Mijn eerste Škoda (Octavia Combi 1.0 TSI DSG SB)

Phoenix2149

Senior Member
Hoi Allemaal,

Tijdje geleden al voorgesteld op het forum en 2 oktober mijn Škoda mogen ontvangen nadat hij 4 weken in Nederland heeft gewacht op typegoedkeuring (tnx WLTP :mad:).

Maar gelukkig is het statement van Škoda dat de consumentenprijs niet veranderd met de nieuwe uitstootwaarden (109-->114).

Waarom de Octavia?
Afijn, "helaas" moest ik door een relatief klein ongeval mijn Auris (TS Hybrid) inleveren door total loss die tot 24 december nog 14% bijtelling had.:wavecry:

Gezien mijn vrouw stopt met werken ivm studie moesten we dus een goedkope en goede oplossing vinden zonder al te veel in te leveren in comfort. Tja... luxeproblemen uiteraard, maar als je met regelmaat lange afstanden moet rijden voor werk dan is een beetje luxe wel fijn. We hebben overwogen om 2018-2019 niet privé te rijden, maar is financieel gewoonweg minder aantrekkelijk ook al heb je twee auto's.

Had al met enige regelmaat zitten zoeken omdat ik in juni toch moest gaan kiezen om in december uit te komen en eigenlijk kwam ik elke keer op de Škoda Octavia (of alternatief een Seat Leon). Gezien we met de kids wilden gaan kamperen met de vouwwagen (kon niet met de Auris) en af en toe een weekendje er tussenuit willen is de ruimte van enorm belang.

Proefrit in 1.0 en 1.5 beide manueel, vind ik de 1.0 wat brommerig laag in de toeren/optrekken dus mijn zinnen gezet op de 1.5.

Na het puzzelen met de Athlon tool en mijn werkgever hun regeltjes kon ik de 1.5 enkel met €75 eigen bijdragen en voor een auto die niet van mij is sonde van het geld. Ergo, 1.0 TSI genomen. Af en toe denk ik nog wel eens aan alternatieven (CEE'D, I30 etc.) maar elke keer als ik dan weer kijk en vergelijk is Škoda toch weer beste keus voor het geld.

Configuratie
Model: Škoda Octavia Combi Style Business
Motor: 1.0 TSI DSG7
Bekleding: Crinkel Zwart
Opties:
  • Adaptive Cruise Control met Front Assist
  • Parkeer Plus Pakket
  • Kinder Pakket
  • Sunset
  • Reservewiel
Foto's: https://www.skodaforum.nl/forum/media/users/phoenix2149.28261/

1500km
Nu een kleine 2 weken gereden en wat ervaring delen.

"Zeer tevreden" is mijn oordeel over de auto. Verbruik heb ik me (nog) niet zo veel druk willen maken, wilde me eerst focussen om de auto te leren kennen. Ik zal per item uitstippelen met wat ik vind van de auto:

Geluid:
De motor
klinkt volwassen. Niet dat typische 3cilinder geluidje wat ik ken van de Aygo en wat andere 3 pitters. Op de snelweg hoor je bijna geen motor geluid.
DSG D-stand is wat brommerig (lees laag in de toeren) maar rijd verder prima met weinig neven geluiden. S-stand blijft de auto voor mijn gevoel weer te lang hoog in de toeren.
Weggeluid is wat meer dan ik verwacht had, maar ik denk dat dit komt door de winterbanden waarmee de auto gelijk is afgeleverd. Daar moet ik nog een keer op terug komen als de zomerbanden er op zitten.
Windgeluid is er wel wat bij de spiegels, maar dat heeft iedere auto die ik gehad heb.

Rijgedrag:
Gasrespons
vind ik met name bij (bijna) stilstand niet adequaat. De auto reageert in zo'n situatie niet op je voet en dat kan ongewenste (en gevaarlijke) situaties opleveren. Dit is nagenoeg weg in de S-stand maar wordt auto gelijk onrustig. Als de auto eenmaal op gang is reageert de auto goed op de mate van druk ik geef.
DSG Dit is enorm wennen voor mij. Vanaf hand-->CVT-->DSG is nogal een verschil. Het zal uiteraard (redelijk) goed en zuinig zijn afgestemd op de beste RPM<->PK maar het voelt allemaal wat "slakkerig aan" met name het gasrespons bij (bijna stilstand) hierdoor is/wordt mogelijk de S-stand te veel gebruikt wat niet nodig hoeft te zijn. M-stand gebruik ik vooralsnog helemaal niet. Misschien bij wat bergachtige landschappen in de toekomst.
Sturen vind de auto best prettig sturen. Ben een matige rijder (neem bochten niet snel) maar mocht het voorkomen dat een bocht net wat te gretig genomen wordt heb ik als bestuurder er niet al te veel last van, passagiers uiteraard wat meer :D.

Multimedia systeem:
Navigatie
eerste reactie "zeer beleefde blogger" wat kan ze veel praten zeg, maar gelukkig kunnen instructies ook korter worden ingesteld. Nog niet gedaan overigens. Navigatie is erg goed en reageert snel. Instructies zijn tot nu toe duidelijk (maar lang). Helaas is gebruikersvriendelijke flitser implementatie niet mogelijk. Lees dat er een zwak piepje ingesteld kan worden, gemiste kans zeker met de Škoda Connect kan simpel een klein abbo'tje afgesloten worden. Niet dat ik het heel er vind overigens, hou me netjes aan de snelheden maar soms vergis je je en is zo'n signaaltje toch handig.
Telefoon integratie is best ok. Simpele koppeling. Mijn contact personen waren snel geimporteerd. werkt prima en snel gekoppeld na start. Nog geen commentaar gehad over de kwaliteit door contactpersonen.
Scherm is huge! Dat swipen is een leuke gimmick meer niet, of ik heb het niet ontdekt. Ik mis een (blijvende) optie dat het scherm op de klok schiet, maar niet als er een route wordt gereden. Dat zou het wat mij betreft super maken. Uiteraard heb ik een brillendoekje bij de hand voor mijn vette vingers :pardon:

Opties:
LED koplampen
een woord: GODDELIJK meer hoef ik niet kwijt. Bergen met licht.
AchteruitrijCamera is goed geïmplementeerd werkt prima. Ik hou van de fisheye functie voor meer overzicht.
Parkeersensoren zijn gevoelig en beginnen mij wat (te) snel te piepen al vanaf een behoorlijke afstand. voor de rest prima.
KESSY ben ik we wat ontevreden over. Ik mis piep bij sleutel in de auto of deur (gedeeltelijk) open. Ik mis een knopje bij de kofferbak klep om te sluiten (zowat elk keyless systeem heeft dat). Weinig tot geen opties buiten dat je de VAG-COM in moet gaan duiken. Sonde, kan veel beter.
Sunset nou die kun je er wel doorheen zien. Vind het tegenvallen hoe veel het tegenhoud. Had beter achterwegen kunnen laten en shutters kunnen kopen wat ik voor de kids waarschijnlijk toch maar ga doen.
Trekhaak nog geen tijd voor gehad/genomen dit goed uit te proberen hoe ik deze er aan zet. maar is erg "mooi" onopvallend weg gewerkt inclusief stekker box.
ACC/ACA is een genot om mee te rijden, met name op wat drukkere snelwegen remt geheel tot stilstand af waarna je je voet op de rem moet plaatsen. In de (binnen) stad zou een mogelijkheid tot "speed limiting" een uitkomst zijn, zet dan maar waarschuwingsgeluidje tijdelijk aan bij 55 op de boordcomputer. Wel wennen dat de hendel links zit. heb regelmatig groot licht signalen afgegeven wanneer ik probeerde te resetten. Zat op de Auris rechts en zat je je ramen te zandschuren per ongeluk maar heeft er verder niemand last van.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Over aanpassing van de DSG is her en der eea te lezen hier. Ik wil nooit meer anders, maar wel met aanpassing (wat later opschakelen is D, wat eerder in S en een echte 1e versnelling). Grappig ik reed ooit een proefrit met zo'n Auris en vond de automaat 3 x niks. Beleving ontbrak totaal. Uiteraard ook een kwestie van gewend zijn aan DSG.
 

Rallye

Forumguru
Leuke review! Je keuze is natuurlijk volledig de jouwe, maar ik vind de overweging dat je geen bijdrage over hebt voor een auto die niet van jou is, wat vreemd. Ik kan het mij voorstellen dat je geen €75,- (netto of bruto trouwens?) over hebt voor de upgrade naar een viercilinder omdat je daar te weinig voordeel van ziet, maar jouw redenering komt op mij vreemd over.

Zelf heb ik de afgelopen week een stuk mogen rijden in de Octavia III FL van het lokale schadebedrijf. Wel een 1.0 Combi, geen DSG. Ik moet zeggen dat me daarin de motor nu juist niet tegenviel, in tegenstelling tot eerder in een SEAT Arona. Leuke driecilinderroffel, zeker met het raam open. Onze zoon van 11 vond dat ook leuk. Ik miste wat trekkracht en moest veel meer toeren rijden dan normaal (schakelen bij 4000 om een beetje met het verkeer mee te komen), maar verder OK.
Wat mij bij deze auto tegenviel was het weggedrag. Veel duiken bij het remmen, duidelijk onderstuur in bocht (glijden over de voorwielen) al bij lage snelheden. Besturing te licht en gevoelloos. Verder vond ik de stoelzittingen wat kort en de radio (Amundsen) blikkerig, mogelijk omdat er geen achterspekers aanwezig waren?
Verder wel alle voordelen van de Octavia: ruim, met een grote kofferbak.

Herken jij de door mij opgemerkte zaken, waarbij smaken natuurlijk mogen verschillen. Ik wens je veel plezier met je auto!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Motortje is ook geen enkel probleem met handbak. De combinatie met DSG werkt slecht en dwingt tot aanpassen DSG (vind ik). Weggedrag herken ik van Fabia. Compromis tussen comfort en puike wegligging, valt duidelijk in voordeel van het eerste uit. Dus heb je het liever wat robuuster en sportiever, dan betekent dat verlagen dmv andere veren (en dempers) of schroefset
 

Phoenix2149

Senior Member
Leuke review! Je keuze is natuurlijk volledig de jouwe, maar ik vind de overweging dat je geen bijdrage over hebt voor een auto die niet van jou is, wat vreemd. Ik kan het mij voorstellen dat je geen €75,- (netto of bruto trouwens?) over hebt voor de upgrade naar een viercilinder omdat je daar te weinig voordeel van ziet, maar jouw redenering komt op mij vreemd over.
Twee redenen, maar belangrijkste was wat ik zei: Mijn vrouw stopt met werken om te studeren. Daarmee valt €1800 weg en dat zeker 1,5 jaar. dat is een fix bedrag. Dan wordt de keuze tussen €244 of €320 per maand lastig te verdedigen. Uiteraard had ik dan een minder aangekleede 1.5 kunnen kiezen.

Tweede reden was de regels van mijn werkgever die budget op CO2 heeft "afgestemd" 0-50 hoogste, 51-114 middel en 115+ laagste. De 1.5 viel met 1g/km dus in laagste. als het 114 was geweest kon het zonder extra bijdrage.

En de 1.0 reed prima, maar 1.5 net wat "rustiger".

Zelf heb ik de afgelopen week een stuk mogen rijden in de Octavia III FL van het lokale schadebedrijf. Wel een 1.0 Combi, geen DSG. Ik moet zeggen dat me daarin de motor nu juist niet tegenviel, in tegenstelling tot eerder in een SEAT Arona. Leuke driecilinderroffel, zeker met het raam open. Onze zoon van 11 vond dat ook leuk. Ik miste wat trekkracht en moest veel meer toeren rijden dan normaal (schakelen bij 4000 om een beetje met het verkeer mee te komen), maar verder OK.

Mij valt de motor juist ook niet tegen. Sorry als dat niet goed over kwam. met DSG schakelt hij (te) snel over met milde gas activiteit ~2100 volgende versnelling tot ~1200 weer terug of zo. Dit is wat het allemaal wat slakkeriger maakt. Daarom kan ik indenken wat @Rosinfield zegt dat de DSG aanpassingen mogelijkheden biedt. Ik zal me daar zeker wel eens in verdiepen. Eerst nog even wennen en aanzien.

Wat mij bij deze auto tegenviel was het weggedrag. Veel duiken bij het remmen, duidelijk onderstuur in bocht (glijden over de voorwielen) al bij lage snelheden. Besturing te licht en gevoelloos.

Rem zo min mogelijk. Probeer altijd met verkeer mee te komen en uit te rollen (nieuwe rijden aangeleerd met lessen) maar snap je punt over het duiken. sturen is inderdaad ligt, maar heb geen problemen mee eerlijk gezegd. misschien komt dat nog.

Verder vond ik de stoelzittingen wat kort en de radio (Amundsen) blikkerig, mogelijk omdat er geen achterspekers aanwezig waren?

De Columbus met Canton en DAB+ klinkt prima. Ben geen audiofiel, maar ben ook Jie Picanto gewend wat als een ouderwetse camping fm radio klonk. Auris was overigens ook prima te doen.

Verder wel alle voordelen van de Octavia: ruim, met een grote kofferbak.
Idd. Had ook naar Arona, Olea grandland/crossland x gekeken bijvoorbeeld. Gewoon te klein. Heb twee kids (1 en net 4) dus dan moet er nogal wat mee aan spul elke keer waaronder loopwagen. Stapelen is gewoon ongewenst. Mooi naast elkaar is heerlijk en ruimtelijk.

Herken jij de door mij opgemerkte zaken, waarbij smaken natuurlijk mogen verschillen. Ik wens je veel plezier met je auto!

Thanks
 

Phoenix2149

Senior Member
8000KM update

Inmiddels alweer wat kilometers er op zitten, ook weinig tijd gehad om de site in de gaten te houden. Nu met de rustige kerst dagen even een update.

Geluid
Weinig veranderd. Heb geen geld (over) om DSG aanpassingen te laten doen dus het brommerig lage toeren blijft nog. Maar als je een beetje afwisselt met S en D is er zeker mee te leven.
Moet zeggen dat ik nog steeds het gelid in de auto mij hoge(re) snelheden erg vind mee vallen. Zeker als het wat zonniger en droog is valt het reuze mee. Wellicht zonder winterbanden nog beter.
Merk wel wat wind geluiden boven in bij de deursluiting bestuurderszijde misschien iets aan te doen bij de dealer. Zal eens vragen maar is niet heel storend.
Wel storend is een klonkend laag trillerig geluid rechts voor bij de wiel(kast) al naar dealer geweest en die zegt dat het speling is in de riemsysteem (blokjes) die “los” hangen. Dit zou minder worden doordat rem olie en slijpsel dit “opvullen” maar vreemde is dat dit pas na een paar weken is komen opduiken.

Rijgedrag
Gasrespons: Mateloos irritant, is het gas respons bij stilstand en uitrijden en dan gas geven. Bleef er mezelf aan storen. Eenmaal rijdend is het gesrespoms ok, niet bijsturend, maar met goed doseren gaat de motor goed mee. Motor zelf is echt lekker pittig. 1.0 is nog steeds verrassend vlot. Laatst beetje (te veel) tegels in de achterbak maar geen last van. Tuft lekker door
DSG: was nog steeds hetzelfde. Maar wisselen tussen D/S werkt goed en vlot wanneer nodig.
Sturen: was tot voor kort hetzelfde.

Aanpassingen:
Je las voorgaande kop veel was. Dat klopt want samen met twee collega’s hebben we een VAGCOM afspraak geregeld via tweakers. Sinds de aanpassing nu 1000km gereden.
Belangrijkste aanpsssingen:
Gasrespons: WAT EEN VERSCHIL. Zoals mij is uitgelegd is het gasrespons van exponentieel naar lineair is gezet. Hierdoor wordt bij weinig druk op pedaal al snel gas bij gegeven. Serieus, ik zou het iedereen aanraden. Wat een verschil. Gas reageert direct. DSG geeft nog wel eens wat vertraging als hij denkt dat je afremt en dan toch weer gaat rijden.
Ook lijkt hierdoor de auto sneller te reageren en pittiger.
Sturen: het stuurgedrag is snelheidsafhankelijk samen met aanpassing op sperdifferentieel. Sturen is nu een stuk verfijnder en stugger waar je het verwacht. Rijdt prettiger

Andere aanpassingen:
Neede sweep, gewoon geinig
Off road tellers
Stopwatch menu
Achterlicht aan bij dagrijlicht
Led “lijntjes” aan bij dagrijverlichting vond het wel stoer staan. Zal keertje foto maken.
“Alarm” functie aan. Claxon die af gaat als alarm.

Navigatie
Navigatie is prettig, maar mis de flitser notificaties die ik had. Niet dat ik vaak te hard rij maar is prettig om geattendeerd te worden.
Wat ik wel echt mis is de notificatie als er een verkeersopstopping is. Lijkt niet te werken. Dynamische routes uitgezet maar ook geen meldingen. Vervolgens wel files tegen komen. Misschien is er dan wel geen alternatieve route. Afijn kijk nog even aan en anders even zoeken voor een oplossing.
De Skoda connect krijg ik niet voor elkaar. Iets mat de Sim kaart die ik later heb toegestuurd gekregen. Blijf een rood wereldbolletje zien. Moet ik een keer achteraan gaan maar gewoonweg geen tijd.

ACC:
Vond altijd dat ACC wat heftig afremt nadat ingestelde afstand was bereikt of ineens snel optrekt. Collega zei dat dit in te stellen is en had het gevonden. Eenmaal op comfort is het stukken rustiger. Veel beter nu na een kilometer of 300 gebruikt te hebben.

Nu met de eerder genoemde aanpassingen echt een fijnere auto terug gekregen voor maar €30. We (mijn vrouw en ik) verlangde echt naar onze vorige auto (Auris hybride) maar voor mij is dat gevoel nu weg althans voor mij. Mijn vrouw heeft nog niet gereden.

Kan me indenken dat de DSG aanpassingen een nòg betere auto te krijgen maar de ~€350 heb ik er (nog) niet voor over.
 

spikehome

Forumguru
Meeste van je opties zelf nu ook aan gezet dmv de odbeleven.
Gas response twijfelde ik aan maar ga dat toch activeren (Is ook zo weer terug gezet).
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat ik wel echt mis is de notificatie als er een verkeersopstopping is. Lijkt niet te werken. Dynamische routes uitgezet maar ook geen meldingen. Vervolgens wel files tegen komen. Misschien is er dan wel geen alternatieve route. Afijn kijk nog even aan en anders even zoeken voor een oplossing.
De Skoda connect krijg ik niet voor elkaar. Iets mat de Sim kaart die ik later heb toegestuurd gekregen. Blijf een rood wereldbolletje zien. Moet ik een keer achteraan gaan maar gewoonweg geen tijd.
Ik denk dat deze twee met elkaar te maken hebben, zonder Skoda Connect ben je afhankelijk van TMC voor de informatie, en dat is toch behoorlijk beperkt. Ik heb zelf Skoda Connect geregeld via m'n telefoon (verbinden via bluetooth, via "tasker" wordt dan m'n hotspot aangezet, de auto verbind dan weer met die hotspot), dat werkt best goed, alternatieve routes en waarschuwingen voor verkeersopstoppingen worden netjes aangegeven (bij snel wisselende files, zoals regelmatig op de A15, wil ze er wel eens een kilometertje naast zitten. En soms is er gewoonweg geen snellere alteratieve route. Met Skoda Connect krijg je trouwens ook file-informatie op de niet-snelwegen, dus dan kan het systeem beter bepalen of een alternatieve route echt sneller is.

Misschien kun je rond de Kerst toch wat tijd vrijmaken om het voor elkaar te krijgen, hetzij via de simkaart, hetzij via je telefoon. Persoonlijk vind ik Skoda Connect echt wel een nuttige toevoeging. Afgelopen week ook in Duitsland trouwens, vreselijk druk, overvolle tankstations, via Skoda Connect kon ik heel eenvoudig een station vinden net naast de snelweg, lekker rustig, en 15 ct/liter goedkoper. Ook hele leuke omleidingsroutes gezien trouwens, het was daarmee ondanks het tijdverlies best een prettige trip.
 

Phoenix2149

Senior Member
Meeste van je opties zelf nu ook aan gezet dmv de odbeleven.
Gas response twijfelde ik aan maar ga dat toch activeren (Is ook zo weer terug gezet).
Ik heb echt een leukere auto terug. DSG aanpassing zal ook vee helpen denk ik, maar dit is een snelle en goedkope tussenoplossing.

Je hebt ook minder druk op je pedaal nodig bij ingaan acties en het voelt allemaal aanzienlijk vlotter aan. Ook op de snelweg. Ben enorm tevreden er over.

NB, dit gas respons kan zonder wat men wel eens beschrijft door fabrikant op Audi te zetten. Het zit ergens anders zei hij want fabrikant wisselen kan problemen geven met ABS en ACC blijkbaar.
 

Phoenix2149

Senior Member
Ik denk dat deze twee met elkaar te maken hebben, zonder Skoda Connect ben je afhankelijk van TMC voor de informatie, en dat is toch behoorlijk beperkt. Ik heb zelf Skoda Connect geregeld via m'n telefoon (verbinden via bluetooth, via "tasker" wordt dan m'n hotspot aangezet, de auto verbind dan weer met die hotspot), dat werkt best goed, alternatieve routes en waarschuwingen voor verkeersopstoppingen worden netjes aangegeven (bij snel wisselende files, zoals regelmatig op de A15, wil ze er wel eens een kilometertje naast zitten. En soms is er gewoonweg geen snellere alteratieve route. Met Skoda Connect krijg je trouwens ook file-informatie op de niet-snelwegen, dus dan kan het systeem beter bepalen of een alternatieve route echt sneller is.

Misschien kun je rond de Kerst toch wat tijd vrijmaken om het voor elkaar te krijgen, hetzij via de simkaart, hetzij via je telefoon. Persoonlijk vind ik Skoda Connect echt wel een nuttige toevoeging. Afgelopen week ook in Duitsland trouwens, vreselijk druk, overvolle tankstations, via Skoda Connect kon ik heel eenvoudig een station vinden net naast de snelweg, lekker rustig, en 15 ct/liter goedkoper. Ook hele leuke omleidingsroutes gezien trouwens, het was daarmee ondanks het tijdverlies best een prettige trip.

Dank voor je reactie. Ik zal even tijd vrij proberen te maken. Denk dat vrijdag moet lukken want ben verplicht vrij omdat kantoor dicht is.

Ja dat hotspot werkt niet lekker met mijn iPhone 8 op een of andere manier. Ene gedoe zeg maar. Als ik dan vervolgens hotspot uit zet zie ik we weer een wit wereldbolletje met LTE/4G maar geen verbinding en errors met Skoda Connect.

Ik ga vrijdag proberen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hopelijk krijg je het voor elkaar, schijnt met een iPhone nog niet altijd eenvoudig te zijn. Er loopt nu op het forum ook ergens een draadje van iemand die het (met een Amundsen) ook niet voor elkaar krijgt, die kreeg als laatste tip om maar een Android telefoon te kopen. Zelf heb ik een redelijk simpele, en niet al te nieuwe Android, en dat werkt vrijwel altijd prima.

Maar met een sim-kaartje zou het toch helemaal probleemloos moeten zijn lijkt me, tenzij er iets mis met het simkaartje zelf (activeren, tegoed erop zetten of zo). Zelf heb ik er geen ervaring mee, dat "gratis" sim-kaartje is pas ingevoerd toen ik m'n auto al had, hij is een paar maanden ouder dan die van jou. En er eentje aanschaffen doe ik niet, zolang ik de bundel van m'n telefoon kan gebruiken.

Leuk overigens om je ervaringen en overwegingen te lezen, deels heel herkenbaar, deels niet, waarschijnlijk omdat we toch best heel andere opties gekozen hebben. Zo heb ik wel een 1.5, maar geen DSG en ACC/FA, dat zal toch een heel andere indruk geven. Het ruimte-argument herken ik wel, en bevalt me heel goed.
 

turboturbo

Forumguru
dit gas respons kan zonder wat men wel eens beschrijft door fabrikant op Audi te zetten. Het zit ergens anders zei hij want fabrikant wisselen kan problemen geven met ABS en ACC blijkbaar.
Bedoel je dat je dus niet die 'audi' optie moet nemen, maar een andere instelling veranderen? Want die 'audi' setting is idd wel bekend, lijkt me goed om deze info te delen hier mocht dat risico's opleveren...
 

CDK

Forumguru
Bedoel je dat je dus niet die 'audi' optie moet nemen, maar een andere instelling veranderen? Want die 'audi' setting is idd wel bekend, lijkt me goed om deze info te delen hier mocht dat risico's opleveren...

Bij veel auto’s geeft die Audi setting problemen, is niet verstandig om dit in te stellen.
 

Phoenix2149

Senior Member
@turboturbo Collega had via tweakers iemand geregeld en die vertelde dat het ook zonder het merk te wijzigen gedaan kon worden. Misschien geheim van de Smit idee?

Ik kan mijn collega wel even vragen wat precies zijn user naam is op tweakjes en eventueel een e-mail if zo kan regelen.
 

Agent327

Forumguru
Wel storend is een klonkend laag trillerig geluid rechts voor bij de wiel(kast) al naar dealer geweest en die zegt dat het speling is in de riemsysteem (blokjes) die “los” hangen. Dit zou minder worden doordat rem olie en slijpsel dit “opvullen” maar vreemde is dat dit pas na een paar weken is komen opduiken.
Goed om te zien dat je nauwkeurig verslag maakt van je ervaringen met deze auto. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn de je uiteenzetting lezen en je ervaringen mee laten wegen bij de aanschaf van een andere auto.

Wel moet ik kwijt dat ik er helemaal niets van geloof van wat de dealer je probeert wijs te maken over je de speling in het remsysteem (deze had ik nog niet eerder gehoord). Je blokjes mogen helemaal niet loshangen. Als ze onverhoopt toch loshangen dan zijn de verkeerde blokjes gemonteerd.
Ik denk in de eerste instantie eerder aan een wiellager wat vroegtijdig de geest heeft gegeven of 'cupping' van je band.
 

Phoenix2149

Senior Member
Goed om te zien dat je nauwkeurig verslag maakt van je ervaringen met deze auto. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn de je uiteenzetting lezen en je ervaringen mee laten wegen bij de aanschaf van een andere auto.

Wel moet ik kwijt dat ik er helemaal niets van geloof van wat de dealer je probeert wijs te maken over je de speling in het remsysteem (deze had ik nog niet eerder gehoord). Je blokjes mogen helemaal niet loshangen. Als ze onverhoopt toch loshangen dan zijn de verkeerde blokjes gemonteerd.
Ik denk in de eerste instantie eerder aan een wiellager wat vroegtijdig de geest heeft gegeven of 'cupping' van je band.

Thanks voor je bericht. Ja het zit mij ook niet helemaal lekker. Monteur heeft mee gereden en het gehoord. Zegt dat het “normaal” is. Niet zozeer of het gewenst is natuurlijk want het is (af en toe) irritant.

Even gelezen over die cupping. Bij aflevering in oktober zaten de winterbanden er al op. Ik zal eens laten vallen of dat het niet kan zijn. De levering dealer was uit Dordrecht (ames) door lease maatschappij. De garage is witteburg Skoda dus die hebben ze er niet op gelegd.
 

turboturbo

Forumguru
@turboturbo Collega had via tweakers iemand geregeld en die vertelde dat het ook zonder het merk te wijzigen gedaan kon worden. Misschien geheim van de Smit idee?
Ik denk dat het goed is als iedereen die hier iets mee gedaan wil hebben (aanpassen gasrespons) dit weet. En evt verdere info via jou kan opvragen over details.
Ikzelf heb deze vraag niet simpelweg omdat mijn O1 dat helemaal niet ondersteund...
 

octavia2019

Nieuw lid
@Phoenix2149:
Misschien een domme vraag maar wat is VAGCOM?
En "afspraak geregeld via Tweakers" snap ik ook niet helemaal.
Tweakers is toch een vergelijkingssite voor elektronische apparaten?
Of bedoel je soms Twitter?
Ik heb mijn Octavia nog niet maar waar moet ik zijn om eventueel die gasrespons van exponentieel naar lineair aan te passen?
Kan dat niet gewoon via de dealer?
 
Bovenaan Onderaan