Dit omdat ik voor als nog sceptisch ben over het heel blijven van zowel de motor, aandrijflijn en ophang-rubbers die op langere termijn op hun klote krijgen.
.
@import Yeti, prima dat je dat voor jezelf bepaald hoor, maar veel van de argumenten zijn niet echt gefundeerd.
- De ophangrubbers (welke bedoel je dan? De motorsteunen of de draagarmrubbers), anyway, deze zijn gelijk, zowel de 1.6 TDI als van bv de 2.0 TDI. Het soepele karakteristiek van de common rail motor (turbogat zoals je wilt), zorgt juist voor een motor die niet gigantisch fel reageert en daarmee aandrijflijn etc spaart.
Aandrijflijn:
- die 5 bak is een oude bekende kan prima met 450Nm overweg (wordt ook in de 2.0 TDI 110pk gebruikt).
- Vliegwiel/koppeling, dit zijn de zwakke delen, echter de 2.0 TDI 110pk draait getuned wel 350Nm met deze koppeling en dat blijft wel 2 ton heel (deze rijden al wat langer rond). Op deze zeer soepele 320Nm van de getunde 1.6 TDI is het onwaarschijnlijk dat je deze kapot gaat rijden. Hier ben je ook zelf bij natuurlijk, ben je een stoplichtsprinter dan heb je origineel veel sneller je koppeling kapot dan dat je een rustige rijder bent, die af en toe even wat vlotter wilt invoegen op de snelweg.
Motor:
- Tja tijd zal het leren maar ik ken geen VAG motor waarvan het draaiende deel niet meer dan 50% meer kan verdragen dan wat men ongeeft. Ter voorbeeld de 2.0 TDI pompverstuiver motor kan met zijn standaard zuigers en drijfstangen, prima met 300pk en 500Nm overweg, ook veelvuldig circuit gebruik.
Het geeft al genoeg aan als iemand er zuinger mee rijdt dan origineel, dan ben je ook geen wilde rijder, want dan zou je altijd ONzuiniger rijden (immers wordt er bij tuning meer brandstof ingespoten onder vollast, hoe vaak rij je vollast, 2% van de tijd?).
Ben benieuwd of je er na zo'n 100.000 KM nog zo positief bent over de tuning en of er in die tussentijd zaken kapot zijn gegaan
Tja hoe ga je dit bepalen dan? Mijn vader is echt een voorbeeld bestuurder met zijn leaseauto, rijdt altijd almere utrecht en heeft met de golf 6 2.0 TDI een verbruik van 1:21 gemiddeld (en dat in de spits), nooit grote problemen gehad in de 20 jaar dat hij VW rijdt.
Nu met zijn golf 6 in 3 jaar en 90.000km rijden heeft hij al de volgende problemen gehad:
- Baklagers begonnen te zingen, nieuwe lagers uit doos waren slechter dan degene die eruit kwamen, dus zijn opnieuw besteld voordat ze uberhaupt geplaatst zijn.
- Aircopomp defect
- Pakking tussen EGR en spruitstuk eruit (fluiten/lekkage uitlaatgassen)
- Drukgroep leek defect, gehele koppeling vervangen, auto wilde niet meer in de versnelling met draaiende motor.
Let wel originele auto! Had deze dus getuned geweest, dan was de tuning daar allemaal de schuld van?