Morgen uitspraak SjoemelSoftware

Tees

Donateur
Probleem is wel, zoals @Jeroen van Arkel schetste, dat september 2015 (de cutoff tussen de verschillende categorieën vergoeding) 10 jaar geleden is, dus niet zonder meer in t RDW systeem staat.

En @MarcoO2: ik ;). OK, mijn eerste auto is nu 8 jaar geleden, maar OBDeleven of VCDS leest gewoon netjes de VIN uit en zet die in een logfile. Ik neem trouwens aan dat er ook nog wel ergens een koppeling tussen kenteken en VIN is (bijv bij de RDW), maar de vraag is of je daar zonder meer toegang tot kan krijgen.

Polvo

Actief lid
Ik kocht de auto in 2011, maar omdat hij 9 jaar geleden nog steeds in mijn bezit was kan ik alle gegevens nog opvragen.
Als ik de auto na 3 jaar in 2014 weer verkocht had dan had ik wel een probleem.
Maar verzekeraars hebben de VIN gegevens vaak ook wel, misschien is dat ook een route om ze te achterhalen.

Bakkertje

Forumguru
Net ook even gekeken, VIN had ik nog omdat de auto ooit aan obdeleven heeft gehangen.
Maar in mijn geval was het een lease auto van 3 werkgevers geleden waarbij het contract ook nog eens overgegaan is van de ene naar de andere werkgever. Dat wordt een hele opgave om aan te tonen dat ik die auto heb gehad. Het gaat me een beetje ver om bij Athlon te gaan informeren naar het contract, waarbij ik mag aannemen dat ze dat niet zomaar gaan delen.

Tees

Donateur
Volgens mij was de leaserijder juist bevóórdeeld doordat de bijtelling van deze auto's lager was, vooral op grond van uitstootgegevens die niet bleken te kloppen. De leasemaatschappijen zijn hooguit degene geweest die nadeel hebben gehad.

Canon-Eye

Forumguru
Klopt @Tees , ik had vorig jaar al zo'n overzicht opgevraagd bij RDW.

Ik kocht de Fabia nieuw in mei 2011, ingeruild <9 jaar geleden (nl. juni 2018) en die keurig een eigen pagina in de RDW-pdf. Deze uit het bestand geïsoleerd en als aparte pdf bij het claimformulier geüpload. Overigens moet je in dat claimformulier ook nog het VIN handmatig inkloppen, ze nemen het niet over van dat RDW-formulier. Op basis van dat ingeklopte VIN was wel binnen een seconde bekend wat de (inmiddels in totaal 4 verschillende) bezitsperiodes zijn geweest: daarvan moest ik er dus eentje selecteren. Het ingevulde claimformulier kun je niet afdrukken of tussentijds opslaan - in één keer afmaken en indienen. Je kan wel halverwege ophouden, maar dan moet je daarna weer van voren af aan beginnen.

Tip: als je die nog niet hebt, maak dan eerst even een iDin identificatie aan, want dat zou het makkelijkst werken. Ik had in elk geval binnen enkele minuten na indiening de bevestiging binnen met het claimreferentienumer.
Kortom, op zich een simpel en vlot proces. Nu maar rustig afwachten wat het "lot" brengt...

Rallye

Forumguru
@Tees Bij dit verhaal gaat het toch niet om de uitstoot waar de bijtelling op gebaseerd was? Die was gebaseerd op CO2 en niet op NOx waarmee zou zijn gesjoemeld.

Canon-Eye

Forumguru
De bijtelling werd toch berekend op basis van de catalogusprijs? En die was destijds lager doordat het BPM-tarief op 0% was gesteld... :pardon:
Dus sowieso voordeel voor wie er eentje kocht, alsmede voor de werkgevers van leaserijders die immers ook wel een lagere leaseprijs betaald zullen hebben, én voor de leaserijders zelf omdat de bijtelling eveneens navenant lager zal zijn geweest.

Maar als ik het claimformulier goed heb begrepen, is deze compensatie uitdrukkelijk bedoeld voor (oud-)bezitters en niet voor gebruikers zoals leaserijders. Vraag mij niet waarom, want ik snap het ook niet - maar om nou uit een raar soort solidariteit geld te laten liggen zie ik toch ook niet zitten. En mijn volgende auto is vermoedelijk toch weer een VAG-model, dus die Euro's vinden daar dan wel weer een goed tehuis...

Tees

Donateur
Naar wat ik begrepen heb ging t brandstofverbruik (en dus de CO2 uitstoot) toch omhoog na het ontsjoemelen? En gegeven dat al die motoren bewust op de rand van de bijtellingsgrens waren gezet, zou het heel goed kunnen dat ze onder reëele omstandigheden een categorie hoger in de bijtelling uitgevallen zouden zijn.
Er waren indertijd iig genoeg mensen die zich zorgen maakten dat de bijtelling van hun goedkope dieseltje omhoog zou gaan hierdoor.

Canon-Eye

Forumguru
Van een eenmaal verkochte en betaalde auto stond de catalogusprijs vast, die veranderde niet meer.

Ik heb nooit anders geweten dan dat het bij te tellen bedrag een percentage van de catalogusprijs (inclusief BTW en BPM) betrof.
Ooit een simpele rekensom, op enig moment ingewikkelder gemaakt door hetzij het percentage te variëren met de uitstoot dan wel de catalogusprijs op te splitsen in gedeelten waarvoor een verschillend percentage geldt.

Maar de catalogusprijs was (en is nog steeds, meen ik gezien te hebben) hoe dan ook de basis die door de fabrikant kon worden beïnvloed door middels sjoemelsoftware de uitstoot en daarmee de BPM te drukken, zodat men de klanten een lagere prijs kon voorschotelen.
Als ik nu op belastingdienst.nl kijk, dan zie ik dat de bijtellingstarieven kunnen verschillen naar gelang het jaar waarin de auto "voor het eerst op kenteken is gezet". Zie onderstaand, willekeurig geprikt voorbeeld van die site (er wordt nog een hele reeks jaren genoemd):
Bijtelling.jpg
Dit, en met name de tweede alinea, doet vermoeden dat een eenmaal voor een bepaalde auto geldend tarief niet meer verandert (zolang het geen young- of oldtimer is geworden), al weet ik dat niet 100% zeker. Sinds 2011 rij ik privé, dus ik heb het niet echt bijgehouden.

MacManiac78

Forumguru
Allemaal prima dat de auto goedkoop in aanschaf en tijdelijk goedkoop in gebruik was. De "beloofde 1:29 was 1:22.
Doordat de software eeder niet sjoemelde reden heel veel gebruikers de EGR's defect. Met de sjoemelsoftware gingen bosjes aan hogedrukpompen en injectoren defect.
De auto bracht bij verkoop ook NUL meer op.
En nu krijgen we ergens tussen de 300 en 2500 euro. Vind dat nog steeds magertjes.

Wie heeft er nu in vredesnaam de VIN-nummers van zijn oude auto's? Tenzij je de mazzel hebt dat ze op de factuur staat (die je dan ook nog moet hebben) of je een ingang hebt die in de systemen kan kijken kom je daar toch niet achter?

Lijkt mij een onredelijk hoge drempel die opgeworpen wordt. Ik zou, als ik gedupeerde zou zijn, nog niet blij worden van dit onderhandelingsresultaat...
Dat stond in de voorwaarden waar ik aan moest voldoen. Ik heb mij voor deze juridische procedure ooit ingeschreven. Dus ontspan. Ik verzin het niet ik kreeg een lijst met voorwaarden waar ik aan moest voldoen.

Dat was dus ook mijn probleem. Dat gaf ik aan. Ik begon met de lijst en kon meteen weer stoppen. Aangezien ik net voor mijn overleden vader, via rdw gegevens heb moeten opvragen en ik wist dat het maximaal 9 jaar terug gaat. En dan zelfs nog voertuigen ontbreken. Dus deze juridische procedure heeft een zo’n lage ‘opkomst percentage’ maar misschien idd gewoon toch voortaan foto’s maken en dan maar bewaren. Ik vraag mij wel af of het niet een slimmigheid is van de advocaten van vag om dit soort dingen te vereisen. Omdat ze dan ervan uit kunnen gaan dat misschien maar 25% nog info heeft. I.i.g. was ik meteen in de papieren gedoken en kwam ik van een koude kermis thuis.

eriktv

Forumguru
Ik heb de vorige eigenaar van mijn auto maar even opgezocht op LinkedIn, kleine moeite om hem even aan €1.250 te helpen ;)

Ik heb de auto nu 9,5 jaar, dus wellicht zoekt hij zich nu rot in dozen vol oude paperassen

Bovenaan Onderaan