Michelin Energy Savers of GoodYear Efficientgrip?

Welke banden zouden jullie adviseren?

• Totaal aantal stemmers
    16
  • Opiniepeiling gesloten .

turboturbo

Forumguru
Wat zouden jullie adviseren?
Michelin Energy Savers of GoodYear Efficientgrip?

Schermafbeelding 2012-05-23 om 20.43.22.jpg

Ze komen onder een Fabia I te liggen.

turboturbo

Forumguru
Ach, shit. Foutje. Bedankt voor je alertheid.
Weet iemand hoe ik de enquete tekst kan wijzigen?

Het gaat me overigens niet primair om de prijs, want je hebt gelijk dat bij de grote bekende bandenboeren je behoorlijk mag lappen. Nadeel echter van zo'n bandenmarkt vind ik dat je een lokale garage opzadelt met het werk (monteren op de velg), en niet eens de banden daadwerkelijk bij die garage af neemt.
Voelt zoiets als dat ik bij de Gamma online allerlei klusmateriaal bestel, en het bij de ijzerhandel hier op de hoek laat bezorgen en hen vraag de boel even in elkaar te zetten...
Kwik fit heeft ze ook voor 116,- maar ik ben niet zo'n fan van die keten. Maargoed, met banden monteren kan niet veel misgaan zou je denken.

On topic: iemand ervaring met eender deze banden?

Noord26

Forumguru
Heb zelf Energy Savers gehad. Zeer goed bestand tegen slijtage en nooit te klagen gehad over grip op droog of nat. Maar op langere duur begonnen ze te zoemen en dat was enorm irritant. Profiel hadden ze nog genoeg, maar het loopvlak leek te gaan cuppen. En dat terwijl ik geen eens een brede band (185) had en met die auto ook geen sportieve rijstijl hanteerde..

Daarom zou ik gaan voor de Goodyears.

Jewepe

Forumguru
Heb ervaring met de Michelins, zij het onder een Renault Scenic. Met een nieuwe set ruim 75.000 km gereden en de banden waren toen nog steeds APK-waardig (plm. 2,5 à 3 mm profiel, dus het hield niet over). Slijtvastheid is wat mij betreft meer dan okee, maar het comfort was dat ook. Niet "stoterig" bij kleine hobbels (kinderkopjes) en weinig geluid. Cuppen heb ik absoluut geen last van gehad. Qua besturing kan ik niet zeggen dat het erg precies en scherp was. De "wang" van een Michelin is over het algemeen vrij soepel (vandaar het comfort), dus het wordt iets "indirecter". Niet storend overigens. Aan de andere kant kan dat ook aan het Scenic-onderstel gelegen hebben. Kortom, ik was er erg tevreden over. Met de Goodyears heb ik geen ervaring, maar ik meen dat de Consumentenbond regelmatig bandentests doet en je kunt ook www.autobandentest.com raadplegen voor praktijkervaringen. Succes met de keuze!

turboturbo

Forumguru
Dank voor jullie reacties!
Het is idd zo dat ik comfort wel belangrijk is. Ik kies dan ook al voor een iets hogere maat dan voorgeschreven (55 ipv 50) voor iets meer comfort. Mijn huidige 185/55 winterbanden rijden zo veel lekkerder dan de 195/50 zomerset die ik had... :eek:oo: Daarmee is de wielbak ook iets meer gevuld - het oog wil ook wat :rolleyes:

En een iets zachtere wang zou ook prettig zijn voor de 'beveiliging' van de velg (stoeprandschade; band bolt dan iets uit, toch?) Als mijn vrouw volgend jaar een rijbewijs heeft, verwacht ik niet dat ze meteen mijn LM velgen zal sparen bij het inparkeren :tongue:

Gevonden test van de EfficientGrip: Personenauto zomerbanden Goodyear - Efficient Grip
Redelijk stugge wanden alhoewel dit geen sportieve band is.Aanrader!

Ik vraag me af wat het prijsverschil veroorzaakt tussen beide banden. Soms (niet altijd) heeft dit een terechte oorzaak, en ben ik geneigd te denken dat die Michelin's iets beter (duurzamer) zijn...

Wat ik zo over die Energy Savers lees, is dat de remweg prestaties relatief achter blijven, en spinnen bij nat wegdek, uitbreken bij rotonde, etc. Dus minder geschikt voor zwaardere auto's. Ik zou zeggen dat de Fabia daar niet onder valt, verder heb ik maar 65PK onder het pedaal, dus spinnen is bij mij niet gauw aan de orde. Een sportieve rijstijl heb ik ook niet (ik sport in de sportschool, niet achter het stuur)

Altijd al zeer goede ervaringen met Michelin gehad, doe er gemiddeld 10k a 15k km meer mee dan een ander merk (heb al dunlop en bridgestone gehad, vooral dunlop was bagger). Ervaring zowel met de Energy Saver als met de Primacy (HP), Primacy is wel beter qua grip en comfort, maar ging een 5k km minder lang mee.

andrehj

Forumguru
Michelin natuurlijk. Maar je prijs is wel te hoog. Deze banden koop ik inclusief montage op een LM velg voor 107 euro. Exclusief montage (internetprijs) zijn ze 96 euro. Dit alles via reifen-vor-ort.de (is echter alleen handig als je dicht bij Duitsland woont).

turboturbo

Forumguru
Helaas woon ik daar niet bij in de buurt, nee. Ik kan de GY's voor al vanaf 80,- vinden en michelin's voor net geen 120,- euro, excl montage (hangt van de garage af waar je ze laat afleveren) Ben alleen nog niet zo uit of ik dit aandurf / erachter sta.
Volgende week eerst maar eens een rondje langs de bandenboeren hier in de stad (m.u.v. de grote 3)

Hetzer

Forumguru
pfffffff, 120 euro ex montage voor een 15 inch band...
Ben nooit een voorstander geweest van Michelin, en ook niet van GY overigens.
Vind het wel errug veel geld.
En Michelins hebben toch echt niet veel grip.

Cordoba

Forumguru
Ik heb op mijn vorige auto zo'n 130.000 km met Michelin Energy Savers gereden (ik dacht totaal 2 sets, dus 8 banden verbruikt op deze km's). Dit was onder Seat Cordoba sedan, waarmee ik meestal zuinig reed, maar af en toe er ook flink de gang in had (100pk blok en een paar keer boven 200 km/u op de teller gereden). Eigenlijk nooit klachten gehad over de banden, alleen in de beginperiode de prijs (vanwege de toen nog bijzondere bandenmaat 185/55 x 15"). Ik denk dat de huidige 'Energy Savers' andere banden zijn, gezien de tijd die er ondertussen overheen is gegaan.

Tenslotte vraag ik me af of je met 185 breed niet beter af bent (zuiniger in gebruik en gezien je rijstijl en auto is de bredere band ook niet nodig). Tenslotte kan het in de prijs voor de banden soms behoorlijk schelen.

andrehj

Forumguru
pfffffff, 120 euro ex montage voor een 15 inch band....
Dat komt omdat de OP een wat minder gangbare maat zoekt. Een 195/65R15 (Michelin Energy Saver) kost in Emmerich bijvoorbeeld maar 76 euro incl montage, ventiel etc. Ik vind dat een nette prijs.

E

Ex-lid 2926

Kijk ook eens op Marktplaats. Typ je bandenmaat in het zoekveld en vul je postcode in. Gegarandeerd vind je in je eigen omgeving een bandenhandelaar die voor een scherpe prijs een setje van het gevraagde merk kan monteren.

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet wat de reden is dat je naar deze 2 merken/types kijkt. Maar kijk ook eens naar Continental Premium Contact 2 en Uniroyal Rain Expert. Van de laatste hoor ik veel goede ervaringen, de Conti heb ik er nu zelf onder liggen (wel in de maat 195/50 x 15") en ik ben er behoorlijk tevreden over. Veel stiller en comfortabeler dan de Bridgestones die er eerst onder zaten (in dezelfde maat) en geen klachten gehad over grip of iets dergelijks.

turboturbo

Forumguru
Dank voor alle reacties en tips :)

Waarom ik naar deze 2 merken/types kijk, is omdat dit 2 bekende eco bandjes zijn. Nu ben ik helemaal niet zo ökø, maar ik gooi liever zo min mogelijk geld tussen de tankdop en de uitlaat om van A naar B te komen in de file. En als ik toch nieuwe banden moet wil ik graag slijtvaste en zuinige...
De Energy Savers zijn oude bekenden, de GoodYear Efficientgrip is relatief nieuw, geloof ik.
En je moet toch ergens beginnen, anders krijg je zoveel verschillend advies. Ik heb een seizoen op zeer zachte Hankooks (195/50/15) gereden, daarmee leek ik in bochten wel van de velg te glijden en rechtuitbeleving was ook ver te zoeken (en dan helpt een dealer die je wielen beroerd uitlijnt ook niet.... :icon_smile_dead:)

Dan de vraag over de keuze van de maatvoering: ik heb nu eenmaal mijn lichtmetalen velgen in de schuur liggen waar 195-ers om liggen (met nog een beetje profiel, maar rubber is uitgedroogd en ik ga er liever niet meer 1500 km mee op vakantie)
Ik zou anders prima op 185 breedtemaat willen rijden (is mijn huidige maat winterbanden ook) maar daarvoor heb ik nu geen velgen liggen. Ik wil juist geen seizoenswissel gedoe op dezelfde velgen.

Ik denk niet dat mijn CMS lichtmetaal zoveel opbrengt... Dus zonde om weg te doen. Verders heb ik ook geen mooie doppen en kan ik die ook niet echt goed vinden voor een mooi prijsje.... Of het zoveel scheelt in verbruik geloof ik allemaal wel, daar is het me niet uitsluitend om te doen. Ik heb een hele zomer op 195-ers van Hankook gereden, superzacht plak rubber en daarmee had ik ook een keurig verbruik. Ik overweeg dus wel om iets af te wijken van de fabrieksmaat: 195/55/15 ipv 195/50/15 om de wielkast iets beter te vullen, en vanwege iets meer comfort bij een iets hogere wang... Qua prijsverschil is het allemaal niet schokkend. Ik begrijp overigens niet dat deze maten niet veel voorkomend zijn: heel Lupo,Polo,Fabia,Ibiza rijdend nederland moet toch aan deze maatvoeringen?? (ook de 185/55/15 die @Cordoba eerder noemde als toenmalig niet veel voorkomend, hoe kan dat?)

En @Hetzer, kun je onderbouwen waarom je niet weg bent van GY en/of de Energy Savers?

Hetzer

Forumguru
@Turboturbo,
heb niets met GY als merk,zelf ook geen eravring mee, alleen via de kenissen kring.
Heb wel ervaring met de Michelins,
Op een Golf van de zaak, met een 65 hoogte maat, ik vind dat ze niet een erg een goed wegcontact hebben.
Ook bij nat weer vond ik hem wat "zoekerig" Ik vond het wat tegen vallen voor deze band.
En al helemaal voor deze prijs, zou hij goedkoper zijn is dat wat meer accepttabel
Maar goed niets is zo persoonlijk als autobanden..

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: de reden dat de maat die ik noemde oorspronkelijk ongebruikelijk was, was omdat ie bij bijvoorbeeld de Cordoba alleen maar onder de SX uitvoering werd geleverd. Later zijn er meer merken en uitvoeringen gekomen die dezelfde bandenmaat gebruikten. Die bandenmaat was zo bijzonder dat ik voor 2 Michelin Energie Saver's zo'n 550 gulden af mocht tikken bij één van de goedkoopste adressen in de wijde omtrek. Ik had de hoofdvestiging 's morgens gebeld, met de vraag of ze 2 banden op voorraad hadden in mijn maat. Toen ik tegen het eind van de middag me meldde aan de balie en de man naar de bandenmaat vroeg, had ie als reactie op de maat: 'heb je daar vanmorgen over gebeld' en dat bij een bandenboer die ca. 25 bruggen continue bezet heeft om banden te wisselen!! Dat maakt denk ik wel duidelijk dat het een bijzondere maat was.

Overigens ik weet niet welke maat velgen je precies hebt, maar grote kans dat 185 ook gewoon past. Ik dacht dat ik een prijsverschil tussen beide maten heb gezien van rond de 30 euro per band, dus voor de hele auto scheelt dat wel 120 euro.

hemi24

Forumguru
De Astra Sports Tourer waar ik nu in rijdt staat op de EfficientGrip van Goodyear (215/50R17), en ik vindt het een verrassend goede band: stil en goede handelingeigenschappen bij zowel nat als droog wegdek.
Op mijn vorige O2 heb ik de Energysavers van Michelin gehad (195/65R15 E3A) wat een aardige allround band is, maar uitblinken doet 'ie nergens in...
Ergste euvel was nog wel dat de Energysaver i.c.m. een O2 ook nog aardig wil gaan cuppen...

turboturbo

Forumguru
@Cordoba: je verhaal is duidelijk!
Ik ga zeker even navragen of een smallere band mogelijk is op deze velg, maar ik wil wel voorkomen dat ik dit krijg:
:crazy: :smiley29:

P1011000.jpg

Bovenaan Onderaan