Mijn fabia how to ;-)

Joske

Forumguru
ik wil wel eens kijken ja, motorcode en bouwjaar zoals @turboturbo al opmerkte heb ik wel nodig. Motorcode kan je vinden bij het reservewiel op een sticker.
en wat je graag wil weten ook, hoe je de ketting vervangt?
 

turboturbo

Forumguru
@fzr1000excup motorcode is drie letters, staat op de sticker voorin het onderhoudsboekje en achterin bij het reservewiel.

Of, als het een NL'se auto is, kun je via de gratis kentekencheck van AutoWeek de motorcode terugvinden.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
nope.. nog steeds geen motorcode.. :laugh:

kijk even op de omkasting van je ketting anders, daar staat normaal als het goed is ook een barcode op met een motorcode.
 

turboturbo

Forumguru
Het is zoals op onderstaand voorbeeld; "getriebekennb."

Deze sticker vind je op eerder genoemde plaatsen (als het goed is)


aufkleber-2604537175386872730.jpg
 
door drukte had ik geen tijd om even te kijken naar het motor nummer maar gelukkig was in de auto hobbyclub op de computer in cardb een plaatje van de timing van de ketting ;)

nadat ik de motor ongeveer 10 cm had laten zaken kan je dit erg eenvoudig vervangen je moet wel je gehele carterpan verwijderen.

Wat ik al vermoeden de motor is erg vervuild door alleen maar olie bij te vullen en te mixen....
Er zit hoop aangekoekte troep in nadat ik alles weer heb in gebouwd en carterpan had schoon gemaakt.

gooi je er 3 liter diesel in je carter en 1 liter olie laat je oude filter zitten dan haal je ff de stekker van bobine los en start hem ff om te controleren of olie druk hebt en daarna start je hem en laat hem rustig warm draaien mag gerrust ff gas geven maar niet vol last rond 2000 a 3000 toeren .

je zal na het aftappen hele vieze zwarte troep zien ;) vul hem daarna af met olie en nieuwe filter.

Maar het blokje loopt als zonnetje geen schudden meer en geen ratel ;) en nu gewoon wat vaker olie wisselen.


maar donderdag gaat ie naar de spuiter dan zal ik ook ff foto shoot maken van hoe ie was en hou ie nu is
 

turboturbo

Forumguru
Deze eh... simpele manier van motorreiniging had ik niet eerder van gehoord. Geweldig! :thumbsup:

Kun je op een forum meeting oid dit truucje demo-en aan ons.... :)
 

Joske

Forumguru
gooi je er 3 liter diesel in je carter en 1 liter olie laat je oude filter zitten dan haal je ff de stekker van bobine los en start hem ff om te controleren of olie druk hebt en daarna start je hem en laat hem rustig warm draaien mag gerrust ff gas geven maar niet vol last rond 2000 a 3000 toeren .
een wél heel bijzondere manier van reinigen moet ik zeggen :pieker:
maar zoals jij het vertelt heb je het blijkbaar nog al gedaan? ;)
 
jeps als het maar niet al te lang doet ivm rubbers maar dit inderdaad vaker gedaan en je moet dit ook niet elke olie wissel doen... maar diesel lost echt hoop op in de kleppen deksel zat hoop harde olie nog net niet aangekoekt maar wel op het punt van... nu allemaal weg en echt diesel smeert gewoon dit is gewoon olie
 
Bovenaan Onderaan