M'n eerste Superb

Arjen Bavel

Actief lid
Vanmiddag heb ik mijn handtekening gezet onder het koopcontract van een Skoda Superb Combi Greenline 1.6tdi.
Na vaak een Octavia gereden te hebben (lease) en het laatste jaar een oude fabia (eigendom) is het nu tijd voor een flinke stap voorwaarts.
Met de kilometers die ik maak per jaar (35-45k) kwam diesel naar voren als voordeligste.
Lang gezocht naar een die voor mijn gevoel klopte. Die gevonden bij een garagebedrijf in Kesteren. Bijna 2 ton op de teller, afgelopen 5 jaar ook in onderhoud geweest bij hetzelfde bedrijf, zwart lederen bekleding en wat simpele opties. Voordat ik m ophaal krijgt hij nog een beurt en wordt de distributie vervangen. Nog wat andere kleine dingetjes, maar niets lastigs. Ik kan niet wachten om de oude Fabia achter te laten en weg te rijden met de Superb!

Meteen al wat ideeën voor 'upgrades' en daarom dit forum weer gevonden. Ideeën zijn nu nog kleinschalig, maar was aan het zoeken naar mogelijkheden van chiptuning en update van multimedia systeem.

Aangezien hier veel meer kennis en ervaring is ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Groet Arjen
 

Bijlagen

  • IMG-20190501-WA0006.jpeg
    IMG-20190501-WA0006.jpeg
    558,2 KB · Weergaven: 346

VAG-man

Forumguru
Welkom Arjen op dit forum

Ik ben benieuwd waarom de diesel voordeliger naar voren kwam dan G3.
Zelf heb ik ook een Superb, maar dan op benzine. Met mijn huidige kilometrage is mijn voornemen om de Superb op G3 te zetten.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Ik heb G3 eerlijk gezegd niet meegenomen in de vergelijking. Dat is voor mij vooral een 'emotie' ding. Diesel/benzine is mij bekend, en ik ben nogal van het 'gemak'. Ik geloof direct dat G3 uiteindelijk geen probleem is en gewoon een kwestie van wennen, maar voor nu niet verder gekeken en gegaan voor de diesel :)
 
Mooie aankoop! ik heb dezelfde en ik kan je zeggen dat je een zee aan ruimte hebt! fijne auto en die 1.6 TDI rijdt heerlijk! geniet er van.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Mod edit:QUOTE verwijderd @Arjen Bavel

Het was mij ook vooral te doen om de zee aan ruimte. Voorheen Octavia's gereden, en merkte dat het vooral achterin met steeds groter wordende kinderen wel wat ruimer mocht. Ik ben zelf 1,95 en vind het belangrijk dat er ook nog iemand fatsoenlijk achter mij kan zitten als ik achter het stuur zit. En dat is in de superb geen enkel probleem! Kan niet wachten om 'm op te gaan halen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjen Bavel

Actief lid
Zo!
Afgelopen zaterdag m'n Superb opgehaald! Fabia ingeleverd (en nog een oude Ford Focus die ook weg moest) en daarna sleutels in ontvangst genomen van de Superb! Helemaal blij na de eerste paar honderd kilometers! Zo goed als alles is nog super netjes, maar er is altijd ruimte voor verbetering.

Ik ben begonnen met:
* verwijderen van de greenline stickers en het chromen Leeuw stickertje van de dealer waar ik 'm gekocht heb
* alvast de handige netten geïnstalleerd in de kofferbak
* paraplu in de uitsparing in de deur gedaan


Uiteraard ook de verbeteringenlijst nu beter kunnen opstellen.
1 Het chroom van de sierstrip aan de motorkap begint los te laten
2 de logo's zijn niet geweldig netjes meer
3 kleine oneffenheden in de lak bij de laadruimte, en randen van de deuren (minimaal)
4 nu 16 inch licht metalen velgen hebben winterbanden rondom
5 pookknop zijn de cijfers niet meer zichtbaar
6 pedaal rubbers zijn enigszins versleten
7 uitlaat sierstukken ontbreken
8 radio/speakers lijken de beste tijd gehad te hebben

1. Ik weet dat de sierstrip nieuw te verkrijgen is, maar ben me aan het afvragen of een meer donkere variant (antraciet/zwart) wellicht mooier staat, dus ontchromen van de voorkant)-> zijn er mensen hier die dat gedaan hebben bij hun zilver grijze Superb?
2. De logo's rondom wil ik vervangen voor de in mijn ogen mooiere variant als mijn profiel afbeelding.
3. Ik twijfel over een extra beschermstrip op de achterbumper, in zwart waarschijnlijk, of evt wel (zilver)grijs
4. Het liefst ga ik op korte termijn een mooie set 17 inch met goede zomerbanden vinden (voor wenâg), multi spaak in Antraciet (geen zwart)
5. ik denk gewoon een nieuwe als vervanger (of zijn daar simpelere oplossingen voor?)
6. Upgraden naar aluminium met rubber opties
7. uitlaat sierstukken monteren (ik twijfel tussen zwarte en gewoon zilveren)
8. simpele upgrade naar betere speakers, moet ik nog even verder onderzoek naar doen)

Al met al genoeg leuke kleine dingetjes!
Ik zal tzt wel wat before/after foto's maken!
 

bobbl

Forumguru
@Arjen Bavel , ik zal dit weekend wel wat foto’s plaatsen van mijn aanpassingen , heb de voorkant ont-chroomd en op de achterbumper heb ik een Carbon look strip geplakt.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Top @bobbl Dank voor de foto's. Ziet er goed uit! Mijn Superb is zilvergrijs (zal de officiële kleurbenaming eens opzoeken) dus zwarte grill etc zal meer opvallen dan bij een al donkere. Maar geeft wel een mooi contrast denk ik.
 

bobbl

Forumguru
Gaat super staan, zeker als je de chroomstrip op de motorkap in de kleur van de auto spuit, dan loopt het mooi door, en de rest mat zwart.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan