Meguiar's ULTIMATE compound gebruikservaring

peterrapid

Forumguru
Beste detailingfanaten vandaag dus het eerste autootje van mijn jongste schoonbroer een SLopel Astra met de gezegende leeftijd van 22jaar voor de kiezen gehad. Ik had eigenlijk de auto nog niet goed bekeken en als ik deze voor mijn neus kreeg en eens ging kijken onder correct licht dan zag ik dat de blanke lak volledig vaal was geworden en nog erger vond ik overal omhoogstekende puntjes van onder de lak, wat me deed vermoeden dat er puntcorrosie aan de hand was. Dus stond ik voor dilemma ofwel normale manier, polijsten grove korrel en fijn afwerken ofwel omdat ik de echte dikte van de blanke lak op deze wagen niet wist en vertrouwde werken met 1-stapsproduct en gezien de vele krassen met filler om toch een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Het is dus het laatste geworden en gekozen voor de Meguiar's Ultimate compound retailprijs 29.95€ voor 250ml
Deze dus :
meguiar ultimate.png

En deze zijn enkele beelden hoe de lak erbij stond op de Astra :

WP_20150702_09_34_30_Pro.jpg WP_20150702_09_34_58_Pro.jpg WP_20150702_09_35_09_Pro.jpg


Dus aan de slag, kleien, afplakken en dan aan het werk met de Meguiar's Ultimate compound, en eerlijk waar (had echt mijn twijfels) het werkt super, heel aangenaam te verwerken met de Rotary (is eigenlijk een product voor de DA polisher) na ongeveer 3à4 keer per stuk erover te gaan zag ik enorm veel verandering. Heeft toch een hoge schuurfactor zonder te agressief te zijn tov echte cuttingcompounds. Wel heel goed opletten met je snelheid (zeker met Rotary) ik kreeg betere resultaten met iets lagere snelheid (1200rpm) dan met 1400-1600rpm. Als pad de flex blauw gebruikt. Enigste nadeel dat ik kon ontdekken was nogal heel stoffig wanneer compound was uitgewerkt. Ook zag je dat in de diepe krassen op de grens van blanke lak en kleurlak de filler toch wel zijn werk heeft gedaan waardoor je door 1x te polijsten toch behoorlijke resultaten krijgt. Daarna 2x sealant Chemical Guys Jetseal 109 en 1x wax Pete's 53 (chemical Guys).
WP_20150702_17_45_52_Pro.jpg WP_20150702_17_46_02_Pro.jpg WP_20150702_17_46_09_Pro.jpg WP_20150702_17_46_20_Pro.jpg
 

Cordoba

Forumguru
In eerste instantie vroeg ik me even af welke Ultimate Compound heb je nu gebruikt, ik dacht o.a. aan de M-105, maar dat blijkt een andere variant te zijn voor machinaal gebruik. Overigens heb je wel de hoofdprijs betaald: waar jij 29,95 voor 250 ml hebt betaald, vond ik als eerste een 450 ml verpakking voor 21,95 (dus meer inhoud én minder geld).

Omdat je het hebt over fillers (én Meguiar's heeft daar ook een handje van), vraag ik me wel af hoe het blijft als je voor een volgende detailbeurt gaat kleien (dus met andere woorden, hoeveel van de glans komt van glaze, sealant en wax, en hoeveel echt van de lak zelf).

En natuurlijk prima job geleverd Peter.:thumbsup:
 

Altos

Banned
Mooi resultaat!
Helaas heb ik nooit zo'n resultaat behaald met de Meg's. Ik vind het echt geen fijn werkend product, ik gebruik nu de Sonax 06-04 welke voor mij veel beter zijn werk doet en niet stoft!
Desalniettemin glimt die astra goed!
 

peterrapid

Forumguru
@Cordoba ik heb niet deze prijs betaald, maar als je in België in een normale dhz zaak gaat met meguiar's is dit de prijs die je betaald. In tegenstelling tot de M105 (heeft geen fillers) heeft de Ultimate wel deze silicone-fillers en het resultaat net na het polijsten was zeer goed, de sealant en wax heeft eigenlijk enkel de glans van het gepolijste resultaat extra doen uitkomen. Het was een specifieke keuze omdat ik te weinig kennis had over de nog aanwezige blanke lak en de vele krassen die op de grens van blank en kleurlak zaten. Hoe het zich gaat verhouden op lange termijn ... ik weet het ook niet maar ga het wel opvolgen. Maar Meguiar's geeft aan een verweerde doffe lak terug mooi te krijgen, en ik denk dat dit wel is geslaagd op deze Astra.

@Altos in tegenstelling tot de Astra denk ik niet dat de Ultimate compound hetzelfde resultaat zou geven op een moderne VW-lak (is echt veel harder tov de oude Opel) daar zou ik ook een ander type van cutting compound en polish gebruiken. Heb zelf op de Seat ook de Sonax gebruikt en die ging ook zeer goed.
 

peterrapid

Forumguru
Met de Meg's M105 en 205 heb ik veel minder stof en met de 3M heb ik ook een massa stof. Ik zou graag eens de Monello compound's proberen maar ik heb hier nu al een verzameling staan waar ik eerst een 50-tal wagens mee kan behandelen :deuk: dus laat ik het nog eventjes zo die Monello.
 

Cordoba

Forumguru
@peterrapid Zeker voor het grove polijstmiddel van Monello (Monello - Raffini Veloce Premium Compound) heb je behoorlijk last van stof, ik denk niet dat daar veel verschil in zit. Mogelijk dat ik wat anders kies, als de bodem van mijn voorraad polijstmiddelen in het zicht komt.
 

peterrapid

Forumguru
@Cordoba is raar eigenlijk ze geven allemaal van alle merken op weinig stof en toch heb je er veel :sterretjes: dan stel ik me de vraag als al hun vernieuwde versies minder stof afgeven wat dat dan ervoor was, moest je dan met stofmaskers te werk gaan en geventileerde ruimtes ? Zou ook nog graag eens de V compounds van Chemical guys proberen alhoewel ik verwacht dat het stof ook daar in de lijn van de anderen zal liggen.
 

peterrapid

Forumguru
Gelijk heb je @Jee13 maar voordeel van Meg's is dat als je zoiets voor je neus krijgt en je een andere beslissing moet nemen of het standaard werken met compounds die je op stock hebt je Meg's op iedere hoek van de straat kan krijgen en direct kan verder werken wat met de meeste andere kwaliteitsmerken niet het geval is (bijna verplicht om te bestellen via internet). Maar ze zijn zeker niet goedkoop.
 

Jee13

Forumguru
Rustig aan de collectie uitbreiden Peter

Ik gebruik op VAG veelal monello inizio
De meguiars#83 is voor mij ook een blijvertje

Ik ben niet merk gebonden, als ik iets heb dat goed werkt, blijf ik het gebruiken
 

peterrapid

Forumguru
Probeer ik ook te doen Jeroen, beetje met alles experimenteren om te zien welk resultaat ik krijg, maar experimenteren kost geld :wavecry: maar voor mij de M105 en M205 zijn tot nu toe mijn favorieten. En ik heb ook de indruk dat alle fabrikanten gewoon hun compounds bij enkele fabrikanten kopen hoor. Kan mij niet voorstellen dat ze allemaal een produktielijn opstarten voor die compounds. Ik weet bv dat de Chem guys V-lines door verschillende fabrikanten worden herverpakt en 3M is hetzelfde als Festool en gloss-it
 

Cordoba

Forumguru
Rustig aan de collectie uitbreiden Peter

Ik gebruik op VAG veelal monello inizio
De meguiars#83 is voor mij ook een blijvertje

Ik ben niet merk gebonden, als ik iets heb dat goed werkt, blijf ik het gebruiken

Ik heb dus ook de voorloper van Veloce: de Inizio (met de toevoeging 'forte' als ik het goed heb, is de gewone Inizio is een nog oudere versie).
 

bobracing

Forumguru
Zelf gebruik ik voor deze stappen altijd de producten van 3M is ook het moeder bedrijf van meguairs.
Eerst indien nodig wassen/kleien, dan met 2000 waterproof schuren en dan met de groene dop grof polijsten en dan de gele dop en vervolgens in de techwax.

Resultaat is perfect! Ik ga zo over een paar dagen me motorkap van de fabia doen gezien ik deze week ruim 250 puntjes steenslag heb aangetipt.
 

peterrapid

Forumguru
@bobracing is een werkje dat ik ook ga uitvoeren op mijn RS vanaf dat de kleurstick is binnengekomen bij dealer. Als je kan neem enkele foto's ben altijd geïnteresseerd om anderen hun werkwijze te zien. Maar is ongeveer ook dezelfde wijze als ik zou toepassen behalve misschien het grof polijsten.
 

Joske

Forumguru
En juist nog 1 vraagje over de compound... "wat" is dit nu eigenlijk, een soort fijn polijstmiddel met een aantal fillers er in? Of is dit wat kort door de bocht?

Wat is een vergelijkbaar product of werkwijze? :)
 

peterrapid

Forumguru
@Joske het is eigenlijk een vrij grof polijstmiddel om te vergelijken met een 3 stappen systeem zou ik gokken om medium om swirls van 1500 grit eruit te halen met filler reeds bijgevoegd. Ik was echt uitermate verrast van het resultaat en belangrijker hier kan je met 1 pass eigenlijk een slechte wagen voor 85% goed krijgen waar je anders met 3 stappen moet gaan werken dus ook al kost het wat als je het uitrekent kom je goedkoper uit daar je maar 1 product moet kopen en veel minder uren. Nu dit was op de lak van een Opel Astra wat een medium harde lak is dus ik weet nog niet wat het zou geven op de moderne Duitse lakken, maar binnenkort heb ik nog een witte BMW 1-serie te doen en ik ga wel eens een testspot doen met deze Meguiar's Ultimate Compound.
 
Bovenaan Onderaan