Mijn zwarte O2 combi 2.0 FSI

Chrisiewizzie

Forumguru
Bij dezen dan! Mijn O2 is een Elegance uitvoering met als extra optie het sportpakket. Daarin zaten de 17" Pegasus velgen, een verlaagd onderstel (ik heb ooit begrepen dat deze hetzelfde is als de Golf V GTI), sierstukken op de uitlaat, 3-spaaks sportstuur en sportstoelen. Stuur en stoelen zijn hetzelfde als de RS uitvoering, maar in stof i.p.v. leer.

ImageUploadedByTapatalk1435049129.425993.jpg ImageUploadedByTapatalk1435049142.613384.jpg ImageUploadedByTapatalk1435049155.390181.jpg ImageUploadedByTapatalk1435049167.744365.jpg
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Mijn O2 rijdt nog steeds probleemloos, maar ik zag vorig jaar al dat de dorpels hier en daar wat roest vertoonden, vooral rond de dorpelbeschermers (die hun werk dus niet helemaal gedaan hebben ;) ). Vandaag is het mooi weer dus heb ik de dorpelbeschermers eraf gehaald (en nieuwe besteld) en alle roestplekken kaal gemaakt. Gelijk in de primer en zometeen in de kleurlak en daarna stevige tweecomponenten blanke lak erover. Kost een dagje, maar ik wil niet de winter in met die roestplekken.
ImageUploadedByTapatalk1441970233.305217.jpg
ImageUploadedByTapatalk1441970251.289812.jpg
ImageUploadedByTapatalk1441970273.590088.jpg
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Op straat is het redelijk te doen. Stofvrij is het niet, maar er komen toch weer dorpelbeschermers overheen. Het belangrijkste is dat de roest weg is en de lak er stevig op zit.
Gisteren heb ik de twee componenten blanke lak er overheen gespoten en net de dorpelbeschermers er netjes opgeplakt. Ik heb wel eerst de randjes netjes afgeschuurd, want die waren vrij scherp. Ik vermoed dat de vorige in de lak hebben gesneden met de roest als resultaat. De randjes heb ik vervolgens met een beetje zuurvrije vaseline ingesmeerd tegen inwateren. Wie weet helpt het.

Nu eerst nog even genieten van een mooie nazomer en dan de herfst en winter in zonder rottende dorpels
ImageUploadedByTapatalk1443279716.549654.jpg
ImageUploadedByTapatalk1443279738.383177.jpg
 

64rhfx

Senior Member
Hoi.

Hoe heb je die dorpels losgekregen? Zitten ze geklikt? Bij mij gaat het ook roesten.

Bedankt, Alex
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Ze zitten geplakt. Ik heb visdraad gebruikt om ze los te “snijden” en daarna met wasbenzine de plakresten verwijderd. Dat gaat best makkelijk.
 

eriktv

Forumguru
Lees je topic nu pas, netjes gedaan die dorpels :thumbsup:. En leuk om wat plaatjes van mijn roots te zien; boulevard tussen Zandvoort en Bloemendaal aan Zee, Haarlems Dagblad :)
 

Chrisiewizzie

Forumguru
De zwarte O2 doet het nog steeds prima. Vrouwlief heeft wel vorige week de spiegel eraf gereden, maar dat repareer ik in het nieuwe jaar wel weer. Het zit nu provisorisch vast met Duc-tape. Voorlopig blijft o ze O2 er ook nog wel even. Maar nu als tweede auto. Ik heb net een witte O3FL combi besteld. Een 1.5 TSI Style Business met een paar leuke opties. Ik denk alleen wel dat ik er nog een tijdje op moet wachten als ik zo de berichten over levertijden lees...
 

64rhfx

Senior Member
Met 250.000 op de teller loopt mijn 2.0 FSI nog steeds als een zonnetje. Olieverbruik nihil, ik gebruik al jaren Valvoline Maxlife en verwissel om de 5000. Het enige wat gebeuren moest bij 2 ton was de disributieketting tussen de twee nokkenassen vervangen. Liep een stuk rustiger daarna. Hiervoor leek het wel een diesel als hij stationair liep.
Af en toe brand lampje ECG. Nooit kunnen vinden wat het is, verdwijnt vanzelf weer. Voorgeschreven staat 98 octaan benzine, maar met 95 octaan gewone superbenzine is het gemiddeld verbruik 1 op 14. Niet slecht voor een 2.0 motor.
Verder een keer raammechanisme stuk linksvoor en knipperlichtglas spiegel vervangen.
Mijn Chinese dubbel din radio met navigatie heeft het begeven, dus nu op zoek naar nieuwe radio. Hoeft geen navigatie meer op want telefoon is altijd up to date dankzij meneer Google maps.
Dus Chrisiewizzie, goeie keus, die 2.0 FSI.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik heb het lang stil weten te houden hier, maar de zwarte Octa doet het nog steeds prima. Net weer door de APK heen en zonder afkeurpunten. Eind april een kleine beurt gepland waar de schokdempers voor worden vervangen. Er zit ook nog een scheurtje in het achterlicht, maar dat ga ik zelf proberen te vervangen.

Onderhoud is de laatste twee jaar weer bij Skoda dealer na wat omzwervingen bij Kwik-Fit en een algemeen garagebedrijf. Kosten maken niet veel uit en zeker nu er weer meer kilometers mee worden gereden fijner om de merkgarage te bezoeken. Mijn vrouw rijdt voor studie en mantelzorg best wat afstanden.

Inmiddels staat er 190.000 km op de teller en rijden we vrolijk door. Ik heb wel bij iedere beurt additief in de benzinetank laten toevoegen om de injectoren schoon te houden, omdat dat een zwak punt van de 2.0 FSI schijnt te zijn. Ik verwacht eigenlijk volgend jaar alleen iets met de koppeling en wat rubbers hier en daar.

Vorig jaar waren de grootste uitgaves een nieuwe ditributieriem, nieuwe waterpomp en dynamo.
 
Bovenaan Onderaan