Mod: Phone mount op oude Navigon pootje (Citigo 2012)

BigCheese

Forumguru
Alleen met toestemming van mijn leidinggevende.
Die overigens gisteren voor het eerst uitgebreid gebruik heeft gemaakt van de nieuwe constructie met telefoonhouder en daar zéér over te spreken was.
 

oghkru

Lid
Net sinds afgelopen zaterdag eigenaar Skoda Citigo uit 2012. Heeft wel navaigatie ingezeten maar zit geen afdekkapje niks meer op ..... wel fijn als ik hier een arm op kan zetten met een universele houder om voor wie er in rijd zijn telefoon in te doen. Wie heeft er een tip om dit voor een redelijk bedrag te bemachtigen?
 

EdK

Forumguru
@oghkru je moet ff zoeken in , als ik goed heb het citigo forum.
Meen dat er iemand zoiets heeft laten maken op een 3D printer.
Gebruikt hem nu ook als telefoonhouder
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is dat niet wat wordt gevraagd, daar kan juist de hele Navigon op/aan. Die vanaf november 2020 geen ondersteuning meer krijgt.
 

SteGo

Donateur
Ik had onlangs een steun voor het Garmin/Navigon systeem gekregen die anders de prullenbak in zou verdwijnen. Zonde ... want zoals in dit topic is te zien kun je er prima een telefoonhouder van maken.

Nogmaals dank aan @BigCheese voor het verloopplaatje. Ik kan iedereen aanraden dat plaatje te laten 3D-printen. Daar heb je echt gemak van. :jaja:

Verder moest ik natuurlijk nog even een keuze voor een telefoonhouder zien te maken in het oerwoud aan opties. Na een absolute miskoop op Bol.com waarvan ik gelukkig wel m'n geld heb teruggekregen besloot ik net even ietsjes meer uit te geven voor een iOttie Easy One Touch 5. Wel de goedkoopste versie ervan, want ik heb voldoende aan de meest simpele bijbehorende steun. (die voor aan het ventilatierooster). Totale kosten bij Bol.com; €27.

Bij aankomst was ik onder de indruk van de kwaliteit. Voelt goed aan en ook mooi en stevig verpakt.
PXL_20210116_084905466.jpg

Van de bevestiging had ik alleen het bolletje nodig, dus ik heb de zaag gezet in de klem voor in de ventilatieroosters. Daarna had ik alle benodigdheden klaarliggen voor verder knutselwerk en kon ik het bolletje op het verloopplaatje lijmen met Kombi Plastic van Bison (dat spul stinkt trouwens enorm!). Om de onderdelen goed tegen elkaar te houden heb ik een schroefje gebruikt. Daarna met dezelfde lijm het verloopplaatje op de voet gelijmd en de gaten dichtgemaakt. Deze voet zal nooit meer voor een navigatiesysteem gebruikt worden, dus dat was geen enkel probleem. Daarom heb ik het uitsteeksel bovenaan er ook maar afgeslepen.
En na het uitharden van de lijm lekker schuren ... :jaja:
skoda1.jpg

Vervolgens een paar laagjes mat zwarte spuitbusverf die ik nog had liggen, matcht qua kleur niet 100% maar goed genoeg.... en ja, dat is inderdaad een sok om het onderste deel van de poot. :maakmegek:Oude stukken textiel komen altijd wel weer van pas bij het klussen. :D
En toen de verf enigszins droog was moet ik uiteraard direct even uitproberen hoe het eruit zag als geheel.
skoda2.jpg

En in de auto staat het ook heel netjes!
PXL_20210117_122623151.jpg

Het voordeel aan de bol waar de iOttie op bevestigd is is dat je hem kunt draaien en elke gewenste stand. En daarmee kan de telefoon dus ook makkelijk in landscape-modus. Dat is erg prettig.

Aangezien m'n smartphone ook m'n fototoestel is is het wat lastig om te laten zien hoe het eruit ziet in de auto. Gelukkig mocht ik de compact camera van m'n vriendin even gebruiken. Kan ik jullie toch laten zien hoe het eruit ziet. Betreffende smartphone is overigens een Google Pixel 4a in een Otterbox Symmetry case, voor het geval iemand dat interessant vindt. :D
skoda3.jpg

Als de armpjes van de houder naar buiten staan is het een kwestie van de telefoon er indrukken tegen dat grijze vlak en dan klemt hij de telefoon vanzelf vast.

Ik ben hier zeer tevreden mee! :cheer:
 
Laatst bewerkt:

oghkru

Lid
Ik heb de houder nu besteld voor 28,95 via de onderdelenlijn dank @SteGo voor je advies. Via Marktplaats (https://www.marktplaats.nl/a/auto-d...p-skoda-citigo-seat-mii.html?previousPage=VIP) koop ik dan de extensie met direct een houder voor 29,95 euro (voordeel deze persoon woont in Rijswijk en dat ligt vlak tegen Den Haag aan). Dus..in wording (kan het nog aanpassen mijn beslissing als dit een betere optie is :-))

@BigCheese de oplossing met de houder van Amazon is trouwens prachtig!
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb het ook niet helemaal zelf verzonnen natuurlijk, mijn vrouw noemt me niet voor niets de Google koning :D

Volgens mij zie ik wel een verschil: SteGo heeft zijn adapterplaatje verlijmd met het Navigon pootje, ik heb dat niet gedaan. In mijn geval zou je dus de houder weer kunnen vervangen door de originele Navigon door die er op te klikken. Qua stevigheid maakt het weinig uit, in mijn geval hou je de boel origineel. Maar het eindresultaat is natuurlijk net zo mooi.

En dat @oghkru gewoon een complete houder op Marktplaats vindt is nog handiger eigenlijk. Klik en klaar.
 

SteGo

Donateur
Ik heb hem inderdaad verlijmd met de poot, maar ik snap wel dat anderen ervoor kiezen dat niet te doen.

Ik heb geen Garmin/Navigon unit meer, en ook geen fabrieksradio (zonder die doet hij het niet) dus voor mij was er geen reden om de poot naderhand nog weer te kunnen gebruiken voor de Navigon/Garmin. ;)
 
Hoi hoi, hier degene die jullie koppelstukjes heeft 3D geprint! Leuk om dit bijna een jaar later eens terug te lezen. Ook ben ik inderdaad zelf telefoonhouders gaan verkopen. Kreeg het bijna aan de stok met de moderators, maar dat was wel precies de reden waarom ik een accountje heb aangemaakt hier! :laugh: Wel echt heel toevallig dat @BigCheese nu op een forumbericht van mij reageerde! :)
 

BigCheese

Forumguru
Het is een klein wereldje! Ja het was fijn dat jij die plaatjes kon printen voor een zacht prijsje, en natuurlijk ook kudo's voor die persoon die het ontwerp online had gezet.
Overigens zou je hiermee ook de eigenaars van eerste generatie Seat Mii of VW Up! een plezier kunnen doen.
 

Kanerr

Forumguru
Deze ga ik onthouden! We zijn langzamerhand aan het kijken voor een Citigo/UP voor mijn vriendin maar ik stoorde me aan het feit dat de pre FL geen goede telefoonhouder heeft (en nog andere zaken maar die zijn minder erg ;) )
Nu is dat opgelost hiermee, tof!
 

Kees62

Actief lid
Is er ook zoiets beschikbaar voor de nieuwere Citigo's ?? 2018 is de mijne.
hoor het graag. Vind die originele houder niet fijn.

Kees
 
Bovenaan Onderaan