Mijn eerste Škoda (Octavia Combi 1.0 TSI DSG SB)

Phoenix2149

Senior Member
Hoi @octavia2019 ,

VAGCOM is de software platform dat in de VAG groep wordt gebruikt. Dus door Skoda, Seat, VW en Audi.

Tweakers.net is bekend als leuke vergelijking site van elektronica geworden, maar in de basis is het nog steeds een platform voor mensen die willen tweaken en met computer/software aanpassingen bezig zijn. Daar is VAGCOM een van.

Aanpassingen kunnen niet via de dealer. Die hebben liever dat je een Audi koopt voor meer geld waar het wel lineair is :banghead:. Dus het is een off-the-book aanpassing door derde partij.
 

octavia2019

Nieuw lid
@Phoenix2149:
Misschien een domme vraag maar wat is VAGCOM?
En "afspraak geregeld via Tweakers" snap ik ook niet helemaal.
Tweakers is toch een vergelijkingssite voor elektronische apparaten?
Of bedoel je soms Twitter?
Ik heb mijn Octavia nog niet maar waar moet ik zijn om eventueel die gasrespons van exponentieel naar lineair aan te passen?
Kan dat niet gewoon via de dealer?

Ik heb het inmiddels gevonden via een topic op Tweakers.net: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1769593
VAGCOM is dus diagnose software waarmee instellingen kunnen worden veranderd en heet dus tegenwoordig VCDS. Weer wat geleerd. En blijkbaar kan dit via zgn. "tweakers" die dit voor je kunnen doen.
Blijft wel mijn vraag of dit niet via de dealer kan i.p.v. via een of ander "mannetje".
 

Phoenix2149

Senior Member
Heb het via de dealer geprobeerd. Nope. Kunnen we niks aan veranderen is het antwoord. Althans bij mijn dealer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoewel dealers in principe geen aanpassingen via VCDS/VCP willen (of mogen) doen, zou je het altijd eens "achter de hand" aan de monteur zelf kunnen vragen of die je misschien wil helpen. Zo ben ik van mijn stop/startsysteemellende afgekomen; bij de voorgaande handgeschakelde Fabia had iker nauwelijks last van, maar i.c.m. met de DSG is het een absolute crime.
 

octavia2019

Nieuw lid
Loop je niet het risico dat na de eerste de beste software update alle aangepaste instellingen er weer uit zijn en je weer naar dat "mannetje" kunt om alles aan te passen?
Is overigens wel een goed verdienmodel voor die "mannetjes".:fool:
Ik weet niet wat ze ervoor vragen maar misschien moet ik er ook eens over denken om "VCDS-editor" te worden.:maakmegek:
 

turboturbo

Forumguru
Loop je niet het risico dat na de eerste de beste software update alle aangepaste instellingen er weer uit zijn en je weer naar dat "mannetje" kunt om alles aan te passen?
Is overigens wel een goed verdienmodel voor die "mannetjes".:fool:
Ik weet niet wat ze ervoor vragen maar misschien moet ik er ook eens over denken om "VCDS-editor" te worden.:maakmegek:
Niet te snel geoordeeld @octavia2019 ; ik ben benieuwd of je nog net zo denkt over ‘vcds-editor’ worden en die ‘mannetjes’ met hun zwendel nadat je je verdiept hebt in de investerings kosten van de VCDS/vagcanpro hardware... :)
Je zult denk ik zien dat er bar weinig verdienmodel aan te behalen valt.
 

Phoenix2149

Senior Member
Indeed. De hardware en software updates kosten een flinke duit begreep ik.

Het is meer voor de hobbieist doe nog wat kan bij verdienen hier en daar.

Samen met twee collega’s laten aanpassen. Audi A5 sline, golf 1.0 tsi highline en mijn Skoda €30 pp en €45 voor de Audi (duuurdere module) in een uurtje of wat.
 

Antera

Donateur
Loop je niet het risico dat na de eerste de beste software update alle aangepaste instellingen er weer uit zijn en je weer naar dat "mannetje" kunt om alles aan te passen?
Is overigens wel een goed verdienmodel voor die "mannetjes".:fool:
Ik weet niet wat ze ervoor vragen maar misschien moet ik er ook eens over denken om "VCDS-editor" te worden.:maakmegek:


Dit is niet helemaal waar denk ik. In ieder geval niet bij mij. Je komt als je bij mij bent geweest kosteloos weer langs om het te herstellen als dit niet door eigen toedoen is. Geen probleem
 
Bovenaan Onderaan