sitechris
Donateur
Laatst even een ritje gemaakt met een Mercedes C200 CDI. Heb al eerder in C-klasse gereden (220 en 320 CDI), maar nu in de instapper en in de facelift variant. Om daarmee te beginnen, de meest recente facelift doet de auto erg goed. Met name koplampen zijn stuk strakker en agressiever. Zeker in combinatie met de bi-xenon koplampen en LED-jes. Beste is echter bewaard voor interieur. Bij pre-facelift model was ik nog niet zo te spreken over interieur, nu is dat gelukkig aangepakt. Het is gewoon schitterend. Mooie materialen, naadloze afwerking. Alles klopt. Echt heel erg mooi. Nu moet ik wel zeggen dat dit een redelijk volle auto was. Dus met Command, zwart leer met witte stiksels, zwarte dakhemel, porceleinkleurige sierlijsten (niet mijn smaak, maar wel erg origineel). Gelukkig kun je alle sierlijsten krijgen die je wilt (aluminium, hout, carbon etc) Interieur maakt echt zeer solide indruk, alsof het uit éénzelfde stuk is opgebouwd.
Het rijden zelf valt ook niet tegen. Instapblok heeft 136 pk/360 nm. Op papier niet indrukwekkend voor een dergelijke auto, maar het is echt een prima blok. Veel trekkracht, vanaf 1500 RPM blaast de turbo volop mee. Hij voelt daardoor sterker aan dan hij in werkelijkheid is. Boven de 3000 RPM voel je dat de motor wel een beetje geknepen is, want dan heeft het niet zo heel veel zin om nog verder door te trekken. Dan kun je beter doorschakelen en op trekkracht verder accelereren. Ook klinkt de motor boven de 3000 RPM wat rauw. Sluit niet helemaal goed aan bij karakter van de auto. Voor dagelijks gebruik is het echter een zeer soepele en comfortabele motor. En zuinig, want de eigenaar (normale rijstijl) rijdt 1 op 20 met deze auto. Indrukwekkend.
Wat ik mooi vind van Mercedes, is dat ze net als BMW goed zijn in wat ze beloven. Een BMW rijdt, zit en stuurt sportief. Een Mercedes is afgestemd op comfort en soliditeit. Is het een weke auto? Nee, je voelt wel een soort van Duitse stevigheid, maar het blijft wel ubercomfortabel. Zo ook de besturing. Stuurt een BMW heel direct, de Mercedes installatie is meer een butler die ongemakkelijkheden voor je wegserveert, zonder dat de besturing heel erg vaag wordt. Een onopvallende assistent die het leven gemakkelijker maakt. Een beetje als de Octavia, is imo ook zo'n installatie. Voor sportieve rijstijl net niet optimaal, maar wel optimaal voor dagelijkse woon-werkkilometers. En daar zit hem de kracht van de Mercedes. Stoelen, onderstel, motor. Alles gericht op reizen. Maar je voelt wel aan dat de grenzen van onderstel heel ver weg liggen. 180 km/h voelt aan als kinderspel. Kun je nog een beetje spelen met de achterwielaandrijving? Ja.....ga in een bocht lomp op het gas staan en kontje breekt uit. Is dat net als in de BMW total fun? Mwoh niet echt, daarvoor is de besturing niet scherp genoeg. De Mercedes doet het wel, alleen doe je het daarna zelf niet meer omdat de beloning (lees: glimlach) uitblijft. Maar ach...daar is de auto ook niet voor gebouwd.
Heb ik nog wat te mekkeren? Ja, de prijs is uiteraard stevig. Als je diep in het optieboek kijkt, schiet je zo door over de 50k. Audi en BMW zijn over de linie genomen toch net wat goedkoper samen te stellen. En ook de ruimte in de auto houdt niet echt over.
Over de Superb gesproken, welke moet je kopen? Een Superb 2.0 TDI met navi, xenon, parkeerpiepers en wat lekker spul kost rond de 40k, een vergelijkbare Mercedes kost ongeveer 55k. Een gat van 15k. Veel geld. Maar.....de Mercedes levert na 3 of 4 jaar rijden natuurlijk ook meer op als jijzelf of de leasemij hem inruilt. Dus het gat zal ongeveer de helft bedragen van eerder genoemde bedrag, laten we uitgaan van 7500 euro.
Vind ik het dat waard? Ja....mits je niet al te vaak passagiers op je achterbank meeneemt. Daarvoor rijdt de C-klasse gewoon even beter. Stiller, verfijnder, comfortabeler. Interieur is ook mooier, luxer en nog beter gebouwd. Dat vind ik de extra kosten wel waard, je hebt echt het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. Heb je echter opgroeiende kinderen en word je achterbank nog wel eens gebruikt, dan zou ik altijd voor de Superb kiezen.
Nog ff twee foto's ter illustratie:
Voorbeeld interieur:
Voorbeeld exterieur:
Het rijden zelf valt ook niet tegen. Instapblok heeft 136 pk/360 nm. Op papier niet indrukwekkend voor een dergelijke auto, maar het is echt een prima blok. Veel trekkracht, vanaf 1500 RPM blaast de turbo volop mee. Hij voelt daardoor sterker aan dan hij in werkelijkheid is. Boven de 3000 RPM voel je dat de motor wel een beetje geknepen is, want dan heeft het niet zo heel veel zin om nog verder door te trekken. Dan kun je beter doorschakelen en op trekkracht verder accelereren. Ook klinkt de motor boven de 3000 RPM wat rauw. Sluit niet helemaal goed aan bij karakter van de auto. Voor dagelijks gebruik is het echter een zeer soepele en comfortabele motor. En zuinig, want de eigenaar (normale rijstijl) rijdt 1 op 20 met deze auto. Indrukwekkend.
Wat ik mooi vind van Mercedes, is dat ze net als BMW goed zijn in wat ze beloven. Een BMW rijdt, zit en stuurt sportief. Een Mercedes is afgestemd op comfort en soliditeit. Is het een weke auto? Nee, je voelt wel een soort van Duitse stevigheid, maar het blijft wel ubercomfortabel. Zo ook de besturing. Stuurt een BMW heel direct, de Mercedes installatie is meer een butler die ongemakkelijkheden voor je wegserveert, zonder dat de besturing heel erg vaag wordt. Een onopvallende assistent die het leven gemakkelijker maakt. Een beetje als de Octavia, is imo ook zo'n installatie. Voor sportieve rijstijl net niet optimaal, maar wel optimaal voor dagelijkse woon-werkkilometers. En daar zit hem de kracht van de Mercedes. Stoelen, onderstel, motor. Alles gericht op reizen. Maar je voelt wel aan dat de grenzen van onderstel heel ver weg liggen. 180 km/h voelt aan als kinderspel. Kun je nog een beetje spelen met de achterwielaandrijving? Ja.....ga in een bocht lomp op het gas staan en kontje breekt uit. Is dat net als in de BMW total fun? Mwoh niet echt, daarvoor is de besturing niet scherp genoeg. De Mercedes doet het wel, alleen doe je het daarna zelf niet meer omdat de beloning (lees: glimlach) uitblijft. Maar ach...daar is de auto ook niet voor gebouwd.
Heb ik nog wat te mekkeren? Ja, de prijs is uiteraard stevig. Als je diep in het optieboek kijkt, schiet je zo door over de 50k. Audi en BMW zijn over de linie genomen toch net wat goedkoper samen te stellen. En ook de ruimte in de auto houdt niet echt over.
Over de Superb gesproken, welke moet je kopen? Een Superb 2.0 TDI met navi, xenon, parkeerpiepers en wat lekker spul kost rond de 40k, een vergelijkbare Mercedes kost ongeveer 55k. Een gat van 15k. Veel geld. Maar.....de Mercedes levert na 3 of 4 jaar rijden natuurlijk ook meer op als jijzelf of de leasemij hem inruilt. Dus het gat zal ongeveer de helft bedragen van eerder genoemde bedrag, laten we uitgaan van 7500 euro.
Vind ik het dat waard? Ja....mits je niet al te vaak passagiers op je achterbank meeneemt. Daarvoor rijdt de C-klasse gewoon even beter. Stiller, verfijnder, comfortabeler. Interieur is ook mooier, luxer en nog beter gebouwd. Dat vind ik de extra kosten wel waard, je hebt echt het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. Heb je echter opgroeiende kinderen en word je achterbank nog wel eens gebruikt, dan zou ik altijd voor de Superb kiezen.
Nog ff twee foto's ter illustratie:
Voorbeeld interieur:
Voorbeeld exterieur:



.Als particuliere rijder heb je daar dan gelukkig weer geen last van en is het gat natuurlijk geen 15k.