Mijn eerste skoda

Janno

Forumguru
Als je op wintersport gaat zou ik zomer/winter doen tbh. Allseasons zijn niet geweldig in echte winterse omstandigheden.
 

Cordoba

Forumguru
Als het wintersporten onzeker is, en hooguit een enkele keer (1 of 2 keer in de levensduur van de banden), dan zou ik kiezen voor een hele goede 4-seizoenenband, die ook aan de Duitse/Oostenrijkse eisen voor een winterband voldoet. Als je een frequente wintersporter bent, is het misschien wel handig om voor winter- en zomerbanden te kiezen, maar dan zit je ook altijd met het gezeur wanneer je banden gaat wisselen (heb je net gewisseld naar zomerbanden, wordt het toch nog een paar dagen meer winter dan je de hele winter hebt gehad).
 

Tees

Donateur
En dan is t ook nog eens afhankelijk wáár je op wintersport gaat. Ik ging vaak naar een gebied in Zwitserland waarbij het laatste stuk per gondel ging. Kwam dan niet hoger dan 900m, onder die omstandigheden (en met de Zwitserse gründligkeit wat betreft de wegen schoonhouden) waren all seasons helemaal prima. Uiteraard wel kwalitatief goede all seasons dan (Michelin CC of Vredestein Quatrac zijn wel de way to go).

En ik heb laatst eens een test gezien van de CCs tegen echte winterbanden in volle sneeuwomstandigheden. Het verbaasde me hoe goed ze presteerden (zeker toen je de zomerband erbij zag, dat was echt een totaal ander verhaal)!
 

Tees

Donateur
Ziet er prima uit hoor! Nu steekt dat logo des te meer af, maar zag dat je die al op de planning had
 

Tees

Donateur
Ik vind t ook niet perse lelijk, sowieso heb ik niets tegen chroom. Maar als je dan de grill ontchroomd hebt, kan je maar beter doorpakken.
 
Black on black kan niet missen, dik! Nu nog wat lager en hij is helemaal af!

Ja ik zit nog te twijfelen, veren of een schroefset. Ben bang dat de dempers uiteindelijk defect raken met alleen veren.
En ik weet niet of er een schroefset te vinden is die ook comfortabel is..
 

JeSko

Forumguru
Dempers lek gebeurt wel eens maar naar mijn bescheiden mening, en van wat ik hier lees, gaan dempers echt niet zo snel lek. Bij mij zijn het veren geworden, mijn dempers hadden er toen 60.000 km onder gezeten, dan heb je minder kans op lekkende dempers na verlaging, volgens specialisten als @Antera word het risico op lekke dempers na verlagen met veren pas echt groter na 100.000 km, geen idee hoeveel km's jouw Octi gereden heeft?

Anyway, als je het budget hebt zou ik gewoon schroefset kiezen, vind het zelf nog elke dag jammer dat ik maar veren heb zitten. En een Octavia is zo groot en soft af fabriek, dat een schroefset er echt geen stuiterbak van maakt, een Octi op bv AP schroefset ( niet duur en heel goed ) is niet hetzelfde als een Polo op schroefset.

Voordelen schroefset vs verlagingsveren

- Mooiere looks
- beter rijgedrag
- betere communicatie tussen veren en dempers = minder gestuiter
- je vervangt alles, dempers en veren zijn gloednieuw, zit je weer jaren goed
- regelbaar

Voordelen verlagingsveren vs schroefset

- goedkoper
- minder extreem ( al kan je een schroefset ook wat hoger zetten natuurlijk.

Hopelijk heb ik je hiermee wat kunnen helpen. Antera zal je vast ook nog van advies kunnen voorzien maar denk dat ik alles wel opgenoemd heb.
 

Kanerr

Forumguru
Mooi hoor, antraciet is mooier dan zwart. Merk je ook niet zo snel dat de wielen vies zijn :D

Schroefset.. Tja.. Ligt aan je eisen. Vaste verlaging kan net zo goed werken, eibach veren icm je oem dempers ook.

Wat zijn je eisen? Puur optisch lager zonder comfort inleveren? Dan Eibach veren icm std dempers.
Lager en snaarstrak sturen met iets minder comfort (dwz niet meer doordeinen van auto)? Vaste verlaging.
Pietje precies verlagen en ook minder comfort is dan een schroefset van een minimaal AP kwaliteit.
 

JeSko

Forumguru
Puur optisch lager zonder comfort inleveren? Dan Eibach veren icm std dempers.

Wil hier nog even op terugkomen, je levert net wel comfort in met Eibach veren op std dempers, het gedrag op drempels klopt gewoon niet, je voelt imo telkens dat de standaard softe dempers de kortere progressievere veren niet kunnen dempen bij het in en uitveren, daarom ook dat ik telkens een doffe klap omhoog kreeg bij het oprijden van een drempel, en dat bij het afrijden van een drempel de auto niet doorzakte maar net keihard bovenin bleef hangen in zijn veerweg.

Pietje precies verlagen en ook minder comfort is dan een schroefset van een minimaal AP kwaliteit.

Mijn AP schroefset is net stukken comfortabeler dan de Eibachs alleen, werkelijk, ik krijg van passagiers nu ook al de feedback dat de auto strak maar comfortabel aanvoelt. Het gedrag op drempels klopt gewoon, er is niets keihard aan mijn auto, ter vergelijking, een S-line A4 met S-line onderstel is harder.

Heb je al een keuze gemaakt @Basti , ik kan je de AP schroefset van harte aanraden. Hier enkele foto' van hoe hij eerst stond op enkel verlaginsveren, en nadien op volledige schroefset. Wel een Sup2.

Stock :mad: bah! Lijkt wel een SUV.

PSX_20200127_113955_copy_2016x1512.jpg

Op enkel Eibach veren -3 cm, eigenlijk echt geen gezicht, dat ik zo rond heb gereden pff :facepalm:

20201128_130904_copy_1612x1209.jpg 20201128_130914 (1)_copy_1512x2016.jpg 20201128_131702_copy_2016x1512.jpg 20210429_153230_copy_2016x1512.jpg 20210429_153217_copy_2016x1512.jpg

En dan nu finaal op AP schroefset, ca 6.5 - 7 cm gezakt, weet het niet exact want vooraan zijn mijn veerpoten aangepast zodat ik daar verder kon zakken.

aviary-image-1630853831950_copy_3024x2268_1.jpeg 20210902_165814_copy_1433x2888.jpg 20210902_165836_copy_2016x1512.jpg 20210901_160808_copy_2016x1512.jpg 20210902_165902_copy_1814x2419.jpg
 
Kleine update. De verlagingsveren zijn gemonteerd (al enige tijd geleden)






Verder is er kort geleden ingebroken





Erg vervelend allemaal. Maar gelukkig wordt alles netjes gerepareerd bij ames onder dekking van de verzekering.
 

catch me

Forumguru
Heel zuur, waarom blijven ze niet met d'r poten van andermans spullen af......zo te zien ook stekkers geknipt?
 
Ja dacht het wel.

Het gebeurt ontzettend veel de laatste tijd.
Jammer maar gelukkig wordt het vergoed. Kostenpost van +/- €5000,-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan