Motormanagement van ge-chipte identieke motor kopieren

Gieliovd

Forumguru
Lage last, lage pedaalhoek, relatief hoge toeren. Hoge last, lage pedaalhoek, lage toeren.

Beetje vaag diagram.
 
Zo gaat dat inderdaad wel. Er wordt op basis van een testauto een tunerfile ontwikkeld. In deze ontwikkeling gaat uiteraard ontzettend veel tijd zitten totdat de voor die specifieke auto "perfecte" setup gehaald wordt.

Nu heb je als consument 3 mogelijkheden:

"knoeier": deze koopt de tunerfile in bij de ontwikkelaar en ploft deze zonder enige aanpassing in de ECU. Enige wat gecheckt wordt is: start de auto en brandt het motormanagement lampje niet. Goedkoper, prima voor degenen die niet per se het onderste uit de kan willen.

"tuner": deze heeft ook een tunerfile (al dan niet zelf ontwikkeld) maar past nog enkele parameters aan op basis van wat uit de ECU van je auto uitgelezen wordt. Heb je bijvoorbeeld andere uitlaat of inlaat dan zullen de parameters daarop aangepast worden. Dipjes, stationair toerental, vermogensbegrenzer in de lage versnellingen zouden in principe hiermee ook aangepast kunnen worden. Middle of the road, doe mij maar zo een.

"op maat": In feite hetzelfde als bij de ontwikkeling van de eerste keer. Alleen weten ze natuurlijk al enigszins waar de winsten te halen zijn. Dit kost ook weer meer tijd want is een kwestie van rijden, meten, aanpassen, rijden, meten, aanpassen etc. Duurste, dan heb je er ook echt wat voor over om 2 of 3 pk extra te hebben :)
 

Desperado

Forumguru
Het kosten baten verhaal blijft vaag: hoeveel moeite moet een tuner nu daadwerkelijk doen en hoeveel geld moet daar tegenover staan? Uiteindelijk weten ze toch wel aan welke knopjes ze moeten draaien tenzij het een totaal nieuw motortype en motormanagement is.
Net als bij een auto moeten de ontwikkelingskosten ook terugverdiend worden.
Logisch dus dat het bij een goede tuner duurder is dan alleen de paar uurtjes werk wat een keer €200.- zal zijn.
 

Wasptuning

Nieuw lid
Neen dat kan je niet met Vag-com.
Je moet er trouwens rekening mee houden dat er heel veel softwarenummers bestaan in hetzelfde type motor.
In de computers tot ongeveer 2003 had je nog niet zo'n enorm probleem als de foute softwarenummer in de ecu ging, vaak kon je die gewoon terug overschrijven.
Met de nieuwere computers echter slaat die gewoon vast en moet je de computer uit de auto halen, openhalen en via contactpennen op de print schrijven. Trouwens niet iets wat de dealer kan, die leveren je netjes een nieuwe computer, met bijhorende faktuur uiteraard.
 
Bovenaan Onderaan