Met welke kleur van xenon rij jij rond?

Frank

Forumguru
Mijn xeons de laatste dagen goed kunnen gebruiken in de regen. Licht is "natuurlijker" dan ik ervoor had met klassieke halogeentjes.

Succes met het wachten
 

Joske

Forumguru
Mijn xeons de laatste dagen goed kunnen gebruiken in de regen. Licht is "natuurlijker" dan ik ervoor had met klassieke halogeentjes.

Succes met het wachten
Jij een foto voor mij van de xenons bij een O3 ? (lichtbeeld in pikkedonker) ;) ;)
 

Noord26

Forumguru
Zit ook over de Osram Nightbrakers Unlimited te denken, die schijnen het meeste licht te geven.....

Verschil tussen OEM 4300K en 4150K is vrijwel niet te merken. Verscchil tussen 3200lumen en 3500lumen is ook nihil. Maar ik ben toen voor de Osram XNB's gegaan, omdat er bij mij de CBI's in bleken te zitten. Je moet er ook rekening mee houden dat een Xenon pas na 40-50 branduren zijn daadwerkelijke kleur weer geeft.

@Joske: dat zijn ze idd. Dan zat ik er naast. Dacht dat ze 4150K waren. Maar blijken dus 4350K te zijn? Per 2 zijn ze meestal goedkoper. Heb zelf de lampen die er uit kwamen als reserve gehouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
OEM 4300k ofzo, heb er 2 maanden geleden 2 nieuwe in laten zetten omdat er eentje kapot was (gaf roze licht).
Krengen zijn best duur, volgens mij € 75 per lamp voor kwaliteitslampje (ex montage)
 

Joske

Forumguru
ohja, misschien ineens ook handig om hier te vragen

hoe lang gaat zo een degelijke xenonlamp mee? (branduren is moeilijk bij te houden) maar kmstand mss?
 

LT83

Forumguru
Vind dat blauw/paarse licht trouwens erg fout ( lees alles vanaf 8000k), beetje Halfords uitstraling.......;)
 

LT83

Forumguru
ohja, misschien ineens ook handig om hier te vragen

hoe lang gaat zo een degelijke xenonlamp mee? (branduren is moeilijk bij te houden) maar kmstand mss?

Bij mij ging er eentje bij 175k kapot, maar ik heb ze overdag ook vrijwel altijd aan
 

Noord26

Forumguru
Naar horen zeggen gaan ze gemiddeld 7keer langer mee als een normale H7 halogeen.

Km-stand zegt niets over de staat van een lamp. Ze lijden het meeste met aanzetten. Dus iemand die veel stukjes rijdt, daarbij lijden ze meer. Alhoewel de laatste techniek op Xenon gebied ook niet stil heeft gestaan en de lampen er veel beter tegen bestand zijn om vaak opgestart te worden.
 

Joske

Forumguru
ok,, maar wil toch zeggen dat ze 85k km meegegaan zijn, dat zou in mijn geval >4jaar zijn..

vind ik acceptabel ;)
 

R.Heikamp

Forumguru
ik zelf rij rond met aftermarket xenon 6000K achter projectortjes.
zit er aan te denken om 5000k er in te stoppen maar weet niet echt of ik het verschil merk
 

Noord26

Forumguru
Had je in de O2 geen Xenon @Joske ?

Lampjes op zich maken niet het verschil onderling als je courante lichtkleuren kiest. Daarom zou ik ze niet zo maar vervangen als het niet nodig is. De juiste afstelling maakt het grootste verschil en het AFS-systeem maakt het af.
 

Joske

Forumguru
Nope.. Kon ik niet kiezen (stockwagen, wou het wel al heel graag toen ;) )

Heb er wel gewone nightbreakers ingezet destijds, maakte al veel goed ;)
 

Noord26

Forumguru
Dan ga je schrikken met je Xenon straks.. Dat verschil is echt groot van halogeen naar Xenon. Rijdt veel prettiger in het donker, relaxter.

@Corné de Kluijver: die heb ik nu ook; de 66140XNB. Maar waarom zou je wisselen? Verschil ga je toch waarschijnlijk niet merken? Ze geven minder als 10% meer licht als OEM en moeten toch nog een uurtje of 50 daarna 'inlopen'- waardoor ze in het begin zelfs minder lichtopbrengst hebben.
 

Frank C

Forumguru
Nuttig plaatje van kleuren driehoek die laat zien dat de kleurtemperatuur van een straler (lamp) zich langs de black-body lijn begeeft en welke lichtk.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    34,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan