Meguiar's ULTIMATE compound gebruikservaring

Joske

Forumguru
Ok helder :thumbsup:

vaak zie ik idd de hardheid van de lak passeren, als ik het goed voorheb, zijn de VAGlakken hard. Hoe weet je dan hoe hard bijvoorbeeld de lak is van een slOpel van 22 jaar oud? Google? :) (moet betrouwbare info zijn é, als je met schuurmiddelen aan de slag gaat)
 

Cordoba

Forumguru
@Joske Alleen een testspot is een echt goede indicatie, een auto die (geheel of gedeeltelijk) is overgespoten kan een andere hardheid van de lak hebben. Ook de lakkleur of op welke productieplant een auto echt is gemaakt kan soms flinke verschillen opleveren. (Een witte Opel Astra uit een Belgische fabriek kan een andere hardheid hebben dan even oude witte Astra uit een Duitse fabriek door verschil in lakstraat).

@peterrapid Eerlijk gezegd vind ik je net iets te kort door de bocht met betrekking tot de compound: als je kritisch het resultaat wil bekijken als je denkt klaar te zijn, moet je eigenlijk de lak goed schoonmaken en ontvetten, en dat betekent dat je dan de fillers weer kwijt bent. (dat schoonmaken om het resultaat goed te bekijken doe je bijvoorbeeld met Eraser of Gyeon Prep). Het snelle resultaat, waarbij je niet de kritische controle doet, is eigenlijk meer als je een auto detailed voor de verkoop of iets dergelijks waarbij alleen de glans op korte termijn telt.
 

peterrapid

Forumguru
@Cordoba ik heb de Gyeon Prep ... Ik heb die ook gebruikt ... en zoals ik zei het resultaat is niet 100% maar 85% OK, zoals ik al zei is het een compound met fillers die nooit de volle 100% zal halen, maar in 1 dag kan je ook dit resultaat niet krijgen met zo een verregaande staat van deze auto werkende met de traditionele manier van detailen en 3 stappen van polijsten, vooral met de onzekerheid van de staat van de lak. Dus nogmaals dit is een zeer goed product voor de mensen (hobbyisten) die hun auto op orde willen krijgen en mits correct onderhoud van de lak, sealant, wax en detailerspray en mits correct gebruik. Ik weet dat de (old skool) detailers een grote afkeer hebben van fillers en andere afwijkende compounds MAAR de wereld en wetenschap staat niet stil neem maar als voorbeeld alle glas- en quartzcoatings die in zich volop fillers gebruiken (en toch verkoopt iedere pro-detailer heel graag deze spullen omwille het feit dat ze met 1pass veel kunnen wegsteken) en ik als beginnende hobby-detailer luister naar iedereen en sta open voor alle raad maar het resultaat spreekt voor zichzelf. 3 dagen aan een auto detailen daar heb ik niet de tijd voor en ook de pro-detailers niet, ook al zetten ze massa's filmpjes op Youtube met 3-stappen, in realiteit doen ze zelfs meestal niet de volledige auto. Is eigenlijk opvallend, zat vanavond bij een pro-detailer (gekend in West-Vlaanderen) en die gaf het zelf toe dat hij vooral pushte in de richting van coatings gewoon omdat anders de prijs van een full detail veel te hoog uitkomt.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk @peterrapid Naar mijn mening is een volledige detail van een auto puur economisch gezien onverantwoord. Dat doe je uit hobby, óf je laat het doen als je meer dan voldoende geld hebt, en bereid bent het daar aan uit te geven.

Als je na het gebruik van de compound, nog steeds zo'n goed resultaat hebt, vraag ik me af hoeveel (of hoe weinig) fillers er nu echt in zitten. Ik ben geen tegenstander van het gebruik van fillers op zich (een glaze zoals Black Hole is gewoon een pure filler), maar wil allereerst het resultaat zonder filler zien, om het vervolgens pas optisch te optimaliseren met fillers en beschermlagen. Bij een coating kan ik me ook voorstellen dat daar fillers in zitten, omdat je een coating direct op je lak wil hebben voor een optimale standtijd, en met wat filler in de coat krijg je dus direct een optimaal resultaat. Ik denk dat ik eerder een control freak ben, dan een old style detailer, en dat is dus de reden dat ik niet zo'n fan ben van producten die meerdere stappen in één doen. Overigens wat de prijzen voor een detail betreft: bij een goede hobbyist kost dat vaak 150-250 euro, maar als het bedrijfsmatig (en grondig) gedaan moet worden dan kom je meer op 700 euro als minimum (natuurlijk afhankelijk van de auto, de staat van de auto en wat er precies gedaan moet worden).
 

dirk27

Forumguru
Mooi resultaat Peter! Ik gebruikte vroeger de ColorX, maar die is niet meer gemakkelijk te vinden, lijkt me dat deze uit productie is. Ultimate Compound lijkt me een goede opvolger hiervoor.

Na een tijdje heb je geen tijd/energie meer om een wagen de volledige 3 of 4 stappen te geven (klei, clean, polish, wax). Ik ben tevreden genoeg met de alles in 1 oplossing.
 

peterrapid

Forumguru
@dirk27 ik doe wel kleien, compound en sealant en/of wax maar heb deze wagen vorige week nog eens geinspecteerd en hij blinkt nog als een spiegel.
 
Bovenaan Onderaan