Meest en minst betrouwbare auto's in NL volgens Consumentenbond

ertromp

Forumguru
Maar om nu de stap te maken van je fully loaded Audi A6 naar deze:

7ee0de10f012c938c7f947600ee9ac48.jpg


 

Tees

Donateur
Zoals altijd met dit soort onderzoeken, is de manier waarop t gevraagd en gewogen wordt heel bepalend. Ik vind persoonlijk dat de score voor hoe vaak je naar de garage moet voor iets dat kan wachten vrij zwaar meewegen. Hoeveel mensen gaan niet naar de garage voor iets dat de meesten op dit forum in een halve minuut oplossen, en waar je in de garage niet eens wat voor betaalt?
Juist de dingen die niet kunnen wachten mag wat mij betreft véél zwaarder wegen, mijn auto moet vooral betrouwbaar zijn. Een klein probleempje dat geen drivability problems oplevert vind ik niet erg, een probleem waardoor je niet verder kan rijden wel.

En tenslotte zit er natuurlijke een flinke onzekerheidsmarge in deze peilingen. Zie het verschil tussen een Polo en een Fabia. Zijn identieke auto's, en er zit bijna een punt verschil tussen de scores.
 

hemi24

Forumguru
Even gechargeerd:

Gemiddelde doelgroep en ondervraagden van de Consumentenbond zijn mensen die een iets oudere auto rijden en niet weten dat zo’n ding geregeld onderhoud nodig heeft wat door een kundig persoon met de juiste kennis én middelen moet worden uitgevoerd.
 

EdK

Forumguru
Ach de consumentenbond moet zich houden bij witgoed en Televisies en dat soort stuff....
Hadden ze niet een jaar geleden ook een test met auto gerelateerde spullen dat wal of kant sloeg...
Wil je een uurtje ergenis hebben, tsja dan moet je het wel lezen natuurlijk....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Het grote probleem bij dergelijke 'onderzoeken' is dat vaak niet duidelijk is hoe het tot stand is gekomen, wat de weging is tussen de verschillende zaken, en wat de oorzaak is. Als je bijvoorbeeld nooit naar je auto omkijkt, en vervolgens een (te verwachten) lege/kapotte accu hebt, kun je inderdaad niet verder rijden, maar als je nooit goed onderhoud doet/laat doen, kun je dergelijke zaken verwachten. Of als je de hond(of ander huisdier of kinderen) op je autosleutels laat kluiven, moet je niet verbaasd zijn, als op een gegeven moment de transponder in de sleutel kapot is. Misschien bijzondere voorbeelden, maar het maakt denk ik wel duidelijk dat je voor een echt goed onderzoek veel gedetailleerder moet kijken.
 

SteGo

Donateur
Ik hecht over het algemeen weinig waarde aan dit soort 'onderzoeken', het is vooral een beetje snack-nieuws dat lekker weg leest, meer amusement dan gedegen journalistiek. Verder ben ik het wel met @Tees eens en daarbij denk ik ook dat de gemiddelde Suzuki/Mitsubishi/Subaru rijder (ergo, wat oudere weggebruikers) zich wellicht ook wat minder snel storen aan bepaalde kleine zaken en een rijstijl hebben die wat gunstiger is voor de levensduur van de auto en dat die doelgroep waarschijnlijk ook minder kilometers rijd.

Ik denk dat als je de gemiddelde VW Golf/Audi/BMW rijder met hun gemiddeld wat asocialer .. euh sorry 'sportievere' rijstijl in een Suzuki/Mitsu/Subaru zet dat de betrouwbaarheidscijfers dan wel eens fors zouden kunnen kelderen.
Dat Renault en Citroën slecht scoren had ik dan wel weer verwacht, dat past wel bij het beeld dat ik door m'n werk heb gekregen van die merken. Bizar hoe vaak je bij de Renault dealer een motorblok uit de motorruimte getakeld ziet, ze doen daar net alsof dat heel normaal is. :maakmegek: En bij Citroën ook genoeg drama gezien ...

Maar om nu de stap te maken van je fully loaded Audi A6 naar deze:

7ee0de10f012c938c7f947600ee9ac48.jpg


De stap vanuit een fully loaded A6 naar de Ignis is inderdaad wel wat fors .... :deuk:
Maar vanuit m'n vorige Citigo had ik best wel graag de overstap naar de Ignis willen maken. Afgezien van de stoelen, die in bijna alle Suzuki's k*t zijn, vind ik het een leuk en fijn wagentje, ik heb al meerdere keren met demo-Ignissen gereden. Maar wat zijn die klotedingen ontzettend waardevast zeg. :nono: Ze waren domweg te duur (zeker de gewenste Stijl-uitvoering met volle uitrusting), opnieuw een Citigo kopen bood veel meer waar voor m'n geld, en betere stoelen. :jaja: Maar de Ignis is dan ook geliefd onder het wat oudere koperspubliek en auto's die goed liggen bij de oudere doelgroep zijn wel vaker bovengemiddeld waardevast.

Maar vergis je niet .. ook de Ignis kent zo z'n kwaaltjes, ik ben een tijdje lid geweest van een Ignis-groep en ook die auto's zijn niet probleemloos uiteraard. ;)
 

Frup

Forumguru
Laatste zin in het artikel: “ Een stevige korrel zout is dus op zijn plek.”.
Een factor is zeker hoe de auto wordt gebruikt. Aantal kilometers, maar ook bijv. of die zwaar werk moet doen (bijv. caravan trekken). Ik denk dat dit ook meespeelt. Evenals de mate van onderhoud.
Zo is mijn auto altijd in de garage en ik ben een oud vrouwtje … ;)
 
Bovenaan Onderaan