Na 3 jaar weer terug bij een octavia

Ik zou voor de blauwe gaan. Ennnn, zeker Eibachs laten monteren. Naast het feit dat het er goed uitziet rijdt het echt fantastisch. Is een bezoekje aan @Antera zeker waard. Rijcomfort blijft gelijk (lees beter)!
 

Cordoba

Forumguru
Blauw is voor de O3 zeker niet meer exclusief te noemen (kijk maar eens naar de foto's van de forummeeting gisteren). Wel is het zo dat ik blauw mooier en praktischer vind dan zwart.

@wwter Een hoger onafgeveerd gewicht slecht voor het brandstofverbruik?? Dan mag je verklaren: een hoger gewicht is inderdaad minder voor het brandstofverbruik, maar als je niet teveel stadsverkeer/file rijdt, is het verschil alleen een stuk achter de komma te zien. Maar waarom onafgeveerd gewicht slechter is dan afgeveerd gewicht is me echt een raadsel (wat betreft brandstofverbruik dan). Daarnaast denk ik dat het de vraag is een grotere velg/band combinatie wel zwaarder is.

Bij de zelfde rolomtrek, betekent een grotere (lichtmetalen) velg ook dat je een iets groter velghart hebt maar 2 lagere wangen van de band, en minder samengeperste lucht in de band. Ik heb toch echt het idee dat de wangen van de band (telt tenslotte 2 maal) per oppervlak minder wegen dan het hart van de velg. Als komt er nog wel iets gewicht bij voor de velg: de uiteindelijke velg zal ook groter van diameter zijn, dus iets zwaarder, maar gevoelsmatig weegt het niet op tegen de lichtere (lagere) banden.

Edit: ik zie dat Henriz ondertussen een vergelijkbare suggestie heeft gedaan.
 

CDK

Forumguru
het hangt ook af van het type velg, mijn 18" OEM wielen waren zwaarder dan mijn huidige gesmede 20" Audi OEM velgen ;)
Edit: replica wielen zijn vrijwel altijd zwaarder als OEM.
 

wwter

Lid
Een hoger onafgeveerd gewicht slecht voor het brandstofverbruik?? Dan mag je verklaren: een hoger gewicht is inderdaad minder voor het brandstofverbruik, maar als je niet teveel stadsverkeer/file rijdt, is het verschil alleen een stuk achter de komma te zien. Maar waarom onafgeveerd gewicht slechter is dan afgeveerd gewicht is me echt een raadsel (wat betreft brandstofverbruik dan).

Met onafgeveerd gewicht bedoel ik de velg/bandcombinatie, een toename van het gewicht hiervan is van grote invloed op prestaties en daarmee ook het brandstofverbruik. een paar honderd gram meer of minder wielgewicht kan procenten brandstofverbruik schelen. Als je naar circuitauto's gaat kijken, dan zie je overwegend (relatief) kleine velgen.

Inderdaad is het zo dat een grotere velg niet automatisch een zwaardere combinatie oplevert. Het KAN natuurlijk wel.
 

Cordoba

Forumguru
. een paar honderd gram meer of minder wielgewicht kan procenten brandstofverbruik schelen.

Helaas een absoluut onzin verhaal, gebaseerd op gebrek aan kennis van zaken. Als het wel waar zou zijn had ik een flink lager brandstofverbruik moeten krijgen bij overstap van stalen velgen naar lichtmetaal (zelfde banden, overgelegd op de andere velgen).

Wat wel het brandstofverbruik kan beïnvloeden, is de vervorming van de banden: bij een andere bandenmaat, kan een band meer gaan vervormen, en dat vervormen kost energie en dus brandstofverbruik, wat verder wel van grote invloed is: bij een grotere velg wordt bijna altijd ook een bredere band gekozen, en dat scheelt wel enorm in brandstofverbruik.
 
Vrijdag is het eindelijk zo ver. De auto heeft wegens de inbouw van het geluid wat vertraging opgelopen. Vandaag even bij de audioinbouwer geweest om te kijken hoe ver ze waren; helaas lag de nieuwe auto nog helemaal uit elkaar...
Ze waren druk bezig met het dempen van de deuren. Ter plaatse ook maar besloten, omdat de deurpanelen er toch aflagen, een German Maestro Composet te laten monteren. Jaja 200 eurotjes extra uit eigen zak voor een lease auto... What ever, moet wel goed gaan klinken icm de Match DSP52 en de custommade subwoofer....
Deze subwoofer is echt super mooi... Kan niet wachten om mijn ervaringen en ook zeker de foto's te delen met alle muziekliefhebbers...
 
Is toch de zwarte geworden. Persoonlijk vind ik de zwarte spoiler op de blauwe een beetje misstaan. Morgen om 8:30 kan ik hem ophalen. Heb tevens om 16:00 de afspraak bij JD staan.... ben benieuwd
 
anders ik wel.. ik kan de 1.6 zeker goed inrijden met de chip al gemonteerd. Ik zal morgen middag mijn ervaring delen..
 
Gisteren was het eindelijk zo ver, ik hem mijn O3 GL opgehaald en mijn BMW 320D achter gelaten. Wel even op dat moment een gemengd gevoel om zijn mooie, maar vooral dure, BMW om te ruilen tegen een Budget O3. Iedergeval zal de loonstrook dit gevoel al wel verzachten.
Wat mij als eerste in posietieve zin opviel is de enorme ruimte tov de BMW (die bijna het dubbele kost). Tevens moet ik eerlijk zeggen dat de motor en de rijgeluide van de O3 minder doorklinken dan in de BMW! De BMW motor was erg rauw, ondanks dat het een nieuw model was.
Zoals ik geschreven had heb ik ook en behoorlijke audio installatie in laten bouwen. Toen de dealer gisteren de audio liet horen dacht ik bijn mijzelf, oh je dit is behoorlijk slecht.... Na weggereden te zijn even contact gehad met de audio inbouwe en wat bleek: de dealer heeft zitten spelen met de Bass/mid/en trebble instellingen, deze stonde allen op max. Wat een prutser! Iedereen weet toch als je een DSP ingeregeld hebt dat je deze instellingen te allen tijde op 0 moet laten staan! Daarna het meest fantastisce geluid wat ik ooit in een auto gehoord heb. Vervolgens ben ik metde nieuwe auto naar Serum gereden om de oude PP50DSP af te geven, was erg toevallig! Even gezellig gekletst en toen verder naar JD engineering voor de chiptuning met 180km op de teller.

Al mijn voorgaande auto's heb ik ook op dezelfde dag als ik ze opgehaald heb laten tunen. In tegenstlling tot wat iedereen denkt maaktdat in mijn optiek nik uit. Sterker nog mijn auto's hebben nog nooit olie nodi gehad tussen de onderhoudsbeurten en waren alle stevig getuned. Ook mijn rijstijl is vanaf okm heel erg stevig. Het enige wat ik el altijd doe en waar de meeste geen rekening mee houde is dat ik de auto zeker20 minuten warm rijd. Vervolgens stevig gasgeven. Bij JD aagekomen is er een rondje metde auto gereden om te kijken of ergeen foutmeldingen waren e vervolgens is de powerbox erin gezet. 5minuten werk, en zo weer te verwijderen. Toen no ene proefritje gemaakt metde laptop en alles was OK bevonden.
Wat vind ik van de chiptuning: de voelde erg lui aan, na de chiptuning heeft hij echt behoolijk neller geworden maar onder de 2000rpm is er nog niet veel (genoeg) power. Je merkt dat e 140pk er wel inzitten maar het komt niet echt tot zijn recht. Ik denk dat dit komt door de heeeeeele lange eindoverbrenging en bakverhouinge. Als e doortrekt dan is ie behoorlijk vlot. Rijd je echter 120km/uur op de snlweg in zjn 6 en je geeft volgas dan gebeurt er nog niet zoveel. Wel ls je terug schakelt naar de 4.. Is echt en resultaat van de eco overbrenging. Al met al is het het geld, inclusief de 20% korting, wel waard. Of ik er 699 euro voor overzou hebbn weet ik niet. De auto moet natuurlijk nog en beetje loskomn maar de aardige mannen van JD hebben me verzekerd dat er onder de 2000rpm niet veel meer zal gebeuren.
Samengevat: de mannen va JD bieden de beste optie om te chippen middels een extere CPU. Neem niet weg dat ik het idee heb dat "echte" chiptuning in de ECU meer oplevert. Ik ben super tevreden over de mannen en service van JD.
Verder ben ik erg te spreken overde 17 inch crystal velgen, de kale kont en de kale voorbumper. Welke opgeleukt zijn metde chromen strips. Teven zijn de RVS instaplijsten ook top!

Verder met de soundupgrade: SUPER

Specs:
O3 1.6 GL 110pk
Alle opties
RVS instaplijsten
chromen strips voor n achter
17 inch crystal velgen
afneembare trehaak
Soundupgrade: Match52DSP/Custommade sub/deuren dempen/German Maestro Composet/DSP ingeregeld
Lederen nappa bekleding: zwart met zilvere stiksels
Kont kaal gemaakt en greenline badge van e voorbumper
Chiptuning @140pk ->JD

Al met al ben ik zeer tevreden over de auto. Enige minpunt is dat ie wat vlugger mag zijn maar ja dat is en keuze geweestl.
 

Bijlagen

  • octavia_1.jpg
    octavia_1.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 64
  • octavia_2.jpg
    octavia_2.jpg
    233,7 KB · Weergaven: 61
  • octavia_3.jpg
    octavia_3.jpg
    200,4 KB · Weergaven: 55
  • Subwoofer_Custom.jpg
    Subwoofer_Custom.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 55
D

Deleted member 12693

Type goedgekeurd betekent dat deze velgen uitwisselbaar zijn met de standaard 16 inch zonder afbreuk te doen aan de opgegeven CO2 uitstoot. Betekent dat ze 205 breed zijn ipv 225, de 16 inch zijn ook 205. Ik wil het risico niet lopen dat de belastingdienst het in in keer in haar hoofd krijgt om dit te gaan checken ivm de vele 14% verkopen.
Dus je speelt safe met je velgen, maar laat wel je O3 chippen, die begrijp ik niet..........
 
Bovenaan Onderaan