Dank voor alle reacties en tips
Waarom ik naar deze 2 merken/types kijk, is omdat dit 2 bekende eco bandjes zijn. Nu ben ik helemaal niet zo ökø, maar ik gooi liever zo min mogelijk geld tussen de tankdop en de uitlaat om van A naar B te komen in de file. En als ik toch nieuwe banden moet wil ik graag slijtvaste en zuinige...
De Energy Savers zijn oude bekenden, de GoodYear Efficientgrip is relatief nieuw, geloof ik.
En je moet toch ergens beginnen, anders krijg je zoveel verschillend advies. Ik heb een seizoen op zeer zachte Hankooks (195/50/15) gereden, daarmee leek ik in bochten wel van de velg te glijden en rechtuitbeleving was ook ver te zoeken (
en dan helpt een dealer die je wielen beroerd uitlijnt ook niet.... :icon_smile_dead
Dan de vraag over de keuze van de maatvoering: ik heb nu eenmaal mijn lichtmetalen velgen in de schuur liggen waar 195-ers om liggen (met nog een beetje profiel, maar rubber is uitgedroogd en ik ga er liever niet meer 1500 km mee op vakantie)
Ik zou anders prima op 185 breedtemaat willen rijden (is mijn huidige maat winterbanden ook) maar daarvoor heb ik nu geen velgen liggen. Ik wil juist geen seizoenswissel gedoe op dezelfde velgen.
Ik denk niet dat mijn CMS lichtmetaal zoveel opbrengt... Dus zonde om weg te doen. Verders heb ik ook geen mooie doppen en kan ik die ook niet echt goed vinden voor een mooi prijsje.... Of het zoveel scheelt in verbruik geloof ik allemaal wel, daar is het me niet uitsluitend om te doen. Ik heb een hele zomer op 195-ers van Hankook gereden, superzacht plak rubber en daarmee had ik ook een keurig verbruik. Ik overweeg dus
wel om iets af te wijken van de fabrieksmaat: 195/55/15 ipv 195/50/15 om de wielkast iets beter te vullen, en vanwege iets meer comfort bij een iets hogere wang... Qua prijsverschil is het allemaal niet schokkend. Ik begrijp overigens niet dat deze maten niet veel voorkomend zijn: heel Lupo,Polo,Fabia,Ibiza rijdend nederland moet toch aan deze maatvoeringen?? (ook de 185/55/15 die @Cordoba eerder noemde als toenmalig niet veel voorkomend, hoe kan dat?)
En @Hetzer, kun je onderbouwen waarom je niet weg bent van GY en/of de Energy Savers?