MKPRS Octavia II combi Elegance Business 2010

MRNX

Forumguru
Zo! Gisteren mijn nieuwe auto opgehaald. Zoals al in 'meet & greet' aangegeven was ik op zoek naar een vervanger van mijn trouwe Mondeo wagon. Deze was inmiddels pensioengerechtigd en ik wilde graag weer een auto van vergelijkbaar formaat. De Skoda Octavia deed mee in de zoektocht!

Het is aldus een arctic green metallic O2 Combi uit 2010 geworden, in de uitvoering Elegance Business: Xenon, PDC voor en achter, getinte ramen vanaf B-stijl, Columbus systeem, telefoon, licht- en regensensor, spiegels inklapbaar enzovoorts. Meer opties dan ik ooit in een auto heb gehad!

Omdat ik in Maastricht woon en de auto in Deventer heb gekocht, had ik meteen een goede testrit. Bij de eerste start gelet op ratels in de motor, maar volgens mij klonk dat goed. Geen verdere problemen opgemerkt. Begin van de week de garage gebeld die hem in onderhoud heeft gehad en volgens hem waren daar geen noemenswaardige zaken aan het licht gekomen.

Auto voelt al direct vertrouwd aan en ook de bediening gaat goed. Enige opmerking is de oude kaart van de navigatie. Zo kent hij de A73 niet, en die ligt er toch al een paar jaar. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk nooit de moeite genomen om het systeem te updaten.

Hierover heb ik een vraag aan jullie. Ik heb gezien dat er een uitgebreid Columbus topic is, maar dat is erg lang en voor mij soms wat verwarrend. Is er in één zin een samenvatting te geven? Ik lees dingen over firmware update en over kaartupdate. Soms zie ik dat dingen gratis zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat we allemaal gratis kaarten blijven krijgen. Een belletje naar de dealer is snel gemaakt en die kan dat ongetwijfeld voor me oplossen, maar wil het eerst graag aan jullie vragen.

Vandaag geen kans om foto's te maken omdat mijn vrouw de auto mee heeft naar haar werk. Ik zal deze spoedig maken en posten.

Hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven op mijn Columbus vraag.

MRNX

Forumguru
Dank allen!

Ik ben vandaag even langs een Skoda garage gereden, bij mij net over de grens in België. Daar vertelden ze me dat de update van de navigatie in principe een kwestie is van het kopen van een nieuw SD-kaartje (voor meer dan 200 euro). Dit kaartje is maar éénmaal of in ieder geval maar in één auto bruikbaar.

Toen ik vroeg naar de update van de firmware, was hun mening dat je hier het beste niet te veel aan doet. Zolang de bediening en dergelijke goed functioneert, is het vernieuwen van de firmware geen noodzaak.

is dit zo? @Octavia32 schrijft over v11, wat is dit dan?

Hoor het graag. 6 september komt me mogelijk wat lastig uit, kijk wat ik kan doen. Als ik hiermee in één keer de Columbus helemaal up to date heb (of ben ik wat te enthousiast :bloos:), probeer ik uiteraard wel wat te regelen.

CDK

Forumguru
De Columbus is te updaten met een Dual Layer DVD, officieel is die voor veel geld te koop bij je dealer maar ook illegaal te downloaden op het www, er zijn leden die een dvd met de laatste versie bij zich zullen hebben op 6 september inderdaad :)

Octavia32

Forumguru
@mkprs V11 is dus de kaartsoftware en het firmware zorgt voor eventuele modificaties in je columbus zoals een andere partitie indeling van je harde schijf waarmee bijv een partitie aangemaakt wordt voor alleen poi's die je zelf kan toevoegen. Verder nog een kanttekening is dat de columbus met de 30gb versie ik geloof A en B versie dit beter niet kunnen doen omdat zij problemen kunnen krijgen in de toekomst dat de kaartsoftware er niet helemaal op past West plus Oost Europa. Mijn dealer zegt het zelfde als de jouwe als het niet nodig is niet doen.

• Leuk
Waarderingen: MRNX

kansberg

Forumguru
In de eerste plaats van harte met je auto. Goede keuze! Ben eigenlijk benieuwd waar je hem in Deventer gekocht hebt, dit is mijn 'werk' plaats en ken vrijwel ieder garage/autobedrijf.

Met de Columbus kun je heel veel, zoals zelf een opstartscherm maken, je favoriete muziek er op zetten en DVD afspelen. Buiten dat is het een nauwkeurig en duidelijk navigatie systeem. Kaarten zijn inderdaad illegaal, maar via een 'payserver' ook legaal te downen. Tenminste, ik vind dat legaal :bloos:

MRNX

Forumguru
Goede info, thnx!

Interessant zo'n meeting! Nu komt het echter niet uit, zal een volgende keer worden. Overigens wil de Skoda dealer in Maastricht me wel een kaartupdate geven als ik bij hem ga voor een eerstvolgende beurt. Is weliswaar pas volgend jaar, maar we zullen zien.

Van de firmware zal ik voorlopig afblijven! Kaartupdate is voor nu eerder leuk dan echte noodzaak.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden!

@kansberg Ik heb de auto gekocht bij Goedhart, de Seat garage in Deventer. Zag de auto via autotrack / autoscout. Prima ervaring, goede en heldere afspraken!

kansberg

Forumguru
@Peter-036 : Okay, ik heb mij eerlijk gezegd nooit zo verdiept in die materie. Ik heb in ieder geval mijn geweten gesust door te downloaden via een payserver. Gaat nog lekker snel ook :jaja:

@mkprs : Wat grappig, ben daar 3 maanden geleden ook nog wezen kijken voor een Superb (die er nog staat), het bedrijf staat goed aangeschreven in Deventer e.o. Wat het garagebedrijf betreft had ik daar 'blind' een auto durven kopen, ware het niet dat de Superb bij Goedhart niet de uitvoering was die ik zocht en verder ben gaan 'shoppen.' Maar het is een mooie Superb met weinig kilometers voor een alleszins redelijke prijs. Een klant van me heeft al jaren auto's van Goedhart en is er erg te spreken over. Het zijn 'meedenkers' en doen niet lastig als er iets opgelost moet worden.
Goedhart zit bij de 'James' groep en deze doet helaas geen zaken met mijn werkgever dus kom ik er zakelijk niet.

MRNX

Forumguru
Klopt @kansberg , deze is nu van mij :D

Die superb staat er inderdaad nog. Heb een goed gevoel gehad bij Goedhart, meteen vanaf eerste telefonisch contact. Als dat niet goed was geweest, was ik wrsch niet naar Deventer gereden. Ik heb bewust afgezien van garantie, waardoor ik geen afleverkosten hoefde te betalen. apk is nog tot 2016, auto is gepoetst, kom niet terug naar Deventer voor een eventueel probleempje. Is mijn risico, maar dat loopt wel los!

Uitrustingsniveau in combinatie met bouwjaar-kilometerstand-prijs was voor mij belangrijk. Kleur vind ik een hele mooie extra. Morgen heb ik de auto mee, als het een beetje weer is, zal ik zelf wat foto's maken.

kansberg

Forumguru
Dat heb je goed gedaan! Ik had dezelfde eisen en heb uiteindelijk 2 X 280 kilometer moeten rijden om de Superb 'van mijn dromen' te kopen. Wat je ver haalt is lekker is het gezegde toch..... Weet zeker dat je heel veel plezier zal hebben van de Octavia!

• Leuk
Waarderingen: MRNX

Falcon

Donateur
@mkprs Welkom en mooie O2 .. Via VCDS zijn er ook verschillende functionaliteiten extra aan of uit te zetten. In het VAG-COM ledenlijst topic zijn de mensen die jou daar meer over kunnen vertellen.

Ook misschien iets om te laten doen op een eerste volgende meeting.

Geniet ervan!

• Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
Ja een hele mooie auto! Vind de kleur echt bijzonder fraai en de uitvoering is helemaal goed, heel veel plezier en veilige kilometers met de Octavia!

Bovenaan Onderaan