Met twee maten rekenen bij inruil

Electric

Senior Member
De inruil bij dealers verschilt enorm. Dit heb ik vorige week nog mogen ervaren bij de inruil van mijn VW Passat voor uiteindelijk een Skoda Superb. Er is gewoon geen markt voor grote auto's met een wat hogere km stand (+150k). Wat wel opviel is dat de kleinere bedrijven hogere bedragen geven dan de grote jongens. Die hebben een centrale taxiatie afdeling en hebben een duur pand meestal.:shutup:

Ik had een verschil van 1500 euro tussen de dealers. En of de dan bijvoorbeeld 3500 of 5000 voor je oude auto krijgt is op dat bedrag wel een verschil.:greedy:

Opties maken ook niet heel veel uit. Ik had navi, leer/alcantara, afneembare trekhaak en een achteruitrij camera in de Passat, maar het gaat ze meer om de km stand en schade rondom de auto. Dit gaf ook 1 dealer toe...:pieker:

Drie weken gelden had ik nog twee opkopers geprobeerd, maar die geven alleen de kilo-prijs oud ijzer had ik het idee. Ook via marktplaats geen geluk. Had gehoopt om een hogere inruilprijs, maar uiteindelijk wel eruit gekomen met de dealer. Maar moest wel even mijn best doen. :D
 

hemi24

Forumguru
Zoals anderen ook al hebben aangegeven, het is niet echt relevant wat je voor je oude wagen krijgt; het toe te betalen bedrag is veel belangrijker..!
 

leon-cupra

Forumguru
Wat wel opviel is dat de kleinere bedrijven hogere bedragen geven dan de grote jongens. Die hebben een centrale taxiatie afdeling en hebben een duur pand meestal.:shutup:
Heeft niet te maken met het pand. In de kleinere zaken is het de verkoper en meestal de eigenaar/zaakvoerder die een overname bepaalt. Hij heeft een beter inzicht van hoe geïnteresseerd een klant is. Dus merkt hij dat je oprecht geïnteresseerd bent, zal hij meer moeite doen om een deal binnen te halen. Daarnaast spelen andere zaken zoals persoonlijke target ed ook mee.

Bij de grotere is het een inkoopmanager die de prijzen bepaalt. Hij heeft geen voeling met de klant, heeft geen persoonlijke verkooptargets,... Hij bepaalt de overname op 1 criteria, de wagen zelf. Als verkoper heb je dan twee partijen te overtuigen, zowel de klant als de inkoopmanager.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals anderen ook al hebben aangegeven, het is niet echt relevant wat je voor je oude wagen krijgt; het toe te betalen bedrag is veel belangrijker..!

Vaak kun je ook wel inschatten of je bij een bepaald adres veel of juist weinig voor je inruil krijgt: zijn de prijzen van de occasions bij een garage sky high, zul je vrijwel zeker een fraaie prijs krijgen, zijn de occasions goedkoop, krijg je ook een lage inruil. Als je een jongere occasion koopt, maakt het weinig uit, als je een nieuwe auto koopt zul je bij een lage inruil zelf goed moeten onderhandelen, om te zorgen dat je op punten waar er rek in zit, die rek ook gebruikt. Als ik zelf een auto zoek, probeer ik vooraf te bedenken wat ik er bij wil aan accessoires en wat dat kost, omdat je op die manier vaak meer voor elkaar krijgt.
 

Electric

Senior Member
Het blijft leuk om de "onderhandelingsdans" te doen. Wordt het leiden of lijden tijdens de dans... :D

Een goede voorbereiding is ook het halve werk. Beetje onderzoek naar de dealer, prijzen van vergelijkbaar model, bouwjaar en opties, enz.
 

leon-cupra

Forumguru
Bwa, bij nieuwe wagens is er tegenwoordig weinig te onderhandelen. Is al grijs gedraaid, maar marges zijn gewoon zeer laag. Trend van de "gratis" packs zorgt ook voor een mindere mogelijkheid tot onderhandelen. De kostprijs wordt meestal gedeeld door de invoerder en de dealer wat zorgt dat iedereen lagere marges en dus minder onderhandelingsmarge heeft.
Toen ik autoverkoper was, had je een bepaalde marge. Als verkoper wil je het "spel" spelen en gaf je niet onmiddellijk al je marge weg. Tot je telkens zag dat je concullega's dit wel deden. Tja, bij de volgende offerte gaf je dan ook je max korting. Daarna was het onderhandelen over max 100-200euro.
Bij de overname was dan wel iets meer mogelijk, maar dan moest je de inkoopmanager overtuigen :arghh:

Ben wel benieuwd naar het komende jaar door corona ... de autosector kent al geen schitterende voorbije jaren maar nu .... :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Ik verkocht nissan. De garage verdiende op een pixo 0euro, op een micra 300euro, een juke 400euro, qashqai 600euro, ...
Uiteraard op het einde vh jaar werd de bonus voor de dealer uitgedeeld, daar was het jaar afhankelijk van. Daarmee dat je in dec gouden zaken kan doen wanneer een dealer nog 2,3 wagens diende te verkopen om zijn bonus binnen te halen.
 

Electric

Senior Member
Mijn neef werkte bij een garage en vertelde dat ze een marge hadden van 3 a 4%. Dat klopt dan wel aardig met jou cijfers...
 

CharlesTucker

Forumguru
Mijn verkoper vertelde me dat er op "business editions" minder marge zit dan op de "gewone" modellen. Dat heb ik hier geloof ik ook wel eens gelezen. Business editions zijn prima te koop voor een particuliere consument, maar er is minder onderhandelingsruimte. Maar aan het eind van het verhaal gaat toch om wat er betaald moet worden, hoe dat tot stand komt boeit me niet zo. Bij inruil van m'n O2 heb ik voor m'n gevoel een nette prijs gekregen, dat kwam waarschijnlijk ook wel omdat de dealer al een potentiele koper op het oog had (en die heeft 'm later ook inderdaad gekocht). dus misschien moet je ook wel een beetje geluk hebben.
 
Bovenaan Onderaan