Ondertussen ben ik alweer een aantal km’s verder (1100 km), tijd voor een update:
- Tanken: De nozzle past echt net in de tankopening, vergissen wordt moeilijk

Gelukkig slaat de pomp niet continue af, dit was bij andere wagens wel eens anders.
- Cruise controle: Is even wennen omdat de bediening niet op het stuur zit maar op de richtingaanwijzer. De bediening werkt verder feilloos. Mooi dat je op het instrumentarium kunt zien op welke snelheid de cruise controle is ingesteld. Wel een beetje vreemd dat de cruise control indicator over de KM stand van de wagen wordt gepositioneerd (ook in stand by stand). Je moet echt de cruise control volledig uitzetten om te zien wat de KM stand is.
- Verlichting in de wagen: De sfeer in de wagen is ’s avonds echt top. Het instrumentarium is overal subtiel verlicht, zelfs de bedieningsknoppen van de ventilatierooster. De lichtsterke van het instrumentarium en de voetenruimte kan apart ingesteld worden.
- De motor: Echt een heerlijke motor de 1.4 ACT 150pk. Ik blijf me er over verbazen hoe stil en krachtig deze is. Je hoeft echt niet veel toeren te maken om vlot vooruit te gaan. Het start/stop systeem werkt overigens ook erg subtiel. Als je per ongeluk de motor laat uitvallen start de wagen weer automatisch. Deze functie ben ik nog niet eerder tegengekomen (waarschijnlijk bij VAG standaard).
- Uitstraling van de wagen: Tot nu toe alleen positieve reacties gehad. Vooral: “Is dat een Skoda?”
- Versnellingsbak: De versnellingsbak begint nu wat ‘strakker’ aan te voelen, in het begin leek het soms of je niet goed in de versnelling kwam met het ‘tanden poetsen’ tot gevolg. Dit gaat nu beter.
- Besturing: Het stuur voelt licht aan maar biedt voldoende feedback en de wagen laat zich makkelijk plaatsen. Ik was bang dat de wagen te veel zou deinen in bochten of snelle baanwisselingen, maar dit gaat prima. Het is wel zo dat op de snelweg de wagen vrij direct op stuurbewegingen reageert, soms vervelend als je aan de instellingen van de radio aan het prutsen bent.. Hier mis ik wel een iDRIVE achtige knop, maar dit is waarschijnlijk gewenning.
- Comfort: De Superb is erg comfortabel, de stilte in de wagen draagt daar erg aan bij. Op de snelweg hoor je enkel wat windgeruis, zelfs met 18 inch wielen. De vering strijkt de meeste oneffenheden glad zonder dat je het gevoel hebt te zweven over de weg.