Misfueling system diesel en de jerrycan. Wat past?

Bakkertje

Forumguru
Sja, ik vind het sowieso wel prettig om onderweg een keer te stoppen, uit te rekken en even van de sanitaire voorzieningen gebruik te maken. Op dat moment kun je ook prima tanken zodat je niet zomaar zonder brandstof komt te zitten.

Je kunt natuurlijk ook een aanhangertje diesel meenemen voor onderweg?
Black%20Diesel%20Tank.jpg

(mits het pistool past natuurlijk)

Zonder gekheid, het is echt nog nooit in me opgekomen om een jerrycan met brandstof mee te nemen. Langs de wegen (snelwegen in ieder geval) staat meestal aangegeven hoever het is tot het volgende benzinestation. Een blik op de boardcomputer/brandstofmeter leert of je die moet pakken of door kunt rijden naar de volgende.

Daarnaast scheelt het weer 10 kg bagage en ruimte in de kofferbak.
 

hemi24

Forumguru
...
Ik heb de vraag al eens bij de gagarage gesteld en bij verschillende pompstations. Iedereen zegt de oplossing te kennen tot ik vraag of ze het willen laten zien. Dan blijkt dat ze toch het zelfde probleem ervaren als ik hierboven beschrijf.
...

Zoals @Mike4066 al aangaf:

Even langs de Ford-dealer; elke Ford heeft standaard zo'n vultuitje, waar het uiteinde de zelfde maat heeft als een vulpistool.
 

Sparkie

Forumguru
Is daar iets in veranderd tussen O2 en O3, want ik kan deze jerrycan gewoon op zijn kop in de vulopening hangen en dan slurpt hij hem gewoon leeg.
images
 

EdK

Forumguru
Je brandstof raakt op

Tsja en waardoor komt dat dan ?
Alle wagens hebben een benzine meter en in iedergeval een lampje dat aangaat bij de laatste liters.
En rij je in bekend gebied dan weet je waar er een volgend pompstation is.
Rij je in onbekend gebied en zonder navigatie dan moet je je tankgedrag gewoon aanpassen en zodra je 2/3 van je tank hebt leeg gereden gewoon bij het eerste pompstation stoppen en vullen.

Beroepshalve heb ik ook wel eens een can met brandstof mee voor aggregaat of slijpmachine , maar die can word pas in het dorp waar ik het nodig heb gevuld , want door het ontluchtingsgaatje in de can word je gewoon beroerd van de brandstoflucht in je wagen.
En hou ik brandstof over dan gooi ik dat in een wagen van de klant erin mits deze wel op benzine rijd en staat de rest van de periode de can gewoon open om de restanten brandstof er uit te laten verdampen.
 

Cordoba

Forumguru
Hoe groot is de kans dat je, met alle waarschuwingen en inzicht die er tegenwoordig zijn, precies stilvalt binnen loopafstand van een tankstation...? :pieker::D

Dat ligt er maar net aan waar je stilvalt. Ik kan me nog goed herinneren toen ik de eerste keer naar Luxemburg reed, en vanwege de brandstofprijzen dus niet getankt in NL. Ik reed bij Luik het superdrukke tankstation met wachtrijen voorbij, onder het motto 'de volgende is nog ruimschoots op tijd, en daar is het misschien wat rustiger aan de pomp'. Waar ik verwacht had na 25 km wel weer een tankstation tegen te komen, kwam ik 90 km lang geen enkel tankstation meer tegen, tot ik de grens van Luxemburg passeerde en toen stonden er op een afstand van een km iets van 10 tankstations. Als je het eenmaal weet niet zo'n probleem, maar vroeger zonder navigatie en zonder die kennis van de spreiding van de tankstations was dat toch wel even billen knijpen.
 

turboturbo

Forumguru
...of wat ik laatst had: tankstation helemaal uitgekiend via navigatie (lampje brandde ineens plus waarachuwingssignaal - was het straal vergeten dat ik ook nog moest tanken)

Toen bleek die pomp gesloten ('t was zondag, en niet onbemand)
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, en zeker vroeger toen je nog weinig pompen had waar je met je pinpas zo kon tanken, was dat een probleem. Overigens weet ik ook onbemande stations in woonwijken waar na 21 uur de pompen ook gewoon afgesloten zijn.
 

EdK

Forumguru
Tjonge jonge wat zijn we weer een excuses aan t zoeken........pffffffffffff

Pak je navigatie eens en selecteer dan eens gewoon hier in nederland waar je op dat moment staat pompstations in de omgeving waar je staat.....
Wel binnen een straal van 20 Km vind je er zat waar je contant of met pin of weet ik wat kunt betalen.
Maw het is gewoon een beetje nadenken en dus tijdig die tank volgooien en dan kom je nooit zonder brandstof te staan hoor...

Zakelijk kan ik alleen bij BP tanken en op de zakelijke TT de BP POI geinstaleerd en ach zelfs dan kom je nooit zonder te staan.
Mits je maar vooruit denkt van hoeveel Km kan ik nog op deze tank vandaag en hoeveel KM ga ik nog maken....
Dus kan ik doorrijden of is het raadzaam om hem bij het volgende station maar vol te gooien.....

Maw het is gewoon een probleem tussen de oren !!!
 

Elmarrr

Actief lid
Ik werk al enige tijd in Duitsland en in het begin dacht ik dat een jerrycan met extra brandstof verplicht was. Na enige tijd heb ik deze maar weer weggedaan; de auto stinkt er naar, het is onveilig en nergens verplicht (o.a. om veiligheidsredenen). Tegenwoordig kun je zo goed zien wat de actieradius is en waar tankstations zich bevinden dat het volledig overbodig is. Zelfs op mijn Fabia uit 2004 is de actieradius aardig accuraat.
Het lijkt mij dus ook niet de vraag hoe je het 'klepje' kan omzeilen. Gewoon op tijd tanken! @EdK benoemt het volgens mij goed: een probleem tussen de oren ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Gisteren mijn nieuwe Karoq opgehaald.
Het is een diesel en jawel de schenktuit van een jerrycan past niet in de vulopening van de tank.

Mijn vorige auto, een Volvo, had een speciaal hulpstuk. Skoda helaas niet.

Op site Solodiesel.eu las ik dat de standaard diameter van het vulpistool aan de pomp voor diesel 25mm is en voor benzine 21mm.
De oplossing voor het niet in de vulopening krijgen van de schenktuit van een jerrycan zit hem blijkbaar in de diameter van dat ding. Die is 20 a 21 mm bij de mijne.
Een trechter met een tuit diameter van 25mm lijkt me de simpelste oplossing. Maar dan heb je wel een extra los ding mee te nemen, dat ook weer gaat stinken.......
Of je past de uitloop van de schenktuit van de jerrycan aan zodat die 25mm wordt.
En dat laatste ga ik nu doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@karoq18 heb je de rest van het topic al gelezen? (Terzijde: welkom. Kijk je ook nog even naar het Meet en Greet gedeelte?)

Kijk, toen ik begin jaren '70 in een VWkever 1200N reed die geen benzinemeter had en al helemaal geen waarschuwingslichtje, maar alleen een rerservekraantje midden onder het dashboard (als-ie begon te sputteren had je een seconde of 5 tijd om het kraantje om te zetten, kon je weer 5 liter vooruit bij 1 op 10), toen was een jerrycan met 10 liter reservebenzine aan boord een eerste levensbehoefte in het Europoortgebied. Te meer omdat de auto overdag ook door anderen werd gebruikt voor ritjes tussen kantoor, douane en havenbedrijf en je dus niet zeker wist of iemand misschien al dat kraantje had omgezet zonder dit te melden...

Heden ten dage, met alle voorzieningen in de auto om je te waarschuwen, hoeft dat niet meer - tenzij je de Sahara gaat doorkruisen of zo...

Dat gezegd zijnde, een opmerking voor de brandweerexperts: incidenteel heb ik toch echt even een can met 5 liter benzine aan boord. Dat kan niet anders, want anders moet ik om de haverklap 4 kilometer heen én weer terug lopen met mijn grasmaaier om daar een litertje in te gooien. En de minimum afleverhoeveelhied bij die pomp is 2 liter, dus dat is een bijkomend probleempje.
Dan toch maar die 5 litercan gevuld en in het schuurtje bewaard. Of jullie dat nou leuk vinden of niet... :pardon:
 
@Canon-Eye
Bij het lezen van de reacties viel me op dat er discussie ontstond of het nu wel of niet nodig is een reserve tankje bij je te hebben, naast de veiligheidsrisico's die zoiets met zich meebrengt.
Ik zag eigenlijk geen oplossing (of ik heb er overheen gekeken) voorbij komen.
En daar werd ooit om gevraagd en ik dacht hem te hebben.

Het aanpassen van de vultuit is inmiddels gebeurd. Ik heb zo'n flexibele metalen tuit voor op een metalen jerrycan.
Ik heb heb daarvoor een losse inzettuit van de juiste diameter gemaakt die niet vast op de vultuit zit, wat ik wel van plan was.
De vultuit heeft n.l. een uitloop die met een soort kit aan het flexibele metalen deel vastgezet is en dat spul kan vrijwel zeker niet tegen soldeertemperaturen. Dus daarom toch maar een los ding gemaakt. Met een kraag eraan zodat het niet in de tank kan verdwijnen.
 

dirk27

Forumguru
Als ik deze discussie doorlees dan kan ik er ook niets aan doen dan me afvragen of het probleem wel die vultuit is. In mijn ogen is het grotere probleem de vraag of je dat nog zou meenemen een vultuit.
Al meer dan 10 lang heb ik 60.000-70.000 km gedaan per jaar in Europa, met name Belgïe, Nederland, Duitsland, Zwitserland, heel Frankrijk, Spanje, Polen, etc.. op een dag 700 km rijden kwam af en toe voor, vaak deed ik 300-400 km op een dag.

Nooit de nood gehad om een jerrycan bij te hebben, gewoon steeds een briefje van 20 euro in een vakje in de auto, mijn bankkaart en een Mastercard, en je zult wel altijd tijd genoeg hebben op te tanken. Vooral anno 2018.Maar misschien ook omdat mijn Volvo C30 al zo weinig plaats had..

Een andere mentaliteitswijziging en eventueel eens proberen om te reizen zonder de jerrycan?
 

Stuiver

Forumguru
Goedemorgen,

Ik wil even dit topic omhoog schoppen. Niet voor de discussie over brandstof-in-jerrycans-aan-boord, maar vanwege een eerder geopend topic: er zijn landen in europa waar diesel uit een benzine-vulpistool komt.

Ik zoek nog steeds een oplossing om daar te kunnen tanken, en ik vraag me af of iemand deze al gevonden heeft?
 

hemi24

Forumguru
Goedemorgen,

Ik wil even dit topic omhoog schoppen. Niet voor de discussie over brandstof-in-jerrycans-aan-boord, maar vanwege een eerder geopend topic: er zijn landen in europa waar diesel uit een benzine-vulpistool komt.

Ik zoek nog steeds een oplossing om daar te kunnen tanken, en ik vraag me af of iemand deze al gevonden heeft?

Zoiets..?


81CA8lxIDKL._SL1500_.jpg


https://www.bauhaus.info/messgefaesse-kanister/unitec-kanisteradapter/p/25251847

Soortgelijk iets kun je ook bij de Ford dealer halen, zoals @leo442 ook al melde (is ook kunststof trouwens)...
 

eriktv

Forumguru
En Bauhaus komt op steeds meer plekken in Nederland. Venlo, Twente en Groningen zijn al voorzien inmiddels :cheer:
 

Stuiver

Forumguru
Ik zal eens gaan kijken, maar ik ben (tot nu toe) eigenlijk in de overtuiging dat de twee nokjes op het dieselvulpistool ook een functie hebben in het openen van het mis-fueling-systeem. En dit verloop heeft dat niet....

Ik zal weer eens verder erin duiken...
 
Bovenaan Onderaan