Mercedes C200 CDI (2011)

sitechris

Donateur
Laatst even een ritje gemaakt met een Mercedes C200 CDI. Heb al eerder in C-klasse gereden (220 en 320 CDI), maar nu in de instapper en in de facelift variant. Om daarmee te beginnen, de meest recente facelift doet de auto erg goed. Met name koplampen zijn stuk strakker en agressiever. Zeker in combinatie met de bi-xenon koplampen en LED-jes. Beste is echter bewaard voor interieur. Bij pre-facelift model was ik nog niet zo te spreken over interieur, nu is dat gelukkig aangepakt. Het is gewoon schitterend. Mooie materialen, naadloze afwerking. Alles klopt. Echt heel erg mooi. Nu moet ik wel zeggen dat dit een redelijk volle auto was. Dus met Command, zwart leer met witte stiksels, zwarte dakhemel, porceleinkleurige sierlijsten (niet mijn smaak, maar wel erg origineel). Gelukkig kun je alle sierlijsten krijgen die je wilt (aluminium, hout, carbon etc) Interieur maakt echt zeer solide indruk, alsof het uit éénzelfde stuk is opgebouwd.

Het rijden zelf valt ook niet tegen. Instapblok heeft 136 pk/360 nm. Op papier niet indrukwekkend voor een dergelijke auto, maar het is echt een prima blok. Veel trekkracht, vanaf 1500 RPM blaast de turbo volop mee. Hij voelt daardoor sterker aan dan hij in werkelijkheid is. Boven de 3000 RPM voel je dat de motor wel een beetje geknepen is, want dan heeft het niet zo heel veel zin om nog verder door te trekken. Dan kun je beter doorschakelen en op trekkracht verder accelereren. Ook klinkt de motor boven de 3000 RPM wat rauw. Sluit niet helemaal goed aan bij karakter van de auto. Voor dagelijks gebruik is het echter een zeer soepele en comfortabele motor. En zuinig, want de eigenaar (normale rijstijl) rijdt 1 op 20 met deze auto. Indrukwekkend.

Wat ik mooi vind van Mercedes, is dat ze net als BMW goed zijn in wat ze beloven. Een BMW rijdt, zit en stuurt sportief. Een Mercedes is afgestemd op comfort en soliditeit. Is het een weke auto? Nee, je voelt wel een soort van Duitse stevigheid, maar het blijft wel ubercomfortabel. Zo ook de besturing. Stuurt een BMW heel direct, de Mercedes installatie is meer een butler die ongemakkelijkheden voor je wegserveert, zonder dat de besturing heel erg vaag wordt. Een onopvallende assistent die het leven gemakkelijker maakt. Een beetje als de Octavia, is imo ook zo'n installatie. Voor sportieve rijstijl net niet optimaal, maar wel optimaal voor dagelijkse woon-werkkilometers. En daar zit hem de kracht van de Mercedes. Stoelen, onderstel, motor. Alles gericht op reizen. Maar je voelt wel aan dat de grenzen van onderstel heel ver weg liggen. 180 km/h voelt aan als kinderspel. Kun je nog een beetje spelen met de achterwielaandrijving? Ja.....ga in een bocht lomp op het gas staan en kontje breekt uit. Is dat net als in de BMW total fun? Mwoh niet echt, daarvoor is de besturing niet scherp genoeg. De Mercedes doet het wel, alleen doe je het daarna zelf niet meer omdat de beloning (lees: glimlach) uitblijft. Maar ach...daar is de auto ook niet voor gebouwd.

Heb ik nog wat te mekkeren? Ja, de prijs is uiteraard stevig. Als je diep in het optieboek kijkt, schiet je zo door over de 50k. Audi en BMW zijn over de linie genomen toch net wat goedkoper samen te stellen. En ook de ruimte in de auto houdt niet echt over.

Over de Superb gesproken, welke moet je kopen? Een Superb 2.0 TDI met navi, xenon, parkeerpiepers en wat lekker spul kost rond de 40k, een vergelijkbare Mercedes kost ongeveer 55k. Een gat van 15k. Veel geld. Maar.....de Mercedes levert na 3 of 4 jaar rijden natuurlijk ook meer op als jijzelf of de leasemij hem inruilt. Dus het gat zal ongeveer de helft bedragen van eerder genoemde bedrag, laten we uitgaan van 7500 euro.
Vind ik het dat waard? Ja....mits je niet al te vaak passagiers op je achterbank meeneemt. Daarvoor rijdt de C-klasse gewoon even beter. Stiller, verfijnder, comfortabeler. Interieur is ook mooier, luxer en nog beter gebouwd. Dat vind ik de extra kosten wel waard, je hebt echt het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. Heb je echter opgroeiende kinderen en word je achterbank nog wel eens gebruikt, dan zou ik altijd voor de Superb kiezen.

Nog ff twee foto's ter illustratie:
Voorbeeld interieur:
2011-mercedes-benz-c-klasse-sedan-001.jpg

Voorbeeld exterieur:
2011-mercedes-benz-c-klasse-sedan-002.jpg

hemi24

Forumguru
Leuk verhaal, maar niet iedereen heeft 15k "ruimte" in zijn of haar leasebudget en er is wel een verschil of je bijtelling moet betalen over 40k of over 55k...
Voor een dergelijk prijsverschil van 37,5% (!!!) mag de auto ook wel voelbaar beter sturen lijkt mij?!?

___JC___

Forumguru
Hoi Chris, mooi verhaal en een mooi ding inderdaad die nieuwe C-klasse. Maar als je de achterbank niet echt nodig hebt kan je natuurlijk beter voor die 55k een 320d coupe kiezen, A5 diesel of de nieuwe coupe van de C-klasse.

sitechris

Donateur
@hemi24: vergeet niet dat de C-klasse na 3 of 4 jaar beduidend meer oplevert dan de Superb. Als we uitgaan dat je na 3 jaar en 100.000 km ongeveer 50% afschrijft, dan krijg je voor je Superb 20k terug. Bij Mercedes krijg je 27,5k terug. Dan verdien je dus weer wat terug. IRL is het verschil eerder 7,5k. Daar ga ik ook vanuit bij mijn advies. Overigens, in de leaseprijzen zie je dit natuurlijk ook terug komen. En ja....als je het geld hebt liggen, dan zou ik het de meerprijs zeker waard vinden.
@_JC_: dat zijn zeker ook goede opties, maar lang niet elke werkgever accepteert een A5 of coupé vanwege representativiteit. En als je bv 2 kleine kinderen hebt, of weleens achterpassagiers meeneemt, dan is de 4 deurs/estate toch handiger.

sitechris

Donateur
Dat klopt, dat is idd nadeel. Overigens zijn er ook veel bedrijven die niet accepteren dat medewerkers in premium auto's rijden vanwege uitstraling.

VEEJAY

Forumguru
Hi Chris, Passat CC of C-klasse (2e hands rond de 120DKM met 170PK, bj 2008)?

Blauw = leuke kleur trouwens voor een Merc C klasse.

Ow ja gekke vraag: Hoe reageren mensen op een C klasse in het dagelijks verkeer qua gunnen en afgunst als je ff tot het einde van de invoegstrook rijdt bijvoorbeeld?

sitechris

Donateur
Kan ik niet over oordelen, daar is mijn ervaring met de mercedes te gering voor. Ik weet wel dat dit bij BMW absoluut wel het geval is. Niemand laat je ertussen. Ik verwacht dat je hier met een Mercedes ook rekening mee moet houden. In Nederland wordt het niet gewaardeerd als je je hoofd boven maaiveld uitsteekt.

Vorige C-klasse vind ik overigens wel wat minder goed, met name interieur is echt stuk minder mooi. C220 CDI blok is fijn. De Passat CC heb ik nooit gereden, dus dat is wel lastig oordelen. Ik ben overigens niet een Passat CC fan. Vind hem zelf niet mooi, met name achterlichten vind ik afschuwelijk. En interieur net wat teveel Passat.

De C220CDI topt overigens vrij aardig. Zie mijn filmpje van lang terug....http://www.youtube.com/watch?v=n_wm...t=C3b53c7eUDOEgsToPDskJYzZmzwZVcBsAu8YUk1BR9c. Acceleratie is niet geweldig, maar hij geeft niet snel op. Zie http://www.youtube.com/watch?v=2ZoV...xt=C34ab2f1UDOEgsToPDskIn3mFEVMXJHWb3cJ_--a5W

Ik zou de huidige C facelift verkiezen boven de A4, maar als ik bouwjaar 2008/2009 zou moeten kopen zou ik voor een Audi A4 gaan. Meteen even laten chippen, zodat je met 200 pk kunt blazen. Een BMW 3 serie zou ik alleen kopen na de facelift (de achterlichten zijn toen stuk strakker getrokken). Een 320D zou mijn eerste keus zijn.

Oh, de versie die ik reed was zwart trouwens. Ook een erg mooie kleur.

MarcoO2

Forumguru
Mooi verhaal weer Chris! Maar ondanks dat het echt een mooie wagen is, zal het nooit mijn wagen zijn. Op de een of andere manier krijg ik gewoon geen warm gevoel bij Mercedes, op de AMG-modellen na dan natuurlijk! :winkie:

___JC___

Forumguru
Mwah, ik denk dat het lastig wordt een baas te vinden die een A5 coupe niet representatief vindt eerlijk gezegd... :)

MarcoO2

Forumguru
Niet representatief voor zijn personeel, maar ongetwijfeld wel representatief voor zichzelf... :D

___JC___

Forumguru
Ow, ik was toch even benieuwd en heb in de Alphabet (ING) calculator gekeken. Een vergelijk tussen een Superb HB 2.0TDI (103KW) Elegance business line met DSG en een Mercedes C200 CDI Elegance Business sedan automaat. Beide auto's hetzelfde uitgerust met dingen die ik zou willen hebben dus leer, navi, xenon, sportonderstel, 18 inch, elektrische stoelen e.d.

Dit kwam eruit:

Superb cataloguswaarde EUR 45.960, leaseprijs EUR 916 per maand (obv 60 maanden excl brandstof).
Mercedes cataloguswaarde EUR 61.350, leaseprijs EUR 1.101 per maand (obv 60 maanden excl brandstof).

Het scheelt dus in de leaseprijs ongeveer EUR 185 per maand en dan komt voor de meeste zakelijke rijders vriend bijtelling ook nog om de hoek. Dat verschil is rond de EUR 15.000 dus met 42% scheelt dat je EUR 130 per maand en met 52% EUR 160 per maand.

Begrijp met niet verkeerd, de Mercedes smoelt erg goed en zal beter rijden, maar netto heb je het wel over een verschil per maand van rond de EUR 325.

MarcoO2

Forumguru
Begrijp met niet verkeerd, de Mercedes smoelt erg goed en zal beter rijden, maar netto heb je het wel over een verschil per maand van rond de EUR 325.
En als je dat vermenigvuldigt met de 48 maanden van het gemiddelde leasecontract heb je het toch over € 15.600,00 netto. Voor mij zou dat het niet waard zijn, stel dát ik uberhaupt Mercedes zou willen rijden.

Dan liever de Superb (al niks mis mee) en dan een autootje "voor erbij" waarmee ik ook zonder kopzorgen het circuit op kan of iets dergelijks.

sitechris

Donateur
Valt inderdaad tegen. Met name extra bijtelling is inderdaad ruk. Had ik wat over het hoofd gezien, ik betaal zelf namelijk geen bijtelling ha ha ;).Als particuliere rijder heb je daar dan gelukkig weer geen last van en is het gat natuurlijk geen 15k.

___JC___

Forumguru
Mwah ik denk dat de 15k verschil in aanschaf wel invloed heeft op de afschrijving van de auto. Gezien de leasetarieven zijn de verschillen in relatieve afschrijving denk ik niet zo groot tussen een Superb en de Merc en dan voel je m daar natuurlijk ook wel iets.

sitechris

Donateur
formule is gemiddeld genomen dat een auto na 3 jaar en normale kilometrage ongeveer 50% afschrijft. Kan per model wel wat verschillen, maar de Superb en C-klasse zijn redelijk courante auto's. Als je een Citroen C6 koopt, mag je blij zijn als je 30% overhoudt.

___JC___

Forumguru
Okee, maar in dit geval schrijft de Mercedes dan 30k af en de Superb 22,5k ofwel in drie jaar een verschil van EUR 7,5k dus EUR 2.500 per jaar. Tel daar dan nog even bij op dat je als particulier bij aankoop of 15k moet financieren of 15k minder spaargeld hebt. Rekening houdend met 5% rente/rendement kom je dan op EUR 750 per jaar. Totaal verschil EUR 3.250 per jaar oftewel bij een particulier is de Mercedes EUR 270 per maand duurder dan de Superb. Onderhoud, verbruik MRB en verzekering dan buiten beschouwing gelaten.

VEEJAY

Forumguru
Zijn er nog bazen waar je auto's als A vijven en c klassen kunt leasen dan? Dacht dat de ICT altijd voorop liep, in welke branche moet je nu dan werkzaam zijn voor zulks soort bolides?

___JC___

Forumguru
Als ik door de garage rij bij ons op werk zijn de nieuwe 5 series en A5/A6en bijna niet te tellen joh (een van de grote accountantskantoren).

Bovenaan Onderaan