Moet jij ook zo vaak je lichten vervangen?

Luke

Forumguru
Ik heb even zitten zoeken, maar vond hierover niet direct een topic.
Is het echt zo of heb ik maar de indruk dat ik écht wel om de haverklap mijn lichten moet vervangen? Ik doe 't inmiddels zelf (vrij makkelijk) en ben overgestapt naar duurdere lichtjes (phillips H7 +60%).
Philips_autolampen_H7__11998_std.JPG

Hoopte zo voor langer gerust te zijn. Maar vandaag alweer linksvoor moeten vervangen. Is dit misschien onlosmakelijk verbonden met de sensor die de lichten automatisch aan- en uitzet?
 

deusjevo

Forumguru
Toevallig net van de week voor 't eerst een H7 dimlamp moeten wisselen (ook linksvoor) na 70.000 km / 2,5 jaar.
Heb gelijk rechtsvoor ook maar vervangen.
Daarvoor alleen een dagrijlamp al 2 x moeten vervangen, wat een takkeklus is 't om dat rooster te verwijderen naast de dagrijlampen.
 

Luke

Forumguru
hmm, die dagrijlampen heb ik dan weer nog nooit moeten vervangen. En m'n wagen is 2jaar en 10maanden, 114500km. Zijn die dagrijlampjes kostelijk?
 

motomarz

Senior Member
Maar hoe vaak moet jij de boel vervangen dan?
Of te wel, wat is jouw definitie van "om de haverklap"?

Bij onze auto (sinds feb 2012, nu 16000+km) nog geen lampen hoeven vervangen.

In principe doet de automaat de lampen niet echt vaker aan dan dat je handmatig zou doen,
dus dat lijkt me niet.
Wat je wel zou kunnen (laten) controleren is of de spanningsregelaar het wel goed doet.
Als die teveel afgeeft kan dat de levensduur van de lampen wel verkorten.
 

deusjevo

Forumguru
hmm, die dagrijlampen heb ik dan weer nog nooit moeten vervangen. En m'n wagen is 2jaar en 10maanden, 114500km. Zijn die dagrijlampjes kostelijk?

Welnee, zijn eenvoudige lampjes van misschien 2 euro.
Alleen die roosters.... :icon_smile_dead:
 

redyak

Lid
Toevallig was ik van de week ook 2x aan de buert. Met een H7 Links voor (gezien vanuit de bestuurdersstoel) en een Dagrij lampje.
 

Luke

Forumguru
Bedankt voor die info over spanningsregelaar. Binnen 5k gaat de wagen op onderhoud, zal het eens bevragen.

Ik heb in het eerste jaar al eens een lichtje moeten vervangen maar ik stelde me er toen geen vragen bij. In het tweede jaar heb ik er ook moeten laten steken en vanaf dan had ik bij de garage gezien hoe 't moest en ben ik het zelf beginnen doen. Zo kwam het erop neer kwam dat ik langs beide kanten wel eens een lichtje om 't half jaar moest vervangen. Dat is in principe om de 20.000km. Nu heb ik links vervangen op 3nov '12 en gisteren alweer. Rechts heb ik begin januari moeten vervangen.
 
Ik heb van mijn O2 (aug 2009) ook al regelmatig de voorlampen moeten vervangen, en oo al meerdere keren de nummerplaatverlichting achter... Ik heb wel altijd mijn lichten aan staan, en die gaan uit als het contact uit gaat en weer aan als het contact aangaat (geen automatische lichten...). Ik vind ook dat ze allemaal snel stuk gaan. Omdat dit zo vaak gebeurt doe ik de vervanging dan ook steeds zelf. Wrdt ook steeds gemakkelijker... ;)

groet
J
 

racc

Nieuw lid
bij mijn o2 2010 47000km ook al 3 keer koplamp,2 keer nummerplaatverlichting en 1 keer dagrijlicht(grrr die rooster)
 

Luke

Forumguru
Als ik alles zo doorlees lijkt het me nogal willekeurig... Ik heb ook steeds de lichtknop op auto staan. Dus start wel vaak de motor met de lichtjes aan. Maar bij anderen heeft dat dan blijkbaar géén invloed? En de soort van lichtjes?
Gebruiken jullie andere dan Philips H7? Zoals gezegd neem ik de +60% maar er bestaan ook extra duurzame lampen H7, geloof ik. Die zouden dus langer moeten meegaan...
 

floyd2

Forumguru
Die extra duurzame lampjes gaan 1000-1500uur mee.
De extra felle gaan 300-500uur mee.
Langere levensduur,minder licht,korte levensduur,veel licht.
Wat rijdt men gemiddeld per uur???
Houden we 60km/h aan,is dat 6000km per 100 uur.
Men neme de felste lampjes,dan moet je verwisselen om de 30000km!(als men continu met licht aan rijdt)
Dus ja,hoe snel is snel stuk??
 

turboturbo

Forumguru
Idd, feller lamp = in de regel juist minder lange levensduur.
Kun je best die eco / lange levensduur nemen. Die heeft Philips ook.
En ik start ook never met lampen aan. Hoewel ze volgens mij wel echt helemaal uit gaan tijdens het startproces (of doven ze enkel en blijft er wel spanning op staat?)

Ik gebruik heerlijk felle Osram Night breakers plus. Ik rij toch maar zelden met verlichting aan, nl. :) en maak bovendien niet bar veel km's per jaar.
 
Standaard Philips H7 lampjes. Verlichting ALTIJD aan ( Coming/Leaving Home ), max. 2 * per jaar de lampjes vervangen in beide koplampen. Hou het verder niet zo bij. Ik rij +/- 60000 km/jr.
 

RayDelft

Forumguru
Mijn S2 Xenon is pas 9 maanden oud en ik heb nog niets hoeven vervangen. Bij mijn vorige auto een Espace, met eveneens automatisch aanspringende lampen heb ik na 4 jaar en ca 120.000 km NOOIT een koplamp hoeven vervangen. Wel een knipperlicht 1x.
 

Figaro75

Senior Member
Mijn octi uit 2006 met aftermarket xenon na ca. 80.000 km in < 2 jr nog geen enkel lampje hoeven te vervangen op het dashboardkastje en asbak na :worshippy:
 

Blacky

Forumguru
Heb al 8jaar een Octavia en nog nooit een xenonlamp hoeven te vervangen. Wel een keer 2 achterlampjes
 

floyd2

Forumguru
De levensduur van een xenonlamp is weer een ander verhaal.
Die doven langzaam uit waarna ze gaan knipperen of andere rare fratsen uithalen.(na 1000uur geven ze al een stuk minder licht)
Die moet je gewoon na 1500-2000uur vervangen,ook als ze nog branden.(tenzij je nog tevreden bent met de lichtopbrengst natuurlijk)
 
Bovenaan Onderaan