heusinkveldb

DIY Montage achteruitrijcamera Skoda Octavia Combi 5E 2018-02-24

Geen toestemming om te downloaden

jadijkstra2000

Forumguru
De eerste heb ik...maar ik heb een octavia! Kijk goed naar de maten en wees zeker van de aansluitingen op je navi...welke heb je? En bouwjaar?
 

MartijnO3

Nieuw lid
Goedenavond,
Allereerst complimenten voor de duidelijke how-to. Hierdoor veel niet hoeven uitzoeken!
Mijn octavia is een combi 5E van 2017.
Nu heb ik op Ali deze set gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/4000033396553.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.6719404c6mFGId

Ik ben slecht in foto's maken, maar alle draden zijn in 1 kabel opgenomen die tot aan het dashboard komt.
Er zijn twee draden voor voeding: ACC (mag ook B+ zijn volgens advertentie) en GND
Standaard zit er een blauwe stekker aan de kabel vast voor de camera draden. Deze zijn over te zetten op je eigen blauwe stekker.
Als laatste twee draden CAN-H en CAN-L, deze zijn voor de dynamische lijnen.

Ik heb er voor gekozen om de voeding direct achter de navi-unit op de qaud-lock aan te sluiten. Daar had ik alleen B+ en GND. Bovendien komen alle draden uit 1 kabel, dus het was wel zo makkelijk om alle achter de unit aan de sluiten. Wellicht dat ik dat later nog eens aanpas naar een geschakelde draad.
De draden signal en shield van de camera heb ik overgezet in de blauwe stekker van de quad-lock op pinnen 6 (in+) en 12 (in-).
Als laatste de canbus draden aangesloten. Deze zijn in de lichtgrijze stekker van de quad-lock opgenomen, op pin 6 (CAN-H) en 12 (CAN-L).

Een paar dagen geleden heeft een vriend van me met vcds module 5F gecodeerd volgens de how-to. Het beeld op de navi toont zoals dit in de how-to staat, uiteraard met een zwart scherm op dat moment omdat de camera nog niet aangesloten was. Vandaag heb ik dat wel gedaan, maar ik heb nog zwart beeld..... Als ik uit de R(everse) schakel, komt er na een paar seconden de boodschap: parkpilot niet beschikbaar.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd gezien heb?
De bedrading bestaat uit drie delen. 1 vast aan de camera, 1 om de kabel uit te splitsen achter de navi-unit en een verleng kabel met mannetje en vrouwtje stekker om van achter naar voor te leggen. Helaas zijn die stekkers erg klein. Met een multimeter hier iets meten is dan ook onmogelijk....
 

EdK

Forumguru
De draden van de canbus misschien verdraaid ?
En Die vriend met VCDS kabel, is dit een orginele kabel of een chinees cloontje ?
Want indien laatste geval kan dit ook het probleem geven.... zegt dat hij programmeert maar doet lekker niets....

Ojah en stel je nog ff voor in "meet en greet " dat word door velen hier erg op prijs gesteld !!
 

heusinkveldb

Forumguru
Tja, meten is weten. Ik zou inderdaad eerst uitzoeken hoe het met de spanning zit. Dus meten waar 12v op komt te staan, ook wanneer je hem in reverse zet.
Is de massa goed enz...

Deze aansluiting is compleet anders dan de originele. Als je de draden in de blauwe stekker verkeerd om hebt, zouden de piepers nog gewoon moeten werken echter heb je dan geen beeld.
 

Antera

Donateur
Ik vermoed dat je onjuist gecodeerd hebt vanwege je parkpilot probleem. Je moet niet alleen 5F coderen maar nog wel wat meer dan dat met een High camera. En wel in 4 modules weet ik uit ervaring

Daarnaast heb je misschien de plus/vaste plus /massa niet goed aangesloten. ( dit kom ik vaker tegen bij mensen die hier na zelf inbouw komen)

Draden van de camera omwisselen zorgt ook voor zwart beeld. Kom ik ook regelmatig tegen.

Nadeel van een ali camera is dat er vaak geen duidelijk handleiding is en dat het puzzelen word. Onjuist aansluiten is dan snel gedaan helaas
 
Laatst bewerkt:

MartijnO3

Nieuw lid
Excuus. Ik heb me zojuist een topic gemaakt om me voor te stellen. Mijn auto is gestickerd voor mijn werk, dus foto's vind ik niet zo netjes om online te plaatsen. Maar iets kan ik uiteraard wel kwijt van mezelf :D.

Wat voor set die vriend van me heeft weet ik niet exact. Alleen dat het een kabel met laptop is. Hij heeft ook voor mijn vrouw haar audi a4 de taal van de boordcomputer aangepast van Duits naar Engels en de dagrijverlichting ingeschakeld. Verder gebruikt hij het wel vaker, maar de camera coderen was de eerste keer. Ik dacht dat ik aan de hand van deze handleiding dat zo kon doen, maar heb niet goed gekeken dat de camera die ik gekocht had een highline is.

De voeding heb ik direct achter de mmi aangesloten. Vandaag nog gemeten en daar staat 12V op.
Canbus moet ook goed aangesloten zijn. Dat wil zeggen de labels op de draden van de cameraset zitten op de juiste positie op de stekker in de quadlock aangesloten. Dan hou ik op dat vlak alleen over dat deze labels misschien verkeerd geplakt zijn, maar dat kan ik op het oog niet controleren.

De draden signal en gnd van de camera zijn goed aangesloten. Deze komen overeen met de foto uit de handleiding en de draden van de microfoon die in dezelfde stekker gaan zijn op gelijke manier in de stekker geplaatst.

Ik denk dat het is zoals Antera schrijft. We hebben alleen 5F gecodeerd. Nu nog de rest coderen.
 
Laatst bewerkt:

MartijnO3

Nieuw lid
Onlangs bij Antera langs geweest om te coderen. Helaas bleek bij mijn ali "highline"setje er geen communicatie mogelijk te zijn via de can-bus naar de module. Ik heb dus maar een lowline originele camera met kabelset via ebay besteld in Slowakije.
https://www.ebay.nl/itm/Skoda-Octav...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649


Bij het aansluiten viel me op dat in de voedingsstekker alleen rood en zwart aanwezig was. In de how-to de foto opgezocht. Bleek dat de massa (zwart) op de plek van de geschakelde draad was geplaatst. Deze omgezet en met een losse stekker de geschakelde draad er bij geplaatst. Vervolgens aangesloten op de stekker van de ruitenwissermotor.
Nu werkt de camera!

Iedereen bedankt.
 

Tinusss

Nieuw lid
Naar aanleiding van de geweldige handleiding ben ik ook aan het overwegen dit in te bouwen. Wat zijn de afmetingen van de cameramodule in de achterklep? Mijn auto is van september 2014 dus het kan zowel de oude als nieuwe versie zijn. Het zagen in de achterklep is namelijk wat mij het meest weerhoudt :S.

Iemand nog een actueel linkje van een Highline camera?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
https://www.cars-equipment.com/

En mocht je er echt tegenop zien om in te bouwen, zorg dat je je spullen binnen hebt en maak een afspraak met @Antera hier op forum.
Die bouwt het voor zeer redelijke prijzen in en ook nog netjes en doet meteen de VCDS aanpassingen erbij voor je !
 

EdK

Forumguru
Dat zal je hem moeten vragen, maar als jij duidelijk omschrijft wat er moet gebeuren en wat je levert aan spullen, krijg je netjes een prijs gemaild van hem.
Maar hij bouwt wel alleen OEM in dus geen ali rommel !

En zijn prijs is echt een nette prijs hoor ! Kunnen dealers zeker nog wat van leren !!
 

heusinkveldb

Forumguru
Krijg jij soms een percentage van de prijs?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Nope !
Maar hij heeft voor mij ook ingebouwd gelijk met schokdemperset.
Dus ik weet hoe hij werkt , en als ik dit netjes vind en correcte prijzen zijn dan vertel ik dit graag aan een ander !
Maar als je provisie wil betalen dan wil ik je me rekening nummer wel even sturen hoor ! :D
 

Antera

Donateur
Ik wil best Ali rommel inbouwen als je het zelf lever incl de eventuele handleiding van de bekabeling want die ontbreekt er nog al eens aan en met dan niet standaard kleuren is het lastig bepalen welke draad wat is.

Als ik het zelf moet leveren en monteren monteer ik alleen OEM. Dit om de simpele redenen als er wat mis mee is kom je bij mij en ik lever graag kwaliteit. Als je prijsje wenst kan je me altijd whatsappen op mailen
 
Bovenaan Onderaan