Met twee maten rekenen bij inruil

AdB

Senior Member
Het kriebelt weer, het jeukt weer. Kortom: ik overweeg mijn auto in te ruilen voor een demo 'met de kop eraf' en verwacht daar voordeliger mee uit te zijn. Het feit dat de vraagprijs van zo'n demo niet veel afwijkt van een gloednieuwe (en daar wil je juist keiharde euro's besparen als particuliere niet lease-automobilist) wordt doorgaans door de verkoper verklaard door alle extra toeters, bellen en pakketten die op jouw begeerde auto zitten. Ik snap dat (tot op zeker hoogte). Maar wat ik dan weer niet snap dat bij de bepaling van de inruilprijs van mijn huidige auto niet of nauwelijks gekeken wordt naar alle extra opties die op de inruilauto zitten (waar ik notabene bij dezelfde dealer destijds extra voor heb betaald), en dat mijn keurig en netjes (door dezelfde dealer!) onderhouden auto zelfs beduidend lager wordt getaxeerd dan bv de ANWB aangeeft. Dat is toch meten met verschillende maten? Zoals mijn vader altijd zei: tel je aantal vingers achteraf na als je een makelaar of een autohandelaar de hand hebt geschud..
 

EdK

Forumguru
Ja je moet je eigen product ook een beetje verkopen en niet alleen uit gaan van de prijs die ze bieden.
Met me yeti ook, ohhh een 1,4TSI ambition
Ja klopt, maar met Navi en met opties die op de elegance zitten..en sonniboys en zus en zo !
Mmmm, ja je hebt gelijk dus wat had u in gedachten als prijs Mhr EdK ??

En dus uiteindelijk meer gevangen voor de yeti dan ik zelf ervoor in gedachte had !

Kijk die dealer is de verkoper van een nieuwe wagen, maar jij van je in te ruilen wagen !
 

leon-cupra

Forumguru
Tja, als je iets verkoopt, moet je er winst op kunnen maken. Als je iets inkoopt, moet je er later ook nog winst op kunnen maken.Dus elk argument telt voor de verkoper/inkoper dan.
In bij inruil kijken ze wel effectief naar de extra's maar uiteraard krijg je de volle pot hiervan niet terug. Het maakt jouw wagen interessanter voor door te verkopen.
En als je, als particulier zijnde, het minst wil bijleggen is jouw eigen wagen zelf verkopen de boodschap. Maja dat vraagt tijd, lezen van belachelijke biedingen, mensen die niet opdagen , frustraties, ... :arghh:
 

EdK

Forumguru
In bij inruil kijken ze wel effectief naar de extra's maar uiteraard krijg je de volle pot hiervan niet terug.
Logisch, maar ook logisch dat ik wel zoveel mogelijk probeer uit te onderhandelen om zoveel mogelijk terug te vangen !! Toch ??
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , voor 1 keer geef ik jou gelijk :deuk:;)

Tja, hetgeen de TS aanhaalt is dan ook niets nieuw. Hetgeen de TS aanhaalt, is de reden waarom de autoverkoop een veel moeilijkere sector is dan veel andere sectoren. Een meubelhandelaar vb hoeft geen overname te geven ...
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , geen probleem hoor ... als dat 1 momentje je in je leven eens gelukkig kan maken....
" voor 1 keer geef ik jou gelijk"
:D

Niet dat het iets was dat ik, zelfs als handelaar, kan betwisten :arghh:
Iedereen spreekt voor zijn portefeuille.
 

Cordoba

Forumguru
@AdB Wat let je om de rollen om te draaien? "Die demo die er staat heeft wel allerlei extra opties, die ik niet wil of niet nodig heb, en bovendien leveren die extra opties ook nog hogere gebruikskosten op" (extra verzekeringspremie vanwege hogere nieuwprijs, en/of extra kans op reparatiekosten), kortom je maakt duidelijk dat je niet extra gaat betalen voor die opties, dat doet de verkoper tenslotte ook niet voor de auto die je inruilt. Moet je eens zien hoe een verkoper reageert als ie met zijn zijn eigen taktiek geconfronteerd wordt. :D
 

leon-cupra

Forumguru
Cut the crap .... bij een koper die zowiezo zijn wagen wenst in te ruilen bij de dealer gaat het om wat je als koper dient op te leggen. Stel een streefdoel wat je maximaal wenst op te leggen, laat de verkoper een voorstel doen en tracht elkaar te benaderen.
Stel ook geen onrealistisch streefdoel. Ook al zal een verkoper zijn broek willen afdoen voor een deal (elke verkoper wilt elke deal binnen halen), verkopers zijn ook gebonden aan regeltjes opgelegd door zijn baas.

ook alles beetje in perspectief zien. Zit je 1000den euro uit elkaar zal er nooit een deal komen, dan mag je nog de verkoper zijn strategie tegen hem gebruiken. Is het verschil kleiner, leg je kaarten op tafel. Geef hem aan “bij dit voorstel teken ik”, dan geef je tenminste een duidelijk koopsignaal en zal de verkoper alles uit de kast halen. (Uiteraard is pokeren steeds toegestaan)
 
De meeste dealers/handelaren zijn vandaag de dag sowieso niet meer zo happig op inruil. De ingeruilde wagens passen door leeftijd en/of kilometers vaak niet in het assortiment dat men wil bieden. De inruilertjes moeten dus meestal weer door geschoven worden naar andere handelaren, waar dus werk in gaat zitten. Bovendien kunnen ze dan ook enkel handelsprijzen krijgen, en dat is vaak ook ongeveer wat ze bieden.

Toen ik afgelopen november m'n oude BMW 3 serie wilde inruilen op m'n huidige Octavia was de verkoper er heel eerlijk in door aan te geven dat mijn oude auto, gezien voornamelijk de leeftijd, niet heel interessant voor ze was, wat zich vertaalde in een laag inruilaanbod. Hij deed mij het voorstel om dit bod 2 weken te laten staan, en in die periode zou ik zelf proberen de auto te verkopen, wat uiteindelijk ook gelukt is voor een veel betere prijs.

Inruil is aan het eind van het verhaal een dienst die de dealer/handelaar je verleent, tegen een prijs. Kies je voor het gemak van inruil, dat zal je genoegen moeten nemen met een lagere prijs ten opzichte van zelf particulier verkopen. Bij particulier verkopen komt dan wel alle rompslomp kijken die je bij inruil voorkomt.
 

leon-cupra

Forumguru
@Original Mars , dealers zijn terug meer en meer happig op tweedehandswagens. Ik ken dealers die zelf naast hun aanbod nieuwe wagens (officiele dealer van opel) tweedehandswagens importeren vanuit DE. Echter, oudere wagens of wagens met veel kilometers zijn niet interessant en daarvoor spreken ze uiteraard exporthandelaars aan.
 

larsy

Forumguru
-Zelf verkopen kan je meer krijgen
(maar werk voor u) .

-Als je die nieuwe auto echt wil hebben,
dan zal je wel toegeven aan een iet wat lagere inruilprijs .
 

Okki

Donateur
Ooit in de jaren 80 een auto gekocht, sedan model, kleur groen. De verkoper prees deze auto de hemel in.

Twee jaar later bij inruil..tsja ...hij is groen en het is een sedan geen hatchback. Dus die kunnen we moeilijk verkopen meneer...?

Het is bij mijn weten ook al langer bekend dat opties bij inruil hoegenaamd niets meer opbrengen t.o.v. een standaard model.

Vergelijk het met je huis....(uitgaande van een koophuis). In het algemeen brengt een aanbouw van €40.000 geen € 40.000 meer op bij verkoop t.o.v. hetzelfde huis zonder zo'n aanbouw.


Maar.....wat heb je nu en waar kijk je nu naar? Is ook wel leuk om te weten.
 

Jewepe

Forumguru
Ik vind al die prietpraat van verkopers (dat zijn in mijn ogen verkeerde verkopers die altijd van die lichtbruine puntschoenen aan hebben) over het algemeen genoeg reden om de zaak te verlaten. De beste ervaring heb ik met verkopers van het "lompe" soort. Gewoon de wederzijdse belangen benoemen, een prijs noemen en aangeven dat de rek zit in een extra beurt, nieuwe APK, extra garantie en/of trekhaken en andere accessoires. Vervolgens noem ik mijn prijs en komen we er uit.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja en wat die dealers telkens weer vergeten is dat het om de klantervaring gaat en dat iedere klant die een auto bij ze koopt ook een klant kan zijn voor het serviceapparaat.

Mijn schoonouders hebben het ook meegemaakt, hun Audi A4 altijd in onderhoud bij de dealer, staat voor groot onderhoud inclusief distributieriem in de werkplaats. Samen met schoonvader langs de VW dealer (onder hetzelfde dak) gegaan voor een nieuwe Tiguan. Krijgen ze een prijs voor hun A4 onder de ANWB koersprijs aangeboden, de volle mep voor de Tiguan en een gepeperde rekening voor de beurt aan hun Audi a 1200 euro.
In mijn ogen heeft zo'n dealer het dan niet begrepen.

Eind van het verhaal, de Audi is elders in onderhoud, de Tiguan nooit gekocht.
 

haassie

Forumguru
@Bakkertje....zou ook mijn reactie zijn. Pparticulieren zijn niet die het licht laten branden bij de garage. Het merendeel is denk ik op basis van de leasewereld. Daarom kan men deze werkwijzen blijven hanteren haha. Of ze worden door de leasewewreld zo ver uitgekleed dat de particulieren dit "mogen" compenseren. Marge op een auto is klein en op het onderhoud daarom enorm. Er zijn idd ook andere garages die onderhoud plegen tegen schappelijkere prijzen.
 
Bovenaan Onderaan