Meer remmen met ACC

Gas subtiel bijgeven om dichterbij te kruipen alvorens in te halen. Werkt ook om heel even gaspedaal aan te tikken als je rechts wilt inhalen, zodra de 'linksvoor ganger' in het display oplicht.

Anticiperen in bijv. een file doe ik ook door met het palletje de afstand van één streepje naar veel streepjes en weer terug te bewegen.

Tot slot is Front Assist op de kortste afstand in Sport korter dan in Standaard.

En disengagen als er iemand vlak voor je kruipt, anders gooit het systeem het anker uit.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gas subtiel bijgeven om dichterbij te kruipen alvorens in te halen. Werkt ook om heel even gaspedaal aan te tikken als je rechts wilt inhalen, zodra de 'linksvoor ganger' in het display oplicht.

Anticiperen in bijv. een file doe ik ook door met het palletje de afstand van één streepje naar veel streepjes en weer terug te bewegen.

Tot slot is Front Assist op de kortste afstand in Sport korter dan in Standaard.

En disengagen als er iemand vlak voor je kruipt, anders gooit het systeem het anker uit.
Goeie tips! Scheelt een hoop leren door schade en schande ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb hetzelfde systeem in mijn Golf en heb dezelfde "irritatie" Menno. Met name de trage response als de weg weer vrij is, is erg irritant. Gelukkig kan je gewoon gas bijgeven ;)

Ik moet nog even kijken of bij de ACC de A ook uitgezet kan worden, zodat er slechts een "gewone" cruisecontrol overblijft.
 

spikehome

Forumguru
Ik overrule dat altijd met het gaspedaal. Als de auto dan weer weg is neemt de ACC het weer over. Dat mocht iets vlotter gaan trouwens.....
Ik doe dat ook zo.

Mijn oude golf 7 van 2015 werkte de acc erg abrupt als er iemand tussen voegde.
Nú de golf 7 GTI uit 2016 is software alweer anders en als er iemand tussen voegt die sneller rijd dan word alleen gas los gelaten zodat de afstand weer groter is maar geen rem actie wat met de vorige wel gebeurde.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alles overziende ben ik toch nog steeds blij met de gewone CC in combinatie met het aparte hendeltje dat me in staat stelt om de snelheid per km of per tiental te wijzigen en die verder geen eigenstandige keuzes maakt.
Ik anticipeer wel gewoon op het verkeer om me heen, zoals ik dat altijd al doe:jaja:, zonder daarbij ook nog eens rekening te hoeven houden met wat Het Systeem eventueel tegen mijn zin in zou kunnen doen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alles overziende ben ik toch nog steeds blij met de gewone CC in combinatie met het aparte hendeltje dat me in staat stelt om de snelheid per km of per tiental te wijzigen en die verder geen eigenstandige keuzes maakt.
Ik anticipeer wel gewoon op het verkeer om me heen, zoals ik dat altijd al doe:jaja:, zonder daarbij ook nog eens rekening te hoeven houden met wat Het Systeem eventueel tegen mijn zin in zou kunnen doen...
Ik was daar ook best blij mee hoor. Maar toch nog meer met de AAC. Het comfort en gemak compenseren ruimschoots het feit dat je wel even moet leren hoe het systeem slim te gebruiken, met zo nodig wat eigen initiatief.
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver wat bedoel je met de ACC handle? Ik kan het systeem uitschakelen en dan laten uitrollen. De enige mogelijkheid om vaart te minderen met het systeem in werking, is via de "min knop" . Bedoel je dat?
Ja inderdaad de min knop gebruiken om het systeem actief te houden en toch te remmen, daarmee kan je toch nog anticiperen op een verkeerssituatie zonder het systeem te overrulen / uit te schakelen.
 

Michel

Forumguru
In mijn Octavia kan ik mijn gebruikersprofiel aanpassen via Drive Mode Select. Daarin zit o.a. het gedrag van de stuurbekrachtiging, het gaspedaal en ook de ACC. In de Sport stand remt hij dan vaker af, maar accelereert ook sneller. In de stand Normal gaat het dan allemaal wat gezapiger. Zit dit wellicht ook op de Polo?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
In de Passat gebruikte ik het ACC knopje om de afstand te vergroten (meerdere keren drukken vergroot de afstand) op het moment dat ik zie dat het verkeer voor me ineens stil staat. Dat maakt dat de auto eerder begint te remmen.
Verder zoals eerder al aangegeven op de sport stand (voor de ACC) zetten maakt dat het versnellen zo kort mogelijk op zich laat wachten.

Edit: de bediening van de (a)CC werkt bij Skoda anders dan bij VW, die heeft daarvoor knoppen op het stuur..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, zie dat in de Sportstand ook de AAC op sport staat. Maar om hem dan alleen om sneller te versnellen in de sportstand te zetten... Denk dat ik dan liever kies voor vaart minderen en/of afstand vergroten met de AAC en indien nodig gewoon even er af halen, zoals ik ook gewend was met de CC.
 
Ik overrule dat altijd met het gaspedaal. Als de auto dan weer weg is neemt de ACC het weer over. Dat mocht iets vlotter gaan trouwens.....

Eens, ik ook meestal, maar dat is wel ACC voor gevorderden . Moet je wel weten wat het systeem wanneer doet anders knalt alsnog de Front Assist erin.

Overigens kan je die óók overrulen met het gaspedaal.

Optrekkend op de linkerbaan bij de verkeerslichten aan het einde van de Gooiseweg te Amsterdam, realiseerde ik, dat ik de Wibautstraat op moest. Baan opschuiven dus, en terwijl ik over m'n schouder kijk, gaan ze voor mij in de ankers. Front Assist grijpt hard in, gordelspanners trekken me in de stoel en ik zie dat de auto achter me met te veel snelheid aan komt rijden. Dus gas er even op, vervolgens weer de Front Assist in laten grijpen. De parkeersensoren voor en achter bleren, maar niets geraakt en we konden gewoon door.
 

CDK

Forumguru
Voor mij is het ook nieuw Marco. Denk een kwestie van wennen en uitvissen hoe je desgewenst zelf bepaalde situaties kunt oplossen door uitschakelen, vaart minderen etc.

Nadat met VCDS de gasresponse is aangepast én rechts inhalen toestaan geactiveerd is kan ik er mee leven. Het systeem heeft nu meer voordelen dan nadelen.
 
Bovenaan Onderaan