet meer zou er dus teveel interne vervuiling in de motor aanwezig kunnen zijn.

Gebruikt je auto toevallig olie? Bougies al eruit gehad om te kijken hoe deze eruit zien?
 

Spinal

Forumguru
De fab rijdt jaren prima op 95, sinds een half jaar houdt ie sterk in tijdens rijden.
Ik dacht niet gelijk aan het octaan gehalte, heb eerst alle filters vervangen, nieuwe bougies etc erin.
inhouden bleef.
Toen eens 98 getankt, en rijd weer vlot.
Blijf het vreemd vinden, daarom afgelopen week niet 123 een pomp te vinden waar je 98 kan tanken en dacht probeer gewoon weer 95.
Fout, trekt gelijk niet meer vlot.

Kan het te maken hebben met een instelling die verkeerd is gaan staan?

Heeft jouw auto knock sensoren? Die registreren de kans op pingelen en vervroegen de ontsteking om dit te voorkomen en dat kost vermogen met 95 van slechte kwaliteit heb je hier dus kans op.
Met 98 - hoger octaan getal, minder tot geen kans op pingelen. Ontsteking wordt niet vervroegd dus meer vermogen.
Dus met die knock sensoren is de kans op pingelen (mits geen andere defecten) vrijwel uitgesloten.

Heeft jouw blok geen knock sensoren dan kán het pingelen komen door een te arm mengsel, dan wordt er ergens na de luchtmassameter valse lucht aangezogen door bv een lekkage. De 98 kan dit waarschijnlijk door het hogere octaan getal opvangen. Maar in principe geeft een armer mengsel juist méér vermogen (zonder knock sensoren die de ontsteking vervroegen) dus dat strookt niet met het verhaal dat ie niet vlot trekt.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Je hebt een Fabia uit 2000 toch? Dus ik gok met de 1.4mpi 8-klepper motor? Wat is het advies van Skoda dat er getankt wordt (info boekje of sticker binnenkant tank klep?)

Van de 101pk 1.4 16-klepper weet ik dat die minimaal op ron98 zou moet krijgen (voorschrift fabriek) maar dat blok heb jij denk ik niet.

Vind het wel vreemd om te lezen, mijn Fabia I met 1.2mpi blok (uit '03) kreeg het advies Ron91-95 mee vanuit de fabriek (die mocht dus nota bene nog slechtere peut) Dat blok was toentertijd weliswaar spiksplinternieuw ontwikkeld (speciaal voor de nieuwe VW Polo) dus wel een stuk moderner dan de 1.4mpi die nog afstamt van de oude 1.3 uit de Felicia. Die mocht niet langer gebruikt worden ivm te hoge emissie eisen.

In dit voorbeeld zou je niet snel verwachten dat dus E10 direct een probleem zou zijn voor die motor(?)
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Van de 101pk 1.4 16-klepper weet ik dat die minimaal op ron98 zou moet krijgen (voorschrift fabriek) maar dat blok heb jij denk ik niet.
Ik had een fabia uit 2003 met zo'n 16 klepper 101pk (bbz) blok. Volgens mij zei de handleiding dat zowel 95 als 98 kunnen. Ik dacht zelfs iets gelezen te hebben op 98 de prestaties nauwelijk meetbaar beter zouden zijn. Heb nu eentje met turbo (dus variabele compressie). Ben wel benieuwd of je het daarmee wel merkt. Zal het eens proberen.
 

Jerrie

Lid
Klopt, Fabia uit 2000 1.4mp motor.
Rijd al jaren en jaren goed op 95, nu moet er 98 in wil de motor niet inhouden.
 

Hakar

Donateur
Heb je toevallig de laatste tankbeurten 95 bij de S pomp aan de Woldweg gedaan?

Normaal tankte ik met de Pug altijd 95 bij de Amigo hier in het dorp, of bij de Fieten pomp in Peize.
Moest gedwongen in mei met de Pug in Highsand aan de woldweg tanken.
Na ongeveer een halve tank verbruik, hield de Pug ook in.
Enig onderzoek leerde dat die pomp sinds April dit jaar een ander type 95 in je tank laat stromen.
Zelf heb ik nadien met de Pug alleen maar Fieten getankt, en geen inhouden meer gemerkt.
 

Cordoba

Forumguru
In aanvulling op de tekst van @turboturbo Ook mijn 2003 Fabia met 1.4 16 V (75pk) blok, had als voorschrift RON 91-95, maar doordat de brandstoffen van 2018 echt anders zijn dan wat er in 2003 uit de benzinepomp kwam, was het resultaat toch dat de auto op 98 net iets beter liep.
 

Jerrie

Lid
Heb je toevallig de laatste tankbeurten 95 bij de S pomp aan de Woldweg gedaan?

Normaal tankte ik met de Pug altijd 95 bij de Amigo hier in het dorp, of bij de Fieten pomp in Peize.
Moest gedwongen in mei met de Pug in Highsand aan de woldweg tanken.
Na ongeveer een halve tank verbruik, hield de Pug ook in.
Enig onderzoek leerde dat die pomp sinds April dit jaar een ander type 95 in je tank laat stromen.
Zelf heb ik nadien met de Pug alleen maar Fieten getankt, en geen inhouden meer gemerkt.
Nee dat niet, meestal Tango of het broertje van de Shell

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 

oco1979

Forumguru
95RON is niet hetzelfde als 95E10 deze is met 10 procent bio-ethanol
Daar kunnen oudere wagens niet echt goed tegen.
Vooral bepaalde rubbers.
Bij nieuwe wagens zijn de samenstellingen waar de benzine voorbij komt aangepast voor ethanol.
Verbruik is hoger en smering is minder en kost meer dan de vroegere klassieke 95RON.
Bij de huidige diesel draaien ze ook al bepaalde percentage bio(brol) bij.
Bij de meeste dieselwagens sta er in tankklepje geen biodiesel, daar ben je goed mee als je niets anders kan tanken dan de huidige diesel.
 

Hakar

Donateur
Bij de maatschappij met een S noemen ze het bij die pomp Fuell Save.
Geen idee of dat een E10 is.
De informatie daarover blijft voor mij opgesloten in een schelp.
 
Dat merk met de S claimt dat de brandstof zuiniger is, lijkt me sterk dat het dan E10 is aangezien je auto daar minder zuinig van gaat rijden.

Tevens lijkt me dat een pomp expliciet moet vermelden dat het om E10 gaat, juist voor de mensen die een oudere auto rijden die er niet tegen kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RefleCs

Forumguru
Mijn broer heeft dezelfde ervaring met een volledig ander merk auto maar ook een oudere benzinemotor. Altijd zonder problemen 95 getankt en ineens van de een op de andere week problemen. Hij rijdt nu 3 weken op 98 en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Zelf heb ik met de Mini R50 die wij hebben ook wat bemerkt de afgelopen 1,5 maand. Bij een koude motor voelt de auto aan alsof hij teruggehouden wordt. Bij een warme motor is dat weg.

Ik persoonlijk begin de brandstof leveranciers te verdenken van een aangepaste brandstofverhouding die ze onder de 95 vlag verkopen. Het zou mij althans niet verbazen.... al was het maar om de marges te vergroten. Ik ga met de Mini vanmiddag ook maar eens aan de 98 of 102 (omdat ik er nu om de hoek zit) en eens kijken of de auto dan anders reageert.

Mijn broer is door alle ellende inmiddels al ruim 250 € lichter i.v.m. onderzoeken en pogingen tot probleem oplossingen....

Het zou toch wat zijn zeg als dit vermoeden waarheid zou zijn.....
 

oco1979

Forumguru
er is een bepaald merk van pompstation waar Toyota en renaultmotoren de nodige problemen mee kreeg.
Beide partijen steken het op elkaar.

heb het hier al paar keer proberen duidelijk te maken 95E10 blijf er van weg.

Heb ook al additieven voor bij 95E10 te doen
 
Bovenaan Onderaan