Motor loopt niet lekker na vervangen distributieriem 1.2tsi

NooitAf

Nieuw lid
Hallo Skoda vrienden,

Ik zit met een raadsel. Onze 1.2 TSI Octavia uit 2015, met 178.000 kilometer op de teller, had een 10 jaar oude distributieriem. Na vervanging loopt de motor niet meer soepel. Er is een timinggereedschapset gebruikt bij het plaatsen van de nieuwe riem, sindsdien houdt de motor in en schokt veel. Voor de vervanging liep de motor prima, zonder mankementen. Bij het uitlezen bleek er een storing te zijn voor misfire van alle vier de bougies. Daarop hebben we alle vier de bougies vervangen. De motor draait nu mooier, maar houdt nog steeds in en schokt vooral bij lage toeren. Bij een constante snelheid van bijvoorbeeld 60 km/u in de vierde versnelling merk je duidelijk schokken tijdens het rijden (misfires?). De riem is er ook nog eens af geweest en we hebben de nokkenas vergeleken met de stand van de cilinder. Dit lijkt allemaal goed te staan. Er heeft eenmalig een motormanagement storing in gezeten, dit was van korte duur.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken? Kan ik specifiek kijken naar bepaalde trends of logs tijdens het rijden en zo ja met welke apparatuur?

Duijzer

Donateur
Het zou wel heel raar zijn als alle 4 de bougies stuk zijn gegaan na het vervangen van de distributieriem. Als de motor voor het vervangen goed liep en na het vervangen niet, zou mijn zoektocht beginnen bij het vervangen van die riem. Terug naar degene die hem vervangen heeft. De kans is groot dat hij/zij iets toch niet goed gedaan heeft.
Of heb je hem zelf vervangen? Zonder aan je competentie te twijfelen lees ik toch wat onzekerheid in 'dat lijkt goed te staan'. Als je het niet zeker weet zou ik er geen meter meer mee rijden maar toegeven dat ik waarschijnlijk toch ergens iets niet goed heb gedaan en er mee naar een expert gaan voordat de boel kapot draait.
Het is misschien niet een advies wat je graag leest, maar het zou wel het beste advies kunnen zijn...

hemi24

Donateur
Laten uitlezen en kijken welke foutmeldingen er naar voren komen lijkt me een eerste stap.

Klinkt me alsof je het moet zoeken in de richting van de ontsteking (bougies, bobines, bekabeling).

• Leuk
Waarderingen: Tees

NooitAf

Nieuw lid
De riem is vervangen door een monteur, waar ik al 20 jaar mijn auto's breng. Hij staat zelf ook voor een raadsel. Bij het uitlezen komt alleen de misfire op alle vier bougies naar voren. Daarom zijn ook preventief alle bougies vervangen, maar de storing blijft terug komen. Als het aan de riem zelf zou liggen (Continental) dan zou de motor uiteindelijk helemaal "uit de pas" lopen, toch?

Ik zal het weekend nog eens goed zoeken naar schade aan kabels.

Laatst bewerkt:

SuperBartje

Forumguru
Intrigerend...

Lijkt me niets mechanisch. Immers het loopt. Hoewel als het geen interferentie motor is zou het toch mechanisch kunnen zijn.
Heel low-tech gedacht:
Heb je al aan de uitlaat geroken of het mengsel niet te rijk is? Automatische choke die blijft hangen of intermitterend weer aan gaat?
Te arm lijkt me niet anders haal je de 60 kmh waarschijnlijk niet.
Vonkjes zijn er en verwisselde bougiekabels zijn al genoemd. Kunnen een of meer bij de- en montage beschadigd zijn (deels gebroken en slecht contact of doorslaan)? Misschien goed om ze te verwisselen om dat te elimineren.
Krukassensor die een electrische of mechanische optater heeft gehad? Of luchtmassameter? Had je met uitlezen moeten zien waarschijnlijk.
Door stom toeval gelijktijdig de turbo niet lekker geworden of vast waardoor uitlaat minder vrij ademt?
Of stomtoevallig ondertussen bezoek gehad van een steenmarter?

Uitlezen tijdens rijden lijkt me een goede route om meer richting te vinden waar je het moet zoeken.

Hopelijk vind je het snel en is het makkelijk op te lossen. Laat aub weten wat het was als het opgelost is.

Tees

Donateur
Uit een wat vager verleden herinner ik me dat er een mogelijkheid is om de timing van de motor te loggen of anderzins te registreren. Weet niet meer of dat met VCDS of een andere tool was, maar ik zou de timing toch nog eens willen laten controleren op een andere manier dan de normale mechanische check.

Daarnaast: heeft deze 1.2 TSI alweer penbobines of een los bobineblok? In het laatste geval kan het natuurlijk zijn dat door een vaag toeval het bobineblok het opeens niet meer lekker doet.

Bovenaan Onderaan