Mijn nieuwe Superb: eerste indruk

Cordoba

Forumguru
@raskel Verbruik dat boven 120 km/u flink oploopt is bij elke auto en heeft niets met de motor te maken, maar alles met de exponentieel toenemende luchtweerstand. Daarnaast kan de afwijking van de teller van de Skoda net iets kleiner zijn, dan je gewend bent waardoor je dus ook iets harder rijdt. (en 5% harder betekent ruim 10% meer luchtweerstand).
 

Level42

Forumguru
Wat ik wel al twee keer heb gehad is dat de parkeersensoren aanspringen (waarschuwen) als ik, volgens de Superb, te hard op een voorligger/obstakel kom aangereden. Bijvoorbeeld bij een rotonde of de slagboom van een parkeergarage. Voor mijn gevoel heb ik voldoende afstand en kom ik niet te snel of een voertuig/obstakel af. Iemand hier ook 'problemen' mee? Is dit in te stellen?

Doet mijn huidige (tijdelijke) Passat ook af en toe en ik vind dat knap irritant (muziek meteen zacht).
 

paultie

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik mijn ACC vermoed meer te verbruiken met het afremmen en optrekken dan wanneer ik dicht achter mijn voorganger slipstream.

uiteraard nog steeds op gepaste afstand maar dichterbij dan de ACC me wil hebben.

rij elke dag 150 km en kan het verschil in verbruik duidelijk merken.
 
Ondertussen ben ik alweer een aantal km’s verder (1100 km), tijd voor een update:

- Tanken: De nozzle past echt net in de tankopening, vergissen wordt moeilijk ;) Gelukkig slaat de pomp niet continue af, dit was bij andere wagens wel eens anders.

- Cruise controle: Is even wennen omdat de bediening niet op het stuur zit maar op de richtingaanwijzer. De bediening werkt verder feilloos. Mooi dat je op het instrumentarium kunt zien op welke snelheid de cruise controle is ingesteld. Wel een beetje vreemd dat de cruise control indicator over de KM stand van de wagen wordt gepositioneerd (ook in stand by stand). Je moet echt de cruise control volledig uitzetten om te zien wat de KM stand is.

- Verlichting in de wagen: De sfeer in de wagen is ’s avonds echt top. Het instrumentarium is overal subtiel verlicht, zelfs de bedieningsknoppen van de ventilatierooster. De lichtsterke van het instrumentarium en de voetenruimte kan apart ingesteld worden.

- De motor: Echt een heerlijke motor de 1.4 ACT 150pk. Ik blijf me er over verbazen hoe stil en krachtig deze is. Je hoeft echt niet veel toeren te maken om vlot vooruit te gaan. Het start/stop systeem werkt overigens ook erg subtiel. Als je per ongeluk de motor laat uitvallen start de wagen weer automatisch. Deze functie ben ik nog niet eerder tegengekomen (waarschijnlijk bij VAG standaard).

- Uitstraling van de wagen: Tot nu toe alleen positieve reacties gehad. Vooral: “Is dat een Skoda?”

- Versnellingsbak: De versnellingsbak begint nu wat ‘strakker’ aan te voelen, in het begin leek het soms of je niet goed in de versnelling kwam met het ‘tanden poetsen’ tot gevolg. Dit gaat nu beter.

- Besturing: Het stuur voelt licht aan maar biedt voldoende feedback en de wagen laat zich makkelijk plaatsen. Ik was bang dat de wagen te veel zou deinen in bochten of snelle baanwisselingen, maar dit gaat prima. Het is wel zo dat op de snelweg de wagen vrij direct op stuurbewegingen reageert, soms vervelend als je aan de instellingen van de radio aan het prutsen bent.. Hier mis ik wel een iDRIVE achtige knop, maar dit is waarschijnlijk gewenning.

- Comfort: De Superb is erg comfortabel, de stilte in de wagen draagt daar erg aan bij. Op de snelweg hoor je enkel wat windgeruis, zelfs met 18 inch wielen. De vering strijkt de meeste oneffenheden glad zonder dat je het gevoel hebt te zweven over de weg.
 

Fonny

Nieuw lid
Hoe gaat het met parkeren? Stad, garages, winkels.....? Ben een beetje bang van de lengte om de combi ergens te parkeren. Bv. de parkingplaatsen bij de Efteling zijn al niet bijzonder groot/lang.
 
Parkeren zelf gaat prima, de sensoren werken goed. Het is alleen geen kleine wagen, in de parkeerplaats bij mijn klant steekt de wagen wel een stuk uit. Soms moet ik een extra manoeuvre maken met uitrijden/inparkeren, maar goed, dat nemen we dan maar erbij :-)
 

Jese8

Ex-lid
Voor zo een grote auto vind ik het een klein blokje, die ongetwijfeld zwaar belast zal worden tov een grotere motorinhoud.
 
Voor zo een grote auto vind ik het een klein blokje, die ongetwijfeld zwaar belast zal worden tov een grotere motorinhoud.
Ik rijd ook wel eens in de Cooper S van de vrouw met 2 liter turbo en hiervoor reed ik in een CX-5 met een 2 liter motor. De motor in de Superb voelt helemaal niet klein aan, je zou eerder denken aan een 2 liter dan een 1.4. Daarnaast maakt de motor heel weinig toeren en pakt al vroeg op. Voor mijn gevoel wordt de motor niet zwaar belast, maar dat is allemaal subjectief.

De toekomst zal het uitwijzen, ondertussen geniet ik wel van mijn 'kleine blokje' :-)
 

Tassin

Forumguru
Op lange termijn wordt slijtage mede bepaald door de verhouding "slag x boring" (hoogte x diameter). Een motor met hoge, smalle cilinders zal makkelijker in toeren gaan en vermogen leveren, maar zal op langere termijn meer slijtage vertonen. Met lage, brede cilinders zal je motor langer meegaan.

Wie tijd en interesse heeft, zou de vergelijking kunnen maken.
 

Tassin

Forumguru
Klopt @Peter-036 ! Ik heb beide door elkaar gehaspeld. Gebeurt wel meer sinds ik met m'n hoofd tegen het asfalt ben gekwakt. Al heeft dat ook z'n voordelen. Sinds ik wc-tabletjes in de wasmachine doe en waspoeder in de droogkast hoef ik bijna niet meer te helpen in het huishouden! :D

Effe weer ter zake: volgens mij is een motor met boring groter dan slag net een "overvierkante" motor. En voor de zuigersnelheid zal 17 m/s wel volstaan. Boven de 20 m/s zit je in het gebied van de racemotoren ...

Samen weten we het allemaal! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan