M'n eerste Superb

Arjen Bavel

Actief lid
Dat geld voor mij ook, maar in dit geval was het risico mijns inziens zeer gering. Geen hoge snelheden gereden en nooit het idee of gevoel gehad dat het niet veilig was. Bij steile wegen met veel water /gravel juist het gevoel dat ik beter grip had
 

VAG-man

Forumguru
Er valt prima mee te rijden.
Bij een noodstop is de remweg, zeker bij regen soms wel 10 meter langer bij 80km/pu.
Persoonlijk zou ik het niet doen.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Ondertussen alweer 8 maanden en iets meer dan 30.000km verder. En dus ook de eerste Longlife onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Aangezien ik redelijk veel KM's rijd een afspraak gemaakt bij Van den Udenhout in Veldhoven. Locatie technisch gezien gunstig, want kan dan op de fiets naar kantoor en terug naar de garage.
Naast de Long Life ook de Winterset eronder laten zetten. (van te voren aangegeven). Ik heb van de zomer een leuke

Eind van de ochtend gebeld door de garage met de lijst van zaken die aangepakt zouden moeten worden. Naast de verwachtte verlichting (2 lampjes waren defect) ook de remvloeistof vervangen. Daarnaast kwam de dealer met de de volgende zaken:
Accu vervangen
Ruitenwissers vervangen
Nieuwe sensor monteren voor lichthoogteverstelling
Vloeistoffen aanvullen
Extra liter olie 'voor onderweg'

Dat lijstje maakte dat de rekening nogal veel hoger zou uitvallen dan verwacht (€850 ipv € 350). Heb ik dus vriendelijk voor bedankt, en ondertussen meteen een aantal zaken zelf besteld. Verder erg netjes geholpen trouwens, auto was ook gewassen en gestofzuigd dus wat dat betreft geen klagen.

Nieuwe ruitenwissers, luchtfilter, interieurfilter voor € 50.
toen op zoek naar een nieuwe accu, dat bleek namelijk de grootste kostenpost met € 360,-.

Via Mijngarage gekeken naar prijzen van niet merkdealers, en kreeg offertes van rond de € 200,- (al een stuk prettiger). Bij VAG geïnformeerd maar ook daar € 360.
Nu een aanbieding gevonden bij een webshop, waar je ook kunt afhalen en beter nog, waar ze de accu ook kunnen inleren. Ben nu klaar voor € 120,-.

Qua uiterlijk/interieur ook nog wat kleine aanpassingen gedaan, en al met al nog zeer tevreden over de aankoop!
 

VAG-man

Forumguru
Leuk en vooral herkenbaar verhaal.
Extra liter olie voor onderweg á €16,50 p/l. :fool:
Dit is dus precies de reden dat ik het onderhoud zelf doe.

Overigens kijk nog even naar je 1e alinea. Daar stopt een misschien mooi verhaal?
 

eriktv

Forumguru
Is de lichthoogteverstellingssensor (ja wat is Nederlands een heerlijke taal :tegek:) misschien stuk gegaan bij het uitlijnen? Meen ooit gelezen te hebben dat dit daarbij gemakkelijk kan gebeuren.
 

larsy

Forumguru
Weer zo een typische garage : zo veel mogelijk verkope en liefst zo duur mogelijk ... (weg blijve zou ik zo zeggen )
Vandaar dat ik ook alles meestal zelf doe .


Ik Ben zo ooit eens bij een merk/dealer (terwijl ik aant wachten was )
mee de werkplaats in gegaan om te zeggen dat het potje remvloeistof toch vol genoeg was en ze beweerde dat er vloeistof bij moest gedaan worden .
(Het niveau zat dus juist int midden van min. En max.)
Mooi NIET dus

Ik vul ook altijd alle vloeistofbakjes
(foto voor ik binne ga “onder de kap”)
En Altijd bij op de bon => ruiten-product
(Mooi NiET ) :tongue:
Da is het eerste waar ik al over begin
en daar stopt het niet ....
niet late doen zou ik zegge .
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Weer zo een typische garage : zo veel mogelijk verkope en liefst zo duur mogelijk .
Niet alle garages over één kam scheren, hè.
Ik kom al bijna 10 jaar bij een Skoda- en Seatdealer waar de receptionist bij het aannemen van de sleutels eerst vraagt of de ruitenwisservloeistof wel of niet moet worden bijgevuld en dit op de werkorder noteert. Standaardprocedure...
 

EdK

Forumguru
Weer zo een typische garage : zo veel mogelijk verkope en liefst zo duur mogelijk ... (weg blijve zou ik zo zeggen )
Tsja het is maar hoe je het bekijkt !
Ik kom gewoon bij de dealer met mijn wagen voor het onderhoud, maar je moet gewoon goede afspraken maken met ze.
Doe je dat niet dan krijg je vaak dat ze alle kleine dingetjes gaan meepakken en met een vork de rekening opmaken.
 

VAG-man

Forumguru
Dus ik moet zeggen dat er geen drup ruitensproeivloeistof meer bij kan en dat de nieuwe ruitenwissers niet opnieuw vervangen hoeft worden?

Dat gebeurde bij mijn 1e bezoek aan een VAG-garage.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Overigens kijk nog even naar je 1e alinea. Daar stopt een misschien mooi verhaal?
correct dat het abrupt stopt ;) Mooi verhaal valt mee hoor,maar zag dat ik het ook al eerder gemeld had dat ik een mooie 18 inch zomerset heb gehaald ;)

Is de lichthoogteverstellingssensor (ja wat is Nederlands een heerlijke taal :tegek:) misschien stuk gegaan bij het uitlijnen? Meen ooit gelezen te hebben dat dit daarbij gemakkelijk kan gebeuren.
Hij is inderdaad wel uitgelijnd (destijds met omwisselen en monteren van de zomerwielen) maar daar is dat niet gebeurd. Ik stond er met m'n neus bij ;)
Garagehouder claimde overigens dat het een APK afkeurpunt zou zijn... Dat lijkt mij toch niet, zolang het lichtbeeld maar goed is toch?

Arjan let wel op dat een nieuwe accu voor langere levensduur moet worden aangemeld met Vagcom..
Ik laat het vanmiddag doen, en zal er extra opletten! :) Dank voor de tip!

Niet alle garages over één kam scheren, hè.
Ik kom al bijna 10 jaar bij een Skoda- en Seatdealer waar de receptionist bij het aannemen van de sleutels eerst vraagt of de ruitenwisservloeistof wel of niet moet worden bijgevuld en dit op de werkorder noteert. Standaardprocedure...

Hier werd het mij ook van te voren netjes gevraagd, dus heb ik inderdaad ook direct al aangegeven dat dat niet hoefde. Simpel onderhoud (vloeistoffen, wat filters (geen olie), ruitenwissers) doe ik ook zoveel mogelijk zelf.

Weer zo een typische garage : zo veel mogelijk verkope en liefst zo duur mogelijk ... (weg blijve zou ik zo zeggen )
Ik sta er iets anders in, ik begrijp dat ze zoveel mogelijk willen verkopen, als ik de prijzen zie zit daar voornamelijk de marge op. En bij de 'gemiddelde' autorijder zal dat prima zijn. Ik had van te voren gekeken wat specifieke werkzaamheden kosten en wist dus al wat ik kon verwachten.
Dit was de eerste 'longlife' beurt sinds ik 'm heb en wilde daarom juist wel naar de merkdealer gaan. Ook handig voor het netjes afstempelen van het onderhoudsboekje ;)
 

larsy

Forumguru
Ik zeg niet dat alle garagehouders zo zijn ..
Maar je moet toch gvd heeel goed opletten .
(Als ik dan iets voor heb,
zoek ik me een andere “eerlijke” garage/dealer)

Ik doe Het voor sommige gevalle ook enkel voor de stempel in het boekje te hebben .
(En dan enkel een klein onderhoud)
Die prijze zijn al duur genoeg voor deze kleine ingreep.
Al de rest doe ik wel zelf (onderdelen stukken enzz...) .

En voor mijn dagelijks vervoer (nu skoda) heb ik een garage waar ik al kom van 2003 en altijd correct geholpen .

Maar mense die toch blijve gaan naar dezelfde dealer/garage waar ze dan van denken dit klopt toch allemaal niet ... dat begrijp ik dan niet.
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bavel

Actief lid
Half jaar verder en nog steeds zeer contact met de Superb. Ondertussen staat de teller op 265k KM en heb maar 1 echt pech geval gehad.
Op de heenreis naar de vakantiebestemming bleek de Injector nr 3 er de geest aan gegeven te hebben (op de peage)...
Dus afslepen (via de gendarme want moet zo snel mogelijk gebeurden), lang verhaal met als uitkomst dat we op maandagmiddag (pech was zaterdagochtend) na het afgeven van €900 weer verder konden rijden en ook geen problemen meer mee gehad.

Dat als enige 'issue' ben ik nog steeds zeer tevreden!
Ook nog steeds kleine dingetjes aan het 'opleuken'. Deurverlichting voor is nu SKODA en achter wordt binnenkort SUPERB
Nieuwe mattenset zit er al in.

Ook weer een setje velgen gekocht (19 inch) met wat werk wat ik de komende weken ga doen. Dan ook nog de logos vervangen, serieus goed poetsen en wat kleine krasjes wegwerken zodat die er weer helemaal goed bij staat.
 

larsy

Forumguru
Het is te hopen dat het dan met 1 injector blijft ... kans dat er nog volgen kan nu wel .
 

Arjen Bavel

Actief lid
QUOTE
Dat zij de Franse monteur ook, ik vind het alleen nogal wat om ze preventief te laten vervangen (€€€€’s).
Zou het gebruiken van een injectorcleaner oid helpen bij het uitstellen van die vervanging?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan