Moter Tuning 1.6 tdi greenline nu mogelijk.

Import Yeti

Forumguru
Een TDI moet wel turbodruk hebben om vol koppel te leveren, anders krijg je roet en zit je roetfilter binnen de kortste keren verstopt, bovendien hebben de 1.6 TDI's allemaal DSG of zwakkere 5 bakjes (met dito koppelingen), zet je ze te hoog en te hard onderuit dan trek je de koppelingen+vliegwielen kapot, dit gebeurde met de 1.9 TDI motoren veelal als je ze te hoog afstelde onder de 2000rpm.

Ik denk dat je het gewoon moet ervaren met rijden. Van 250 naar 320Nm is een hele sprong. Morgen hebben we geloof ik 4x een 1.6 TDI voor de tuning, mogelijk dat deze klanten hun rij-ervaringen online zetten, misschien spreekt dat meer dan uitdraaien.
Hoi Mark,
Wat is trouwens het max koppel wat de 5 bak in mijn Yeti kan hebben?
Trouwens, jullie leveren toch ook de tuning via Seat Köhler in Hoofddorp?
Hoe gaat dat in combinatie met jullie in zijn werk?
Ik hoor graag van je...

Race Eend

Forumguru
@ freewheeler2, jij zegt het, ik dacht het ;)

Ik heb voorkeur voor de email naar JD trouwens. Via PB kan er nog wel eens wat vergeten worden.

Hoi Mark,
Wat is trouwens het max koppel wat de 5 bak in mijn Yeti kan hebben?

De bak kan wel 450Nm hebben (mits koppeling en vliegwiel versterkt zijn).

Race Eend

Forumguru
Ja hoor, geen probleem, de handgeschakelde 6 bakken van de 2.0 TDI's kunnen zelfs 600Nm hebben.

ik rij met de ibiza 1.8T nog altijd met de originele bak hoor en 470Nm.

Superpje

Nieuw lid
Afgelopen augustus, 14000 km geleden, mijn Superb Greenline 1.6 tdi laten tunen bij JD.
Dit bevalt erg goed.
Hij verbruikt een stuk minder diesel nu, zonder moeite een tank gemiddeld 1 ltr op 20 km.
Voorheen moest ik hier m'n best voor doen, en dat doe ik nooit een hele tank.
Hij is lekker vlot geworden waar hij voorheen soms gevaarlijk langzaam was.
Met name op B-wegen is dit een stuk veiliger en comfortabeler geworden.
Op de snelweg versnellen vanaf 100 km/h in z'n 5 gaat gewoon lekker snel nu.
Rijd met enige regelmaat met een gesloten aanhanger en dat kon eigenlijk niet in z'n 5 bij 100 km/h.
Je moest dan of 110 km/h gaan rijden of in z'n 4.
Nu gaat het zonder brommen en met genoeg reserve in z'n 5.

Met de caravan heb ik afgelopen zomer alles in z'n 4 gereden, kost een hoop diesel maar de 5de versnelling vond ik niet bruikbaar.
Ik denk dat dit komend jaar ook beter zal gaan.

De grote toerenval tussen de 2de en de 3de versnelling valt ook minder op omdat de motor beter oppakt.

Doortrekken in de versnellingen heeft na de tuning ook echt nut.
Voor de tuning was de powerband erg smal.

JD heeft een mooie tuning geleverd, geen enorme dreun die erin hakt maar een mooie soepel vermogensopbouw.
Turbogat is helaas niet verdwenen.
Mark heeft me uitgelegd dat dit ook niet kan met zo'n kleine turbo, bij zo'n kleine cilinderinhoud en een roetfilter.

Het is nu in elk geval een motorblok wat past bij de auto, i.p.v. een slagschip met koffiemolentje voorin.
Ik heb het gevoel dat het allemaal wel heel blijft.

Import Yeti

Forumguru
Goed om te horen dat de tuning je bevalt.
Ik heb uiteindelijk besloten om mijn Yeti niet te laten tunen.
Dit omdat ik voor als nog sceptisch ben over het heel blijven van zowel de motor, aandrijflijn en ophang-rubbers die op langere termijn op hun klote krijgen.
Ben benieuwd of je er na zo'n 100.000 KM nog zo positief bent over de tuning en of er in die tussentijd zaken kapot zijn gegaan.

Race Eend

Forumguru
Dit omdat ik voor als nog sceptisch ben over het heel blijven van zowel de motor, aandrijflijn en ophang-rubbers die op langere termijn op hun klote krijgen.
.

@import Yeti, prima dat je dat voor jezelf bepaald hoor, maar veel van de argumenten zijn niet echt gefundeerd.

- De ophangrubbers (welke bedoel je dan? De motorsteunen of de draagarmrubbers), anyway, deze zijn gelijk, zowel de 1.6 TDI als van bv de 2.0 TDI. Het soepele karakteristiek van de common rail motor (turbogat zoals je wilt), zorgt juist voor een motor die niet gigantisch fel reageert en daarmee aandrijflijn etc spaart.

Aandrijflijn:
- die 5 bak is een oude bekende kan prima met 450Nm overweg (wordt ook in de 2.0 TDI 110pk gebruikt).
- Vliegwiel/koppeling, dit zijn de zwakke delen, echter de 2.0 TDI 110pk draait getuned wel 350Nm met deze koppeling en dat blijft wel 2 ton heel (deze rijden al wat langer rond). Op deze zeer soepele 320Nm van de getunde 1.6 TDI is het onwaarschijnlijk dat je deze kapot gaat rijden. Hier ben je ook zelf bij natuurlijk, ben je een stoplichtsprinter dan heb je origineel veel sneller je koppeling kapot dan dat je een rustige rijder bent, die af en toe even wat vlotter wilt invoegen op de snelweg.

Motor:
- Tja tijd zal het leren maar ik ken geen VAG motor waarvan het draaiende deel niet meer dan 50% meer kan verdragen dan wat men ongeeft. Ter voorbeeld de 2.0 TDI pompverstuiver motor kan met zijn standaard zuigers en drijfstangen, prima met 300pk en 500Nm overweg, ook veelvuldig circuit gebruik.
Het geeft al genoeg aan als iemand er zuinger mee rijdt dan origineel, dan ben je ook geen wilde rijder, want dan zou je altijd ONzuiniger rijden (immers wordt er bij tuning meer brandstof ingespoten onder vollast, hoe vaak rij je vollast, 2% van de tijd?).

Ben benieuwd of je er na zo'n 100.000 KM nog zo positief bent over de tuning en of er in die tussentijd zaken kapot zijn gegaan

Tja hoe ga je dit bepalen dan? Mijn vader is echt een voorbeeld bestuurder met zijn leaseauto, rijdt altijd almere utrecht en heeft met de golf 6 2.0 TDI een verbruik van 1:21 gemiddeld (en dat in de spits), nooit grote problemen gehad in de 20 jaar dat hij VW rijdt.

Nu met zijn golf 6 in 3 jaar en 90.000km rijden heeft hij al de volgende problemen gehad:
- Baklagers begonnen te zingen, nieuwe lagers uit doos waren slechter dan degene die eruit kwamen, dus zijn opnieuw besteld voordat ze uberhaupt geplaatst zijn.
- Aircopomp defect
- Pakking tussen EGR en spruitstuk eruit (fluiten/lekkage uitlaatgassen)
- Drukgroep leek defect, gehele koppeling vervangen, auto wilde niet meer in de versnelling met draaiende motor.

Let wel originele auto! Had deze dus getuned geweest, dan was de tuning daar allemaal de schuld van?

Import Yeti

Forumguru
@import Yeti, prima dat je dat voor jezelf bepaald hoor, maar veel van de argumenten zijn niet echt gefundeerd.

Ik heb ook niet gezegd dat ze gefundeerd zijn... heb alleen gezegd dat ik sceptisch ben over tuning in het algemeen.
Daarnaast ben ik overigens door een respectabele dealer die overigens ook jullie tuning levert geinformeerd dat een dergelijke tuning niet zonder risico's is voor bepaalde onderdelen.
En aangezien ik doorgaans 10 a 11 jaar met een auto rijd, heb ik uiteindelijk besloten dat de e.v.t extra risico's en kosten die het met zich mee brengt het allemaal voor mij niet waard zijn.
Dus vandaar....

Bovenaan Onderaan