Het idee van de kever en daaruit de Porsche was van oorsprong van een Tjechische jood. De ideëen zij door de Nazi's gestolen en door Ferdinad Porsche verder uitgewerkt
Als echte kever fan (twee in de garage, een als tatoo op de arm...) moet me toch wat van het hart.
Er gaan de meest wilde verhalen de rondte over het ontstaan van de kever.
Zo zou de heer Adolf H. hem persoonlijk hebben bedacht, zouden de joden hem ontworpen hebben, zouden de plannen zijn gestolen, zou dhr. Porsche in opdracht van de nazi's hebben gehandeld, enz, enz.
Het verhaal is niet zo moeilijk als dat het vaak verteld wordt, bij deze een hele beknopte versie van de kever geschiendenis:
Dhr Ferdinand Porsche heeft de kever getekend en bedacht.
Met deze tekeningen is hij o.a. naar zundapp en naar N.S.U. gestapt, deze zagen er wel wat in er werden een aantal proto's gebouwd.
(Zundapp type 12 uit 1932 en de NSU type 32, uit 1934)
Uit eindelijk zagen beide fabrikanten er toch van af.
Ferdinand Porsche bleef achter met de proto's en een droom: een auto voor het volk.
In 1933 kwam Adolf H. aan de macht, en ook deze had een droom, een auto voor het volk.
Voor Porsche was het op dat moment bijna een obsessie geworden om de auto voor het volk op de markt te krijgen.
Porsche was op dat moment bezig met het ontwikkelen van een grand prix wagen voor Auto-Union, die het op moest gaan nemen tegen de Mercedes.
Mercedes werd gefinancierd door de duitse regering, en ook Auto-Union wilde deze financieele steun.
Porsche werd naar Hitler gestuurd om die financieele middelen los te peuteren.
Hitler vond dat echter zonde van het geld, een merk (Mercedes) was genoeg om de duitse eer te verdedigen.
Maar.... Hitler had wel een andere "klus" voor ferdinand Porsche...
Het ontwikkelen van een auto voor het volk!"
Nu wil het "toeval" dat porsche dat ontwerp nog op het schap had liggen.
En uit eindelijk was daar in 1938 de VW38 sedan, de eerste kever.
Voor de productie goed en wel op gang was, brak de oorlog uit, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.
De fabrieken werden in de oorlog vooral gebruikt voor produktie van de kubelwagen en de schwimmwagen, ook werden er kevers voor het duitse leger gemaakt.
Naar de oorlag kwamen de fabrieken in engelse handen.
De mallen voor de kever handen wonder wel de oorlog door staan, en onder leiding van de engelse majoor Ivan Hirst kwam de productie weer op gang.
In 1948 ging de leiding weer over in duitse handen, en werd Heinz Nordhoff diricteur.
Onder zijn leiding werden er al snel 2500 kevers per maand gemaakt.
De rest is geschiendenis!
(e.e.a. is na te lezen in: de volkswagen kever, het verhaal van de populairste auto ter wereld, geschreven door Keith Seume)
Zo, ik hoop dat hiermee de wilde verhallen over het ontstaan van de kever, op dit forum in ieder geval verdwenen zijn!
Nu weer even on topic:
Mijn mooiste VAG auto is natuurlijk de kever, want, zonder de kever geen VAG!