Mooiste VAG-auto allertijden

Hetzer

Forumguru
VAG is al een oude term en vroeger (in de prehistorie, 1970 oid)
Audi was al in mijn jeugd deel van de volkswagen groep. Toen ik klein was (een jaar of zes zeven) is mij verteld dat VAG voor Volkswagen Audi Gruppe stond (was geloof ik niet waar, maar klonk aannemelijk)

Na de eerste Volkswagen de KDF Kever , bouwde Ferdinand Porsche gelijk een "sport" versie van deze auto, en dat werd de eerste echt Porsche, de Porsche 64 uit 1938.
Porsche-AG heeft ook lang bij het VAG-concern gehoord ,maar werden uiteindelijk, onafhankelijk van Volkswagen. De huidige groot aandeel houder van Porsche-AG is de kleinzoon van Ferdinand Porsche, Ferdinand K. Piëch
Piëch (nu voorzitter van de raad van commissarissen bij VW) is zelf ook lange tijd bestuursvoorzitter geweest van het VAG-Concern, toen het merk Porsche hier zelf ook nog onder viel.
Onder leiding van Piëch werden Seat en Skoda in het concern geïntegreerd, en de kleine Lupo/Arosa succesvol in de markt gezet. Piëch richtte zich echter vooral op het hoogste marktsegment en kocht als laatste voor Volkswagen de merken Lamborghini, Bentley en Bugatti

ook leuk om te weten ; http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=3169


Dat de onjuiste term Volkswagen Audi Gruppe door leken vaak gebruikt word is ook wel logisch, dit omdat Auto Union bestaande uit Audi, DKW, Horch, Wanderer en NSU als eerste bij de Volkswagen Aktien Gesellschaft werd toegevoegd..............................
 

Gieliovd

Forumguru
Gaat er dan echt niemand voor een kever of volkswagen busje?
Nou je het zegt, een mooie VW Transporter T1 spijlenbus met heel veel ramen staat bij mij op de verlanglijst om aan te schaffen in smetteloze camper uitvoering!

Die komt toch wel hoog op mijn lijstje hoor.... :super:
 

___JC___

Forumguru
Nou je het zegt, een mooie VW Transporter T1 spijlenbus met heel veel ramen staat bij mij op de verlanglijst om aan te schaffen in smetteloze camper uitvoering!

Die komt toch wel hoog op mijn lijstje hoor.... :super:

Dr rijdt er in Duitsland een rond met een Porsche motor erin. Doe mij die maar dan...

[video=youtube;SsaBYyjhHuo]http://www.youtube.com/watch?v=SsaBYyjhHuo[/video]
 

Gieliovd

Forumguru
Dr rijdt er in Duitsland een rond met een Porsche motor erin. Doe mij die maar dan...

http://www.youtube.com/watch?v=SsaBYyjhHuo

Jaaa, jij kent ze! Er zijn er heel veel omgebouwd met een Porsche motor erin. De 3.6 boxer met turbo zijn mateloos populair als ik het me goed herinner.

Die wagens trekken met een wheelie!! weg van de startblokken.

Maar goed, dat is niet even een kwestie van motor erin lepelen en rijden :smirk:

Nee, super die dingen. Maar een rustig dieseltje is voor de gewone mens wat bereikbaarder.

Dat filmpje is meesterlijk! In eerste instantie denk je met die camera, mwah... dat is niet vooruit te branden! Tot je hem die Aston Martin ziet pushen samen met de 911 die er ook rijdt.

Wat een ding he.
 
Er zijn vele VAG voertuigen die mooi zijn, zowel bij VW als bij Audi.
Ik heb zelf een Audi 100 ls 1974, maar een kever of een karmann ghia vind ik ook z´n charmes hebben.
 
Mooiste VAG-product? Als NSU er ook bij hoort de NSU RO80! Ontworpen in de 60er jaren, en nu nog steeds modern van uiterlijk. Een auto die z'n tijd ver en ver vooruit was. Net zoals de Citroën DS.
 

Hetzer

Forumguru
Mooiste VAG-product? Als NSU er ook bij hoort de NSU RO80! Ontworpen in de 60er jaren, en nu nog steeds modern van uiterlijk. Een auto die z'n tijd ver en ver vooruit was. Net zoals de Citroën DS.

natuurlijk hoort NSU erbij!!

inderdaad een mooie wagen die z'n tijd ver voorruit was
 

Bijlagen

  • RO80-1972.jpg
    RO80-1972.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 18
Het idee van de kever en daaruit de Porsche was van oorsprong van een Tjechische jood. De ideëen zij door de Nazi's gestolen en door Ferdinad Porsche verder uitgewerkt

Als echte kever fan (twee in de garage, een als tatoo op de arm...) moet me toch wat van het hart.
Er gaan de meest wilde verhalen de rondte over het ontstaan van de kever.
Zo zou de heer Adolf H. hem persoonlijk hebben bedacht, zouden de joden hem ontworpen hebben, zouden de plannen zijn gestolen, zou dhr. Porsche in opdracht van de nazi's hebben gehandeld, enz, enz.
Het verhaal is niet zo moeilijk als dat het vaak verteld wordt, bij deze een hele beknopte versie van de kever geschiendenis:

Dhr Ferdinand Porsche heeft de kever getekend en bedacht.
Met deze tekeningen is hij o.a. naar zundapp en naar N.S.U. gestapt, deze zagen er wel wat in er werden een aantal proto's gebouwd.
(Zundapp type 12 uit 1932 en de NSU type 32, uit 1934)
Uit eindelijk zagen beide fabrikanten er toch van af.
Ferdinand Porsche bleef achter met de proto's en een droom: een auto voor het volk.
In 1933 kwam Adolf H. aan de macht, en ook deze had een droom, een auto voor het volk.
Voor Porsche was het op dat moment bijna een obsessie geworden om de auto voor het volk op de markt te krijgen.
Porsche was op dat moment bezig met het ontwikkelen van een grand prix wagen voor Auto-Union, die het op moest gaan nemen tegen de Mercedes.
Mercedes werd gefinancierd door de duitse regering, en ook Auto-Union wilde deze financieele steun.
Porsche werd naar Hitler gestuurd om die financieele middelen los te peuteren.
Hitler vond dat echter zonde van het geld, een merk (Mercedes) was genoeg om de duitse eer te verdedigen.
Maar.... Hitler had wel een andere "klus" voor ferdinand Porsche...
Het ontwikkelen van een auto voor het volk!"
Nu wil het "toeval" dat porsche dat ontwerp nog op het schap had liggen.
En uit eindelijk was daar in 1938 de VW38 sedan, de eerste kever.
Voor de productie goed en wel op gang was, brak de oorlog uit, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.
De fabrieken werden in de oorlog vooral gebruikt voor produktie van de kubelwagen en de schwimmwagen, ook werden er kevers voor het duitse leger gemaakt.
Naar de oorlag kwamen de fabrieken in engelse handen.
De mallen voor de kever handen wonder wel de oorlog door staan, en onder leiding van de engelse majoor Ivan Hirst kwam de productie weer op gang.
In 1948 ging de leiding weer over in duitse handen, en werd Heinz Nordhoff diricteur.
Onder zijn leiding werden er al snel 2500 kevers per maand gemaakt.
De rest is geschiendenis!

(e.e.a. is na te lezen in: de volkswagen kever, het verhaal van de populairste auto ter wereld, geschreven door Keith Seume)

Zo, ik hoop dat hiermee de wilde verhallen over het ontstaan van de kever, op dit forum in ieder geval verdwenen zijn!

Nu weer even on topic:
Mijn mooiste VAG auto is natuurlijk de kever, want, zonder de kever geen VAG!
typei_9_18_2004_12_50_45_pm.jpg
 

Hetzer

Forumguru
Als echte kever fan (twee in de garage, een als tatoo op de arm...) moet me toch wat van het hart. zou dhr. Porsche in opdracht van de nazi's hebben gehandeld, enz, enz.
los van het feit dat Ferdinand Porsche het oorspronkelijk ontwerp al had, is de bouw van de eerste oer-kever (genaamd KdF-wagen) toch wel behoorlijk geregieseerd en op poten gezet door het nazi-regime.
De KdF organistaie begon zelf met de productie van deze betaalbare auto voor het VOLK, de KdF-Wagen - later dus bekend als de VW Kever. Voor de productie van de auto's en de huisvesting van de hierbij betrokken arbeiders, werd zelfs bij Fallersleben door de Nazi's een nieuwe stad gebouwd, die KdF-Stadt werd genoemd (het huidige Wolfsburg). KdF organiseerde een speciaal spaarsysteem zodat gewone arbeiders zich de luxe van een auto zouden kunnen veroorloven. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam hiervan weinig terecht.
Overigens hield Ferdinand Porsche zich gedurende de oorlog, in opdracht van de nazi's zich met name bezig met de ontwikkeling van nieuw wapentuig.
Zo heeft Ferdinand de grootste en zwaarste "Volkswagen" ooit ontwikkeld en gebouwt in de oorlog -een zware tank.
De Porsche Panzerkampfwagen VIII of wel de "Maus" genaamt.
 

Bijlagen

  • cmaus.jpg
    cmaus.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 4
  • kubinka-71-maus-420b.jpg
    kubinka-71-maus-420b.jpg
    15,5 KB · Weergaven: 4
  • maus3vf.jpg
    maus3vf.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 6
Bovenaan Onderaan