Michelin Crossclimate 205/55/16 93V - ervaring

Joske

Forumguru
Allen,

Na 1000km (ongeveer) wordt het al eens tijd de nieuwe banden te evalueren. Dit is de eerste keer dat ik banden evalueer dus als er iets ontbreekt of je wil iets specifiek weten, aarzel niet om het te vragen. Dan vul ik aan waar mogelijk.

Dé auto: een O3 Combi 2014 met 1.4TSI in het vooronder

"Het idee": een vier-seizoenenband als winterband gebruiken, gezien de huidige "winterse" omstandigheden heb ik me dit nog geen moment beklaagd.. Ik zie werkelijk rondom mij de échte winterbanden wegsmelten :sterretjes:.

Waarom 4-seizoenen? Belgische winters zijn eigenlijk vooral nat en eens sporadisch paar weken echte vrieskou waardoor het 's morgens wel eens verraderlijk glad durft te liggen. Over het algemeen zitten we vaak rond temperaturen van 5-8 graden celcius, en daar geloof ik wel in dat een zomerband "harder" wordt naarmate het kouder wordt en dus minder zal presteren als het koud is. Vandaar ook de keuze voor "winterbanden".

De Michelin heeft als voordeel dat deze ook een sneeuwvlokje op de band heeft staan dus ook geschikt is voor wintergebieden. Ik heb bitter weinig (lees: geen) ervaring met naar ski-gebieden rijden dus misschien dat daar een echte winterband meer voor geschikt is..

Wat is mijn vergelijkingsmateriaal? De zomerbanden op de O3 zijn Michelin Premacy HP 225/45/17 waar ik ondertussen 25.000km mee gebold heb en uitermate van te spreken ben.

De zomerband heeft trouwens overlangse groeven welke het rolgeluid ten goede komen, de Crossclimate echter heeft een karakteristiek V-profiel. Een best mooi profiel eigenlijk (voor hoe belangrijk dat ook moge zijn..). Maar ik had wel meer schrik voor rijgeluiden bij dit soort profiel..

164243.jpg

Die vrees bleek onterecht, er is (naar mijn gevoel toch) iets meer geluid maar niet nadrukkelijk tav de zomerbanden. Op snelweg bij snelheden >140 km/u zijn er geen storende geluiden.

Voor het algemeen een vrij stille band dus :thumbsup: die heeft zijn A-label betreffende dB's dus verdiend..


Het verbruik: de eerste tankbeurt geen verschil gemerkt, maar ik merkte na 500-600 kilometer wel in verschil in de banden. Dus ik denk dat ze nog wat "ingereden" moesten worden.
Bij de tweede brandstoftank merk ik wel wat verschil, soms wel makkelijker om wat zuiniger te rijden (als ik écht wil natuurlijk.. :bloos:). Daar merk ik makkelijk een halve liter verschil (boordcomputer) met de 17-duimers. Het C-label lijkt mij hier dus idd op zijn plek, het verschil zit hem natuurlijk ook in het feit dat deze band smaller is dan mijn zomerband. (2 cm verschil doet wel iets op verbruik ;) )

Naamloos.jpg


Op natte ondergrond:

Wel, daar ben ik zéér lovend over.. Fantastische "prestaties" in de gietende regen, geen last van aquaplaning. De band kan ook veel makkelijker overweg met geulen die vol met water staan op de autosnelweg. Wisselen van rijvak gaat zeer veilig. Het lijkt ook wel alsof er achter mij veel meer water "opgespat" wordt, dat geeft mij het idee dat de waterafvoer zeer goed is van deze band. Ook hier terecht een A-label betreffende prestaties als regenband.


MAAR.. niets negatiefs dan?

wel 1 puntje toch, eigenaardig genoeg (of misschien nét niet?) presteert de band op droge ondergrond minder goed dan de zomerbanden. Ik slip iets regelmatiger door in 2e versnelling als ik wat meer van de auto vraag. Iets wat ik bij de zomerbanden veel minder heb (maar dan weer wel als het nat ligt... ;) )

Dus het 1 compenseert het andere wat zeker?

Vonden jullie dit een nuttige review? Alvast bedankt voor het lezen!

groeten

Joske
 

CDK

Forumguru
leuke review @Joske, kenmerk van een niet specifieke zomerband is iets mindere grip onder droge omstandigheden ja, dus dat is niet geheel vreemd :)
 

Skoda-MAN

Forumguru
het verschil zit hem natuurlijk ook in het feit dat deze band smaller is dan mijn zomerband. (2 cm verschil doet wel iets op verbruik ;) )
In principe zou een iets smallere band (van juiste maat en load index) een gunstiger brandstofverbruik moeten opleveren door de vermindering van rolweerstand.
Minder last van aquaplaining kan ook ten gevolge van een smalle band gunstig zijn, deze "snijd" beter door het water.
(één van de redenen waarom ik op 205/55 rijdt in plaats van 225/45)

En de kosten van die 4-seizoenen band tov een "echte" winterband?
Dan niet vergeten het hogere verbruik mee te rekenen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Joske , ik meldde mijn eerste ervaringen hier.

Ik herken veel in jouw uitgebreider verhaal, met dien verstande dat mij juist de stilte opviel: ten opzichte van de Michelin Energysaver zomerbanden kan ik eigen geen verschil vaststellen. Terwijl de Michelin Alpin winterbanden mij juist wel altijd iets luidruchtiger waren. Dit alles bij steeds dezelfde bandenmaat 185/60 x 15 en load index 88 (uit mijn hoofd gezegd) vanwege de caravan.

Van doorslaan op een droge weg heb ik nog niets gemerkt. Maar hé, 't is een Fabia Greenline, dan verwacht je dat ook helemaal niet. Gewoon vlot mee kunnen komen is al mooi genoeg...

Kosten? Ik ben niet op internet gaan shoppen, maar gewoon een praatje wezen maken bij een lokale bandenboer (geen keten) met goede service. Kwam voor 4 nieuwe CC's op totaal €400, alles inbegrepen.
Misschien had ik bij Euromaster of zo een paar tientjes kunnen besparen, maar dan moest ik een behoorlijk eind extra rijden en dat kost ook tijd+geld. Dan geef ik het liever in de buurt uit.
 

hemi24

Forumguru
@Joske
Kosten? Ik ben niet op internet gaan shoppen, maar gewoon een praatje wezen maken bij een lokale bandenboer (geen keten) met goede service. Kwam voor 4 nieuwe CC's op totaal €400, alles inbegrepen.
Misschien had ik bij Euromaster of zo een paar tientjes kunnen besparen, maar dan moest ik een behoorlijk eind extra rijden en dat kost ook tijd+geld. Dan geef ik het liever in de buurt uit.

Geen slechte deal toch? Online zo rond de 80 euro voor alleen de band, dus met monteren, balanceren etc. kom je dan ongeveer op 400 euro...

Mijn ervaring is dat men bij de landelijke fast-fitters simpelweg 25 tot 30% extra durft te vragen.
(en dan krijg je er ook nog een slimme monteur bij die alles lekker met de luchtsleutel vast-ratelt en nog nooit van kruislings aantrekken op het juiste moment heeft gehoord...)
 

Joske

Forumguru
Betreffende de prijs, dit is een "vriendenprijs" bij een bevriende garagist, maar dan in de zin een "vriendenprijs" voor hem ;)

klinkt raar maar persoon in kwestie heeft al zoveel voor mij kosteloos gedaan en ik mag ook zijn brug gebruiken indien nodig, dat ik ervoor gekozen heb om daar de banden te bestellen.

4 stalen velgen aan 85 het stuk: 340
4 cross climates aan 120 het stuk: 480
samen: 820

Met de grootste zorg gebalanceerd en gemonteerd op moment. Naven mooi opgeschuurd met staalborstel (verdorie die zijn roestig op de Octavia zeg...), beetje kopervet er op.

Ik had ook prijs gevraagd bij de bandenboer waar ik weet dat ze de luchtsleutel gebruiken en als je over een momentsleutel begint ze die ergens moeten gaan zoeken achteraan het magazijn :pieker: .. daar waren ze 15 eur per band goedkoper.

Dus ik had me 60 euro kunnen besparen, of misschien nog wel meer online.. (maar hoe dan monteren/balanceren, etc..)

Dus er voor gekozen een garagist uit de buurt iets te gunnen ;) iemand waar ik op kan vertrouwen en dag/nacht terecht kan. En dat is me ook iets waard.
 

Canon-Eye

Forumguru
k had ook prijs gevraagd bij de bandenboer waar ik weet dat ze de luchtsleutel gebruiken en als je over een momentsleutel begint ze die ergens moeten gaan zoeken achteraan het magazijn
Niet bij mijn "bandenjuwelier", @Joske - dat is ook zo'n kleinschalig twee- of driemansbedrijfje met een heel goede reputatie. Ze hebben het dan ook flink druk en een behoorlijk volle agenda, maar als het nodig is staan ze tussendoor ook voor je klaar.

En verder: ik heb erbij gestaan. De momentsleutels hangen bij beide montageplekken op hun eigen haakjes voor het grijpen en worden ook daadwerkelijk gegrepen.
Helemaal niets op aan te merken; zeer tevreden. :jaja:
 
E

Ex-lid 2926

Ik ben wel blij met de reviews van deze interessante band. Ik heb momenteel mijn winterwielen weer onder de O2 liggen maar dit is wel (gelukkig) de laatste winter voor mijn luid brommende GoodYear's. Komende zomer zullen mijn zomerbanden ook weer vervangen moeten worden en ik denk er hard over de Michelin Energy Saver te vervangen door de CrossClimate. Nieuwe winterbanden hoef ik dan niet meer. Want 2 nieuwe sets kopen in één jaar is mij een beetje teveel van het goede.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben bij de CrossClimate; hoe is de gevoeligheid voor "cuppen". In een vaktijdschrift heb ik namelijk gelezen dat banden met veel profilering in de breedte sneller cuppen doordat er veel meer blokken kunnen vervormen tijdens het rijden. Banden met veelal een profiel in lengterichting zouden minder gevoelig zijn voor cuppen. Komt tot nu toe ook overeen met mijn eigen bevindingen tot nu toe. De Energy Savers's cuppen nauwelijks terwijl de GoodYear winterbanden enorm cuppen (vandaar dat lawaai).
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het vermoeden dat het sterk V-vormige profiel daarin ook wel eens een goeie greep zou kunnen zijn: het houdt het midden tussen prfiel in de lengte en in de breete...

Maar goed, we gaan het wel beleven.
 

ErikVM

Lid
Bedankt voor de review Joske,

Ik was zelf al een hele poos over deze banden aan het denken, vooral over het gedrag in droge omstandigheden.
Na het lezen van jouw ervaringen staat deze band terug bovenaan mijn lijstje :jaja:
 

auriga

Forumguru
Allen,

Na 1000km (ongeveer) wordt het al eens tijd de nieuwe banden te evalueren. Dit is de eerste keer dat ik banden evalueer dus als er iets ontbreekt of je wil iets specifiek weten, aarzel niet om het te vragen. Dan vul ik aan waar mogelijk.
...
Wat is mijn vergelijkingsmateriaal? De zomerbanden op de O3 zijn Michelin Premacy HP 225/45/17 waar ik ondertussen 25.000km mee gebold heb en uitermate van te spreken ben.
....

MAAR.. niets negatiefs dan?

wel 1 puntje toch, eigenaardig genoeg (of misschien nét niet?) presteert de band op droge ondergrond minder goed dan de zomerbanden. Ik slip iets regelmatiger door in 2e versnelling als ik wat meer van de auto vraag. Iets wat ik bij de zomerbanden veel minder heb (maar dan weer wel als het nat ligt... ;) )

Ik denk dat je brede 17" zomersloffen beter plakken bij het fel accelereren dan het smallere "winterrubber" (breder, dus meer contactoppervlak)
Die brede sloffen zijn daardoor ook weer gevoeliger voor aquaplaning.

Vwb brandstofverbruik, mijn ervaring met de winterbanden is dat ie iets zuiniger rijdt... Maar: de afwijking van de snelheidsmeter tov de gps snelheid is ook iets groter geworden. Dus lijkt de wielomtrek net de winterbanden iets kleiner te zijn geworden, wat het schijnbaar lagere verbruik zou kunnen verklaren.

Mooie prettig leesbare review overigens
 

Canon-Eye

Forumguru
(breder, dus meer contactoppervlak)
Meer oppervlak ja, maar daarmee ook evenredig minder druk per vierkante cm contactoppervlak.
Dus of dat per saldo nou zó veel meer grip geeft, is nog maar de vraag. :pieker:

Dus lijkt de wielomtrek net de winterbanden iets kleiner te zijn geworden, wat het schijnbaar lagere verbruik zou kunnen verklaren
Kleinere wielomtrek = meer omwentelingen per afgelegde echte km.
Dat zou een verbruikverhogende factor kunnen zijn, die mogelijk ook weer goeddeels wordt gecompenseerd doordat er feitelijk een heel klein beetje kleiner "verzet" wordt gehanteerd, dus iets minder energie benodigd is. Hier zal - alweer per saldo - het echte verschil niet zitten.
Ik denk dat de geringere luchtweerstand van de smallere banden hier veel meer invloed op heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Vroeger had je nog échte winters. Én geen winderbanden.

Hoe dat kwam? Auto's reden toen op veel smallere banden dan nu. En dat zal in de praktijk weinig problemen gegeven hebben zoals @Canon-Eye hierboven heeft aangegeven ivm druk per cm2 van een smallere band.
 

auriga

Forumguru
De auto ziet hetzelfde aantal omwentelingen per kilometer... Die kilometer is in werkelijkheid echter een stukje korter geworden, de (werkelijke) snelheid ligt lager, dus per saldo zuiniger...

Overigens, smallere banden hebben ook een lagere rolweerstand.
 

Edition2015

Forumguru
@Joske

Nuttige review, maar waarom heb je niet gekozen voor de cc's om je standaard velgen zodat je niet meer hoeft te wisselen? Lijkt mij namelijk ideaal en zou voor mij de de reden zijn om voor de cc's te gaan!
 

CDK

Forumguru
@Edition2015, een echte zomerband heeft altijd meer grip onder droge omstandigheden, dus ik denk dat @Joske daarom deze keuze gemaakt heeft. Naar mijn mening ook de beste keuze als je een sportieve rijder bent.
 

CDK

Forumguru
Dat is inderdaad juist omschreven @Edition2015 :)

Edit: zo'n band is en blijft een compromis, voor "onze winters" is het perfect, je kan er ook in de zomer op doorrijden, maar als sportieve rijder heb je dan gewoon meer aan een goede zomerband.
 

turboturbo

Forumguru
Eindelijk best wel slim gedacht van @Joske ; een 4-seizoensband als 'winterband' gebruiken terwijl die meestal als alternatief wordt aangeraden voor mensen die überhaupt niet wisselen...

Omdat echte winterbanden meer sneeuwbanden zijn. En je daar in ons klimaat maar bar weinig optimaal nut van hebt. Maar met een 4 seizoensband je meer aan hebt in onze winters....

Ik vind het briljant!
 
Bovenaan Onderaan