Motorkantelsteun vervangen?

Pindasaus

Forumguru
130.000 km / 2016
1.2 TSI 90 pk met 5v handbak

Bij gas geven / gas los gaat er een schokje door de auto, alsof de aandrijflijn speling heeft. Bij het opschakelen hetzelfde. Als je al gas geeft voordat je de koppeling op laat komen, dan schakelt hij wel soepel. Een zoektocht op internet brengt me bij de motorkantelsteun. Zou dit kunnen kloppen? Die zou ofwel versleten zijn, ofwel is het een 'producteigenschap'. Ik kom ook tegen dat mensen de steun van een TDI monteren als oplossing. Zou dat een goed idee zijn of krijg je dan meer trillingen in het interieur?

Het voorschrift uit de werkplaatshandleiding is om de bouten te vervangen. Waar halen jullie normaal je ijzerwaren? Helemaal uit Tsjechië laten komen is vast niet de enige oplossing.

2x Korte bout M10x35 (30 Nm + 90 graden)
N 102 048 08 / N 102 048 04

1x Lange bout M10x61 (40 Nm + 90 graden)
N 909 830 02 / N 909 412 01 / N 909 830 01

De onderdeelnummers van de motorkantelsteun zouden zijn:
1.2 TSI: 6Q0 199 851 AS
TDI: 6Q0 199 851 AP
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Gewoon bij de dealer bestellen? De pendelsteun en bouten zijn niet enorm duur. Al zijn ze soms ook bij Winparts of Autodoc te krijgen.
Ik overweeg dit ook al even voor m'n Octavia, maar ben er nog niet aan toegekomen. Grootste risico hierbij is dat de huidige bouten eventueel vastgevreten kunnen zitten, en als die breken...:nailbiting:
 

Pindasaus

Forumguru
De nieuwe motorkantelsteun van Lemförder zit eronder en het probleem is opgelost of in ieder geval verbeterd. Het rubber van de oude steun had nog geen scheuren. Er kwam wel zwart poeder af. Het stalen deel dat op de versnellingsbak komt, moet je overzetten van de oude steun.

Overigens las ik op een ander forum dat Volkswagen alleen doet alsof het rekbouten zijn, omdat ze belangrijk zijn voor de veiligheid en je zo te dwingen dat je ze vervangt. Op het filmpjen van Autodoc worden ze hergebruikt en aangehaald met 57 Nm.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Fijn dat je t terugkoppelt @Pindasaus, ik zit ook steeds meer eraan te denken om die pendelsteun bij mijn wagen te vervangen. Is geen enorme klus toch?
 

Pindasaus

Forumguru
Nee hoor. Het is even moeilijk als olie verversen maar dan zonder de troep. ;) Voorwielen op babybrug of assteunen, plastic bodemplaat eraf en je kan erbij. De steun zit vast met drie bouten en je hoeft de motor tussentijds niet te ondersteunen. Kijk van tevoren of je een dop 16 hebt, die zit niet in alle doppensets.
 

Tees

Donateur
Dat moet idd wel goedkomen. Ik heb de beschikking over een brug en een prima doppenset met alle maten erin, plus momentsleutels. Ga ik binnenkort ook eens bestellen. Dank!
 

gehaktbal

Forumguru
Ik ben jaloers op jullie. Bij de O3, Golf 7 enz. zit een deel van deze kantelsteun geperst in het subframe, welke je er met een normale pers helemaal niet recht in krijgt. Daar heb je dan weer speciale VAG-tooltjes voor, die ik natuurlijk zelf niet heb.

Mooi dat het bij jou zo simpel opgelost is, @Pindasaus !!
 

Tees

Donateur
Nog even een vraag @Pindasaus, heb jij de bouten uiteindelijk vervangen? Heb even bij de dealer nagevraagd, de 3 bouten zijn samen €14, voor 3 bouten veel geld, maar ook weer de kosten niet. Maar vraag me nog af of t echt nodig is?
 

Pindasaus

Forumguru
Ja, ik heb ze vervangen. Bij Skoda-Parts kostten ze samen negen euro. De oude bouten zagen er nog goed uit.

Overigens begrijp ik niet goed waarom de speling in de aandrijflijn nu minder voelt. Het rubber van de nieuwe steun (AP) voelde even hard als dat van de oude (AS).
 

Tees

Donateur
Op gevoel is moeilijk in te schatten of een rubber nog goed is, een motor trilt toch best behoorlijk. Ik hoop eigenlijk ook dat er bij mij wat trillingen uit de aandrijflijn weggaan, ben benieuwd. Heb alles nu besteld, na de meivakantie heb ik tijd om t eronder te zetten
 
Bovenaan Onderaan