Melding: Oliesensor, werkplaats! B104135 & P001000

sandbeek

Nieuw lid
Heb hier een Citigo (up!/Mii) staan met een melding oliesensor bezoek werkplaats. Tevens knipppert heel even het oranje olielampje met een piep en de melding verdwijnt dan. Draden kan ik niets geks aan zien, auto heeft 50.000km gelopen.

Uitgelezen foutcodes P001000 en B104135

Oliedruksensor is schoongemaakt maar geen verandering. Auto geeft wel aan hoe warm de olie is
Er zit niet teveel of te weinig olie in.

Sensor maar gewoon vervangen?

Tees

Donateur
Ik zou de bedrading voor de zekerheid even doormeten, een kabelbreuk is niet altijd van de buitenkant zichtbaar. En dan idd de sensor vervangen.

Overigens is die P0010 fout eentje over de nokkenaspositieverstellet. Lijkt mij niets te maken hebben met t oliepeil, dus dat is nog wel iets om te bekijken of die wel weg gaat.

Arjan1985

Forumguru
Nouja dat zegt niets. Ik vind het net zo’n raar verhaal als er 1 ton of 2 ton op de teller had gestaan

Tees

Donateur
Electronica gaat nou eenmaal soms kapot. En tis niet altijd te voorspellen wanneer dat gebeurt. 50k is wellicht wat sneller dan gemiddeld, maar er komen ook onderdelen direct uit de fabriek die kapot blijken te zijn.

hemi24

Forumguru
Zou ook nog een defecte pomp kunnen zijn, ookal is dat minder waarschijnlijk.
... of een verstopping van de aanzuigzeef in het carter...

martijn v o

Forumguru
Heb je wel de juiste sensor te pakken? Geel is peil en rood is druk.
Ik denk dat de auto de niveau sensor bedoeld en die meet ook de tempetatuur.

sandbeek

Nieuw lid
Heb je wel de juiste sensor te pakken? Geel is peil en rood is druk.
Ik denk dat de auto de niveau sensor bedoeld en die meet ook de temperatuur.
Hoor graag waar die sensor dan zou zitten, ik heb de oliesensor iig vervangen. Auto geeft oliesensor, werkplaats aan en veelvuldige VW melding maar tot dusver is de storing er na reset gelijk weer.

Melding is er ook alleen maar 2, 3 seconden bij sleutel in pos 2, dus oranje knipperd olielampje brand daarna niet meer.

Laatst bewerkt:

sandbeek

Nieuw lid
Betreft een CNG G-TEC citigo waarbij de sensor op het blok schijnt te zitten, kan hem alleen niet vinden.
  1. Motorcode: CHGA (aardgas)
  2. Sensorpositie:
    • Aan de zijkant van het motorblok (niet op de oliepan!)
    • Vlak bij de oliefilterhuis – bovenin het motorruim
    • Herkenningspunten:
      • Klein zwart kunststof huis (ca. 3x5 cm)
      • 2-draads connector (vaak geel of grijs)
      • Gemonteerd in een metaalhuls in het motorblok

sandbeek

Nieuw lid
Bij de Skoda Citigo CNG met CPG-motor (1.0 MPI CNG) wordt de olietemperatuur niet direct gemeten met een aparte olietemperatuursensor zoals bij sommige andere motoren. In plaats daarvan gebeurt het meestal op deze manier:

Hoe wordt de olietemperatuur gemeten:

1. Indirect via de koelvloeistoftemperatuursensor (ECT - G62)
- De ECU (motorregelunit) schat de olietemperatuur op basis van de koelvloeistoftemperatuur, motortoerental, belasting en looptijd van de motor.
- De CPG-motor heeft geen aparte olietemperatuursensor.

Hoe los ik de melding oliesensor, werkplaats dan op?

hemi24

Forumguru
Maak eens een log van de kvs-temp sensor.
Die zou volgens bovenstaande een referentie moeten geven, dus wellicht zit daar dan de fout?

sandbeek

Nieuw lid
Kvs temp sensor geeft gewoon de temperatuur 35 graden aan na even lopen,dat is het dus niet lijkt mij.

martijn v o

Forumguru
Begin eerst eens met goede informatie want zowel de storingscodes, (waar zijn ze overigens mee uitgelezen) als de motorcode die je opgeeft zijn raadsels. De motorcode de jij noemt is een 1.6 blok. Ik heb een voorkeur voor VCDS uitdraaien.
Ergens geeft je aan dat de sensor moet zitten op de zijkant van het blok nabij het oliefilterhuis, maar volgens mij zit het oliefilter aan de onderkant aan de zijkant van de carterpan. Allemaal raadsels dus.

Als het bijvoorbeeld een CPGA motorcode is (dat is de 1.0 eco fuel zowel benzine als aardgas) dan is het afhankelijk van de bestelling. Is de auto besteld met PR code:
QG0 dan is dat standaard en zit er geen olie niveau sensor in.
QG1 en QG2 weer wel net als remblokjes slijtage indicatoren
Wat is het bouwjaar van de auto (of nog beter het modeljaar)? en de juiste motorcode?

• Leuk
Waarderingen: Tees

SteGo

Donateur
De motorcode moet haast wel CPGA zijn, dat was de mijne ook (2014 Citigo CNG Sport) en ik kan me haast niet voorstellen dat er echt een uitgebreid pallet aan verschillende CNG-motoren is geweest.

Ik heb bij mijn Citigo destijds zelf de oliewissels gedaan, en ik weet zeker dat er daar geen sensor in de carterpan zat in ieder geval. Net zoals bij de benzine Citigo uit 2018 die ik daarna kocht overigens.

sandbeek

Nieuw lid
Idd dat is wel zeker, echter is er nog steeds geen oplossing voorgedragen om de foutmelding definitief te wissen.

sandbeek

Nieuw lid
Zowel hier als op problemcar niet nog. Moet iets simpels zijn vandaar dat ik dacht vraag het op deze forums. 51000 km kan het toch niet heel spannend zijn zou je zeggen?

Bovenaan Onderaan