Misfueling system diesel en de jerrycan. Wat past?

Hallo

Ik ben sinds kort trotse berijder van een O3 EBL 1.6 TDI DSG

Op vakantie neem ik graag een can diesel mee om mijn brandstoftank te kunnen vullen mocht de nood aan de man zijn of de pomp niet op tijd in zicht komen :-)

De vulhals van de Octavia diesel is voorzien van het zgn misfueling system dat voorkomt dat je per ongeluk benzine in plaats van diesel tankt.

Ik krijg het niet voor elkaar om met een schenkslang / jerrycantuit diesel in de tank te krijgen. In de vulhals van de auto zit een klepje dat normaliter door het tankpistool wordt geopend maar met de schenktuit krijg ik dat niet voor elkaar.

Ik heb de vraag al eens bij de gagarage gesteld en bij verschillende pompstations. Iedereen zegt de oplossing te kennen tot ik vraag of ze het willen laten zien. Dan blijkt dat ze toch het zelfde probleem ervaren als ik hierboven beschrijf.

Wie weet waar ik een jerrycan met slang of tuit kan kopen waarmee ik dit probleem kan ondervangen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Cordoba

Forumguru
Dag CMark,
Voor dergelijke situaties heb ik dus ook een 5 liter tankje met opschroefbare tuit. Ik krijg bij mijn (benzine-) auto ook de klep niet open, maar door rustig te gieten, loopt het langs de klep toch de tank in. Voor het leeggieten van het 5 liter tankje ben ik dan ook zeker 5 minuten bezig (om de zoveel maanden leeg ik dat tankje sowieso, om weer verse brandstof in het tankje te doen).
 
Als je heel voorzichtig schenkt dan lukt het inderdaad wel maar voor je het weet wordt het toch een kliederboel.

Met mijn vorige auto had ik dit probleem ook al. Ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om met behulp van een satehprikker het klepje open te houden en dat vrouwlief dan de can leeggoot. Blijft evengoed een tobberij.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er niets in de handel is om dit te tackelen.
 

Cordoba

Forumguru
Kliederboel heb ik eigenlijk geen last van (ik denk dat ik van de 10 keer, er misschien 1 keer iets van 10 druppels mors). Je kunt kijken of je bijvoorbeeld iets van een staafje kun maken om de klep te openen, en dat staafje aan het uiteinde ombuigen, zodat ie vanzelf in de tankopening blijft hangen, terwijl de klep openblijft.
 

Monteurtje

Forumguru
Je kan die beveilig eruit halen. Maar dat is een gepruts. Het is mij ook niet gelukt toen de verkoper vroeg of ik even diesel in een Oct III wilde doen. Heb toen opgezocht hoe je het eruit kan halen. Het kan wel maar kan niet omschrijven hoe. De dealer kan een beschrijving voor je uitprinten.
 

gerven

Lid
Beste CMark,
Een heel andere reactie dan je verwacht. Ik ben 17 jaar brandweerman geweest en in al die jaren veel autobranden meegemaakt, waarvan een paar met een reservevoorraad brandstof in de kofferbak. Nu weet je waarschijnlijk wel dat de brandstoftank van de auto extra sterk is uitgevoerd, dat is verplicht voorgeschreven vanwege natuurlijk een mogelijke (zware) aanrijding. Een jerrycan is dat niet, dat is dus een mobiele bom in je auto. Één scherp voorwerp door de zijkant van de jerrycan en je verbrand waarschijnlijk levend voordat je eruit bent. Om maar te zwijgen van je kinderen achterin....... En diegenen die nietsvermoedend je auto willen blussen........

Doe jezelf en je dierbaren een lol en vertrouw op je auto die je tijdig waarschuwt bij laag brandstofniveau en riskeer jullie (en wellicht andermans) leven niet. Een goede raad uit praktijkervaring.........
 

Cordoba

Forumguru
:thumbsup:@gerven Allereerst is je opmerking terecht, en veel mensen denken er helemaal niet over na. In het geval van de topicstarter gaat het om diesel dat wat moeilijker ontbrandt, maar ook eigenlijk niet meer te blussen is als het echt brandt.

In mijn geval heb ik het tankje normaal in de schuur staan, en alleen om het opnieuw te vullen bij de pomp gaat het in de auto, of een heel enkele keer als ik denk het nodig te hebben (gemiddeld 1x per jaar). Vroeger had ik het tankje ook standaard in de auto, maar na een soortgelijke opmerking van iemand anders heb ik mijn gedrag aangepast.
 
Laatst bewerkt:
@gerven: Natuurlijk heb je gelijk met je opmerking. Tijdens de vakantie vind ik het toch wel prettig om wat extra brandstof bij me te hebben .
 

turboturbo

Forumguru
Toch is dat volstrekt niet nodig, eigenlijk.

Als je de niet minder dan 1/3 restant in de tank regel aanhoudt, heb je dus altijd nog een KM of 300 aan resterende actieradius om een eerstvolgend tankstation te vinden op je vakantie trip.
De lol van het minst vaak hoeven tanken gaat dan even niet op.

Ik probeer 's winters vaak ook zo een soort regel te hanteren (niet minder dan de tank half leeg rijden) ivm evt strenge weersomstandigheden en evt zgn. 'horror-files' waar je uren stil kan komen te vallen.

Ik heb eens met een jerrycan rondgereden, terwijl ik een test deed om te kijken hoever ik voorbij de '0 resterende KM' melding van de boordcomputer zou kunnen komen.

Wat ik daar nog van onthouden heb, is dat de auto vooral de hele dag naar benzine heeft geroken vanbinnen. Niet te harden! :tongue:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ik deel de meningen van @gerven en @turboturbo, de TS is van de aanwezige risico's op de hoogte, dus om weer op de vraag verder te borduren, is er een trick om de beveiliging te omzeilen zonder het te demonteren? Als ik het goed begrijp gaat dus de slang die bij zo'n jerrycan geleverd wordt niet diep genoeg de vulhals in om dat klepje te openen?
Er zijn ook stalen jerrycans met een speciale schenktuit, is dat geen optie?

Edit:

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Dat zijn tenminste middelen in de post van @Corné de Kluijver :thumbsup:

Al vind ik voor Europese omstandigheden een reserve meenemen niet echt nodig. Als je er voor gaat neem dan 1 van de jerrycans en de schenktuit zoals hierboven gepost. Goede ervaringen mee hoor met die stalen jerrycans in m'n beroepstijd. Zoals eerder aangegeven ontbrandt diesel zeer moeilijk maar de stank die soms in de MB rondhing van de kero :nailbiting: En een bom wordt het echt niet zo'n can met diesel of je moet op de Balkan buiten de gebaande paden gaan rijden maar dan raadt ik je in plaats van de jerrycan kevlar bodem en deurpanelen aan die heb je dan harder nodig
 

jonbongoofy

Forumguru
@CMark zit er bij Skoda niet een speciale trechter in je kofferbak? Ik begrijp van het Ford forum die met hetzelfde probleem zitten/zaten er een speciale trechter in de kofferbak zit. Zou iets over in je instructieboekje kunnen staan. Bij Ford maken ze in het instructieboekje in ieder geval melding van het speciale trechtertje
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@jonbongoofy: Nee er zit geen trechter in de levering. Ik heb speciaal nog even gekeken onder de mat in het "ruim" :-)

De can in de link heeft vermoed ik hetzelfde probleem. De opmerking over Ford ga ik eens navragen bij de dealer. Bedankt voor de tip!!
 

gerven

Lid
Nog een "nabrander" (sorry voor deze woordspeling in combinatie met mijn vorige reactie) :
Wisten jullie dat in Denemarken, Engeland en Ierland het verboden is bij veerdiensten brandstof in een jerrycan mee te nemen?
En dat in Bulgarije, Griekenland, Hongarije, Kroatië en Slowakije het verboden is om brandstof in een jerrycan in of uit te voeren (dus bij je te hebben)?

:sterretjes:
 

MarcoO2

Forumguru
En dat is niet voor niets :) waarom zou je dergelijke risico's nemen, terwijl het probleem (als het die naam al mag hebben) zonder enig risico op te lossen is?

Je brengt bij een onverhoopt ernstig ongeluk niet alleen jezelf, maar ook eventuele betrokkenen of hulpverleners in een risicosituatie, terwijl dat echt onnodig is.
 

isonic125

Actief lid
Ja jullie hebben gelijk mbt de veiligheid maar laten we het dan anders stellen:

Je brandstof raakt op en je moet wandelen naar een tankstation.
Terug wandelen met een jerrycan; en dan?

Zou makkelijk zijn dat je in ieder geval weet dat langzaam gieten werkt (zoals hierboven werd aangegeven).
 

MarcoO2

Forumguru
Hoe groot is de kans dat je, met alle waarschuwingen en inzicht die er tegenwoordig zijn, precies stilvalt binnen loopafstand van een tankstation...? :pieker::D
 
Bovenaan Onderaan