Motormanagement van ge-chipte identieke motor kopieren

Heren,

Is het mogelijk om met de VAG-COM het motormanagement te kopieren, of een deel, en de plaatsen in mijn eigen auto? Ik ken twee mensen die evenals ik een 2.0 Tdi 103kW motor hebben en deze hebben beide een chip update gedaan naar ongeveer 170 pk en koppel van ongeveer 390NM (door VW en door een ander autobedrijf).

Als dat eruit is te halen kan het volgens mij ook ingelezen worden in mijn auto.

Denk ik nu heel simpel, of is het toch wat moeilijker? Is wel een leuk project :)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Jurjen

Desperado

Forumguru
Het zou wel heel makkelijk zijn ook als het zo kon.
Dan zouden de tuners in no time zonder werk zitten.
Denk niet dat het mogelijk is.

nomad

Senior Member
Is niet mogelijk. De meeste tuning is gelocked op dat blok en dus niet zomaar over te zetten. Anders zou het wel heel makkelijk zijn he ?

Nomad, ik had dat wel verwacht maar wilde het toch even zeker weten. Je weet het natuurlijk nooit en er kan tegenwoordig heel wat met een computer en de juiste stekker.

Maar goed, deze halen we van de lijst :)

Bedankt voor jullie reacties.

Gieliovd

Forumguru
Alles KAN ongetwijfeld. Het komt erin ook, dus eruit kan het ook.

Of het gemakkelijk kan? Vast niet. Of het garantietechnisch OK is? Vast niet.

Chippie uitlezen is best te doen als je weet wat je doet.

Desperado

Forumguru
Ook al heb je twee identieke motoren, er zullen altijd verschillen zijn.
Dus om klakkeloos te kopieëren is ook al zou het kunnen nooit slim om te doen.

Hoe denk je dat de meeste "chiptuners" dat doen? Die laden gewoon een standaard tunerfile die ontwikkeld is op basis van een testauto.

Er zijn er maar weinig die het echt goed doen en zelf nog aanpassingen maken op basis van de gegevens die echt uit de betreffende auto rollen....

tlpeter

Actief lid
De basis config klopt
Een goede tuner gaat daarna verder met het fijn afstellen
Lukt dit niet dan moet men een private build maken die natuurlijk veel duurder is

VEEJAY

Forumguru
k onderschrijf het bovenstaande...

7 jaar geleden gezien dat door een tuner in 't zuiden een kopie van een Leon 1.9tdi 110pk in een toledo 110PK werd gesoldeerd (Pre edc16 tijdperk). Na rollerbanktest bleek de Leon 143PK te hebben en de Toledo slechts 129PK.

Daarna een programma op maat op de toledo en er kwam tegen de 150PK uit.

Over knoeiers hebben we het niet hier, maar over tuners ;)

Daarom ook "chiptuners" tussen de "". Maar ik denk dat die knoeiers in de meerderheid zijn vandaag de dag. Er zijn maar weinig echt goeie tuners die het allemaal zelf doen.

De meesten trekken een standaard file ergens uit DLD of Zwitserland vandaan en ploffen dat zo in de ECU.

Gieliovd

Forumguru
Ze beloven gouden bergen bij ZipTuning voor €499.

Ze zeggen inladen, controleren, software ontwikkelen, testen... in 1,5 uur weer naar huis.

Ze doen zelfs atmosferische benzinemotoren. Schiet alleen niet echt op met 4 KW winst haha.

Ik denk overigens dat "een programma op maat" wat teveel eer is voor het werk van de tuners. Het gaat om het bijstellen van hoogstens enkele parameters. Meer kan ook niet, omdat er veel meer bij komt kijken als alleen een rollenbankje en gas meters om een volledig nieuw setje instellingen te genereren. Het zou toch vervelend zijn, dat als de winterdiesel wer in de tank zit zit, je auto het niet meer doet?

Psioneer

Actief lid
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze elke eerste keer een programma ontwikkelen voor een bepaald type motor en vervolgens dat programma uploaden in alle volgende auto's met dezelfde motor? Lijkt me veel logischer en efficiënter. Wellicht dat er vervolgens nog wat fijnafstemming plaats vindt vanwege eventuele mechanische toleranties maar ik denk dat het daar dan ook bij blijft.
Voor de chip op maat lijkt het me niet veel anders te gaan dan dat er wat meer tijd wordt besteed aan de uiteindelijke fijnafstemming. Dat zal dan ook de meest lucratieve oplossing zijn voor de tuner. Want hoe gaat de consument iets controleren? Ja, het is voelbaar als je gas geeft, ja, het is zichtbaar op de rollen testbank. Maar welke parameters er precies veranderd zijn.... geen idee.

Neemt niet weg dat ik erg in m'n nopjes ben met de extra pk's. Alleen de chip op maat geeft dan wellicht nog enkele pk's meer terwijl we meestal zeggen dat 5pk niet de moeite is omdat je daar weinig of niks van zult merken.
Het kosten baten verhaal blijft vaag: hoeveel moeite moet een tuner nu daadwerkelijk doen en hoeveel geld moet daar tegenover staan? Uiteindelijk weten ze toch wel aan welke knopjes ze moeten draaien tenzij het een totaal nieuw motortype en motormanagement is.

Groeten,

Psioneer

Zover ik heb begrepen is dat je met chippen te maken hebt met een paar parameters; Stand van het gaspendaal, dieselinspuiting en turbodruk. Dit is weer te geven in een 3D-grafiek (weet de officiele naam niet, maar dit zal een beeld geven) waarop de drie parameters zijn weergegeven. De motorische veiligheidsmarges zijn veelal een gegeven dus kan je het 3D beeld dat onstaat veranderen. Simpel gezegd zou je bij een bepaalde stand van het gaspendaal de drie parameters kunnen ophogen. Bekijk je dit over de gehele lijn van het bereik van het gaspendaal kan je je karakterastiek veranderen. In het begin weinig ophoging van de parameters en in het eind bereik wat meer waardoor je grafiek in het begin langzaam omhoog gaat en op het eind sneller naar de maximale waarden gaat. Dit heb ik begrepen, het plaatje geeft hier een beeld bij.

http://www.carlymotors.nl/images/motronic.jpg

Maar, is dit deel dan eenvoudig te kopieren via VAG-COM. Standaard niet, zijn er dan misschien andere kabels nodig en andere programmatuur waardoor het toch weer duurzaam wordt zonder enige garantie en kennis :)

Bovenaan Onderaan